Gyűrű irányú autóút

2021.01.12. 06:13

Az M81-es új lapot nyit Győr térségében is – térképen mutatjuk, milyen változásokat hoz a tervezett gyorsforgalmi megyénkbe

Bár földrajzilag nem érinti Győr-Moson-Sopron megyét, korszerűbb közlekedést, jobb életminőséget hoz majd a tervezett M81-es autóút szűkebb pátriánkba. Az 1,1 milliárd forint költségű gyorsforgalmi előkészítése várhatóan 2022 első felében érhet el a jogerős környezetvédelmi engedély megszerzéséig.

Szeghalmi Balázs

2021.01.08 Tervezõasztalon az M81-es Arra keressük a választ, hogy az új gyorsforgalmi út hogyan változtathatja meg a forgalmat az M1-esen és a 81-es fõúton megyénkben. Fotó: Nagy Gábor Kisalföld Pér

Forrás: Nagy Gábor

Fotó: NAGYGABOR

Miről szól írásunk?

  • Napi 20 ezer jármű közlekedik jelenleg a 81-esen Győr és Kisbér között.
  • Az M81-es autóút az új komáromi Duna hídtól indul majd és Sárbogárdon ér véget.
  • Időszerű feladattá vált a fővárost elkerülő, gyűrű irányú útelemek megvalósítása.
  • A távlati tervek szerint gyűrű irányú elemet képzelnek el Sopron térségében is.
  • Konvojban a kamionok

    Hogy milyen pozitív változásokat eredményezhet Győr környékén is az M81-es autóút, Máthé-Tóth Pétert kértük fel „kalauznak”. A Győri Útkezelő Szervezet tájékoztatásért felelős mérnökénél autentikusabb embert keresve sem találtunk volna: a szakember 16 éve ingázik naponta a kisalföldi megyeszékhely és Székesfehérvár között.

    „Leszámítva a 2008-as gazdasági válságot, az elmúlt bő másfél évtizedben fokozatosan nőtt, nő a kamionok, a személyautók és a munkásszállító buszok száma a 81-es főúton. A karácsonyi ünnepek előtt találkoztam olyan konvojjal, amelyben 15-20 kamion vonatozott egymásután. Ez az óriási teherforgalom a mezőörsi, péri, töltéstavai családokat is érinti” – kezdte Máthé-Tóth Péter.

    Kulcskérdés lesz az útdíj

    Hétköznaponként 16 ezer jármű érkezik a 81-es főútról Győrbe. Óvatos becslések szerint Péren, Mezőörsön és a megyehatárhoz közeli Kisbéren körülbelül 20 ezer jármű (személyautó, teherautó, busz) halad át naponta, amelyek közül 4-5 ezer hajt fel az M1-es autópályára Győrnél. Hogy a tervezett M81-es valóban „elnyelje” a tranzitforgalmat az említett megyei településekről, minden bizonnyal szükség lesz forgalomtechnikai korlátozásokra vagy az útdíj bevezetésére.

    Győr és Kisbér között a régi főúton ugyanis 20 km-rel rövidebb utat kell majd megtenniük a kamionosoknak, mint az M81-esen és az M1-esen. Valószínű mégsem a km-szám és az időtényező lesz a döntő faktor, hanem az útdíj. Arról kétségünk ne legyen: a fuvarozó cégek minden „trükkjét” ismerik annak, hogy akár csak pár km-rel faragjanak az útdíj összegén.

    Túllépni a sugaras rendezésű utakon

    Nézzük, honnan hova vezet majd az M81-es. A tervezett gyorsforgalmi út az új komáromi Duna hídtól indul, Nagyigmánd, Kisbér, Mór mellett halad Székesfehérvár és a sárbogárdi végpont felé. „Magyarország közlekedési hálózatai történelmi okokból Budapest központú, sugaras elrendezést mutatnak. A fővárosból induló autópályák az országhatárokhoz közelítve mind nagyobb távolságra nyílnak szét.

    A húszas évtized közepére hazánk gyorsforgalmi törzshálózata kiépül. Így egyre időszerűbb feladattá válik a fővárost elkerülő, gyűrű irányú elemek megvalósítása. E gyorsforgalmi kapcsolatok biztonságosabb, kényelmesebb eljutást biztosítanak majd a vidéki nagyvárosok, kiemelt gazdasági térségek között” – kezdte Arzt Gergely.

    Péren – ahol felvételünk készült – gyakran konvojban haladnak át a kamionok. Ha elkészül az M81-es, joggal bízhatnak a tranzitforgalom csökkenésében a 81-es főút mentén élő emberek. Fotók: Nagy Gábor

     

    Újabb gyűrű

    Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Kommunikációs Főosztályának vezetője hozzátette: „az M81-es gyorsabb eljutási lehetőséget tesz lehetővé a hazai és nemzetközi tranzitforgalom számára, tehermentesítve Budapest vonzáskörzetének túlzsúfolt sztrádaszakaszait”.

    Portálunk azt is megtudta: a távlati tervek szerint gyűrű irányú elemet képzelnek el Sopron térségében is. Ez az magyar-osztrákhoz határ közeli városból indulna és többek közt Szombathelyet, Zalaegerszeget és Keszthely városát kötné össze autóúton.

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában