biztonságos közlekedés

2020.02.14. 14:54

Buszokat és tehergépjárműveket ellenőrzött a rendőrség

A sérüléssel járó balesetek 11,3 százalékát tavaly tehergépkocsivezetők (szeptemberig mintegy 1100-at), 0,8 százalékát buszvezetők okozták, 2018-ban 9,7, illetve 1,7 százalék volt ez az arány. A rendőrség ma befejeződő, Truck & Bus elnevezésű egyhetes akciója során buszokat és tehergépjárműveket ellenőriz szerte az országban; figyelik a vezetési és pihenőidőt, a veszélyes áruk szállításával összefüggő szabályok betartását. – A kamion rendben volt – tájékoztat Tóth Nagy Lívia rendőr törzszászlós, majd odalép a következő járműhöz. Álmos tekintetű, kócos osztrák sihederek kászálódnak le a buszról az M1-es autópálya 119-es kilométerkövénél, az Arrabona pihenőnél, miközben a sofőr előszedi az iratokat.

Gyurina Zsolt

Fotó: Köpcsényi Kinga

– Sűrűn ellenőriznek, de ez jó. Egy busznyi emberrel a hátam mögött nekem fontos, hogy kiszűrjék azokat, akik veszélybe sodornának az utakon – válaszolja az osztrák sofőr, miután belefúj a szondába. Linzből viszi háromnapos kirándulásra Budapestre a diákokat.

Erős szélben állunk Győr mellett az autópálya pihenőjében Kocsis Tiborral, a Csornai Rendőrkapitányság alezredesével. Elmondja, hogy kiemelten teherautókat és buszokat évente 3–4 alkalommal ellenőriznek.

A papírok rendben voltak és a szondába is bátran fújt az osztrák buszsofőr.
Fotó: Csapó Balázs

A megyében kedden Sopron környékén volt akció, ott leginkább az M85-ös autóút építésére kavicsot szállító teherautókat állítottak le, a legtöbb esetben az elkopott gumit tették szóvá. A megyei kapitányságoktól és szervektől mindennap két, legalább négyfős csoport szűrte a szabálytalankodókat.

Ötből egy esetben találtak szabálytalanságot.

Az esetek felében bizony azt mutatja a menetíró készülék, hogy a vezető átlépte a megengedett sebességet. Főleg a főutakon haladva nyomják túlzottan a gázpedált. A helyszíni bírság 5 ezertől 50 ezer forintig terjedhet. Általában a szállítmányozót bírságolják, a sofőrt ritkábban.

A trélerekre feldobált, Nyugatról behozott autókat szállító román horrorkaravánokról mostanában sok szó esett. Megtudjuk, hogy javult a helyzet, a rendőrség által indított kampány megtette a hatását.

A menetlevél hibás kitöltése, a jármű kifogásolható műszaki állapota olykor előfordul, emellett minden napra jut egy ittas vezetés. És még mindig létezik a régi módszer: mágnessel bolondítják meg a műszert, így úgy tűnik, hogy a sofőr kötelező pihenőidejét tölti, miközben vígan halad. Egy időben sok gond volt a munkásjáratokkal is, egy sofőr vitte a hajnali, délutáni, éjszakai fuvart, most már jobb a helyzet.

– A tíz évvel ezelőtti állapotokhoz képest most mesés a helyzet a megyei utakon. Főleg a belföldi szállítók figyelnek sokkal jobban a szabályok betartására, persze lehet, hogy a megemelkedett büntetési tételek is erre ösztönzik őket – összegzett Kocsis Tibor.

A nagy szélben végül Franz, az osztrák sofőr is visszakapja az iratait. Alles in Ordnung, minden rendben, közlik vele, és a fiatalok biztonságban folytathatják az utat Budapest felé.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában