A tudást évente frissíteni kell

2020.10.15. 14:52

Motorosbalesetek: ezekben a napokban a hetedik érzék is kell az életben maradáshoz

A megyében az egy évvel ezelőtti időszak 80, országosan 73 százalékára esett vissza a motoros által elszenvedett balesetek száma nyáron. Ám a szezon végén a legveszélyesebb meglovagolni a lóerőket.

Gyurina Zsolt

A hideg beköszöntével lassan véget ér a motorosszezon. Az eddigi baleseti statisztikák jók, csökkenést mutatnak. Ám a járvány miatt idén sokan a megszokottnál később pattantak nyeregbe, és most a fagyok, a tél beállta előtti heteket használják ki, hogy még egyet utoljára túrázzanak. Aki egy hete a 82-es úton autózott, az láthatta, hogy egymást érték a rajban motorozók. Tóth László tapasztalt motoros, 1994-ben ült először a nyeregbe: ő adott tanácsot olvasóinknak, hogyan érjenek haza biztonságban.

Aki fázik, nem figyel

Szakértőnk azzal kezdte, hogy ősszel figyelni kell arra, a hideg, nyirkos időben a gumi nehezen éri el üzemi hőmérsékletét, ha egyáltalán eléri, és bizony nem tapad úgy, mint nyáron. Nehéz megfelelően öltözni is: ha túl sok ruhát veszünk magunkra, hamar befülledünk, ha keveset, pár kilométer megtétele után fázni fogunk. Aki pedig fázik, az képtelen koncentrálni. Pedig ahogy Tóth László fogalmazott, ilyen időben még a hetedik érzékünkre is szükségünk van ahhoz, hogy életben maradjunk.

ködös napok jönnek

– A szüreti időszakban minden harmadik jármű traktor, pótkocsis teherautó. Az utakon rengeteg a sárfelhordás. A tragédiák jó részét okozza egy beláthatatlan kanyarban felbukkanó, lassan bandukoló mezőgazdasági gép, a mezei ösvényről kihajtó teherjármű. Az erdei utakon az összeragadt, nyirkos faleveleken könnyen megcsúszunk, akárcsak az eső után a hűvösebb szegletekben hosszú ideig ott maradó tócsákon. A látási viszonyokat pedig a köd és a laposabb pályán mozgó, gyakrabban a szembe sütő nap nehezíti – figyelmeztetett Tóth László.

Szakértőnk okulásképpen elmondta, hogy 200 ezer kilométer tapasztalata után szembesült azzal, hogy egy vezetéstechnikai tréningen 10 feladatból nyolc megoldása gondot okozott neki. Azóta évente frissíti tudását, és minden alkalommal rájön, hogy a motor mennyivel erősebb, mennyivel többre képes, mint aki kormányozza. A hasonló tréningek közül ő a megyében a motoros rendőrök által tartottat ajánlja. Azt tanácsolta, ha a hőmérséklet tíz fok alá csökken, érdemes a szokotthoz képest 10–20 kilométer per órával kisebb sebességgel hajtani.

Négy kerék kontra kettő

Tóth László véleménye az, hogy az autósok nagyobb része segítőkészebb, mint évekkel ezelőtt. Egy kis részük azonban szándékosan akadályozza a motorosokat; esetleg figyelmetlen, alkalmatlan vezető, vagy rutintalan. Ha velük találkozunk az utakon, abból gyakran van baj.

Engedmények

Szakértőnk kiemeli, hogy a KRESZ alapján bizonyos feltételek mellett a piros lámpánál a motoros előresorolhat, illetve a buszsávot is használhatja a gyorsabb haladás érdekében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában