Útmunkák

2021.03.03. 13:32

Mutatjuk, milyen tervekkel vág neki az idei évnek a Győri Útkezelő Szervezet

A Győri Útkezelő Szervezet összefoglalója az idei célkitűzésekről, feladatokról.

kisalfold.hu

Győri úthálózat

Az önkormányzatnak 829 km hosszú úthálózata (bel-és külterület) van, melynek üzemeltetését, fenntartását az Útkezelő Szervezet végzi. Ebből a belterületi utak hossza 483 km. A kerékpárutak hossza mintegy 160 km, a járdáké pedig 600 km. Összesen 31 db műszaki műtárgy, azaz híd és aluljáró tartozik az önkormányzati szervezethez.

A felújításra, beavatkozásra vonatkozóan minden évben sürgősségi rangsort állítunk fel, mely alapján elkészíthetjük a felújításól szóló terveket, illetve ennek alapján kérünk kivitelezőinktől árajánlatot. A rangsort útkategóriánként is felállítjuk, mely során külön kezeljük a fő-és gyűjtőutakat, valamint a kisebb forgalmú lakóutcák, szervizutak útállapotát.

3,2 milliárd forint 2021-re

Több, mint 106 kilométer utcát, mintegy 26 kilométer járdát és kerékpárutat, valamint 38 csomópontot újított fel, vagy épített át az Útkezelő Szervezet az elmúlt években.

A közlekedés, az utak, járdák, kerékpárutak helyzetét a városlakók kiemelt figyelemmel kísérik, ez jól visszatükröződik a Covid-19 híradó kapcsán beérkezett Facebook-kommentekből is. Az önkormányzat a költségvetési lehetőségeihez képest jelentős összeget fordít az utak felújítására, korszerűsítésére, karbantartására. De idei év speciális. Az önkormányzat jóváhagyta az Útkezelő Szervezet idei költségvetését – a tavalyi évhez képest mintegy 20%-al kevesebb pénz jut az utak üzemeltetésére, fenntartására, felújítására, összesen 3,2 milliárd Forint.

Az idei évben a visszafogott költségvetési lehetőség miatt az utak üzemeltetésére, kisebb felületű út-és járda szakaszok javítására, az úthálózat kátyúzása, a jelzőlámpák, beléptető rendszerek, hidak üzemeltetésére koncentrálunk, valamint ebből a költségvetési rovatból finanszírozzuk a város közvilágítási áramdíját és rendszerhasználati díját, továbbá a közel 30.000m2 felületű útburkolati jelek felújító festését, jelzőtáblák karbantartását, cseréjét, újak elhelyezését. Az útfenntartási programunk összeállítása jelenleg folyamatban van, melyet a szakmai javaslatokon túl a lakossági panaszok, önkormányzati képviselői javaslatok alapján állítunk össze. A napokban kapták meg a képviselők az erre vonatkozó kérdést tőlünk.

Költségvetési tételek

A költségvetésünk részleteiben az alábbi főbb csoportokból és költségvetési tételekből állnak.

  • Utak fenntartása, kátyúzása, nagyfelületű javítása, csapadékvíz elvezetés karbantartása: 1,3 milliárd forint.
  • Jelzőlámpák, beléptetőrendszerek működtetése, jelzőtáblák és burkolati jelek fenntartása és felújítása, zajvédőfalak karbantartása összesen: 500 millió Ft.
  • A város közvilágításának működtetéséhez szükséges áramdíj, rendszerhasználati díja összesen: közel 500 millió Ft.
  • A közvilágítás és díszvilágítási eszközök üzemeltetésére az elmúlt évekhez hasonló mértékben, mintegy 400 millió Ft-ot tervezünk költeni a mintegy 20.000 db közvilágítási lámpafej működtetéséhez. Ebben az összegben benne van a karácsonyi díszvilágítás létesítése is.
  • A fenti összegek a városi úthálózat minden szegmensének működtetéséhez szükségesek és elegendőek. Ahhoz megfelelő összegek, hogy a meglévő útállapot állagát megőrizzük, szinten tartsuk.

    Mintegy 200 millió Ft értékben végzünk felújításokat:

  • Sárás; Csikperózsa és Csillagfürt utcáknak a Szitásdomb és Kamilla utcák közötti szakaszát építjük meg az év első felében. A felújítást megelőzi közműcsere is. Tavaly év végén a Pannon-Víz kicserélte a Csipkerózsa utcában, nemsokára Csillagfürt utca következik. Amint levonul a Pannon-Víz az utcákból, elkezdjük az érdemi útépítést.
  • Az Amadé utcában egy korábbi magánfejlesztéshez csatlakozunk. A társasház építő teljesítette a szerződésben vállalt útépítést, mi a közeli járda felújítását fogjuk elvégezni.
  • A Vécsey utcában végzünk további járdafelújítást.
  • Tavaly sokat foglalkoztunk a Bárka utca melletti társasházakat érintő, jellemzően sebességtúllépésből adódó nagyobb közlekedési zaj elleni védelemről. Sok éven át rengeteg volt a panasz a zaj miatt, ezért tavaly elkészítettünk egy zajvédőfal tervét, melyet szeptemberben bemutattunk a lakóknak. A helyszíni pozitív lakossági támogatást követően az online térben jelezve egyre többen tiltakoztak a fal létesítése ellen.

    A probléma az, hogy a zajvédőfalak összefüggő rendszert alkotnak, így fejtik ki optimálisan a hatásukat. Emiatt nem támogatható, hogy egyes házak elé kerüljön, egyes házak el pedig ne kerüljön zajvédőfal. Városképi szempontból sem előnyös az ilyen megjelenés.

    Traffit kértek

    A jelentős kiadással járó zajvédőfal építési szándékát emiatt egyelőre felfüggesztettük és más úton indultak el a szakemberek. Egy traffipax elhelyezését kezdeményeztük Dr. Pintér Sándor belügyminiszter úrnál, ahol szeretnénk elérni, hogy az ORFK egy kísérleti rendszert telepítsen erre a helyszínre, kikényszerítve a sebességhatárok betartását, indirekt módon pedig a közlekedési zaj csökkentését, a kirívó esetek kiszűrését bírságolással. A folyamatban lévő ügy reményeink szerint pozitívan fog végződni.

    Pályázati források

    A költségvetésben jelentős összeget különítettünk el tervezési, azaz később megvalósítandó beruházások előszítési feladataira. Több fejlesztés tervezése indult meg annak érdekében, hogy ha állami, vagy Európai Uniós (Top plusz) pályázati forrás lehívására lehetőség nyílik, akkor a kész terveket mihamarabb meg tudjuk valósítani, ezek a folyamatok a következők.

  • Pápai út melletti kerékpárút
  • Koupio park parkolólemez építése és környezetének átalakítása
  • 821-es számú főút – Kálvária út jelzőlámpás körforgalom
  • Jelzőlámpák korszerű irányítása
  • Lakóutcák csapadékvíz elvezető rendszereinek kiépítése útépítéssel Szabadhegen és Kisbácsán
  • Számos lakóutca felújítás tervezése rangsor szerint
  • Kisebb parkolóhely bővítések lakótelepeken
  • Alternatív csapadékvíz gyűjtő és szikkasztó rendszer tervezése Szabadhegyen – csatlakozva a csapadékvíz elvezető rendszerek bővítéséhez
  • Belvárosi parkolásirányítási rendszer kibővítése
  • Belvárosi parkolóhelyek bővítése több helyszínen
  • Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában