Diákok megyénkben

2020.06.06. 06:18

Óriási fegyvertény 14 éves diákoktól

Általános vélekedés szerint az iskolai nyelvoktatás sem elméletben, sem gyakorlatban gyakran nem készíti fel a középiskolai diákokat a középfokú nyelvvizsgára, amely egy évvel ezelőtti tervek szerint idén a felsőoktatásba felvételizőknek „beugró” lett volna. A győri Arany János Angol-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola tíz végzőse bebizonyította: a középfokú szóbeli és írásbeli nyelvvizsga megszerzése 14 évesen sem lehetetlen.

Szeghalmi Balázs

A győri Arany-iskola középfokú írásbeli és szóbeli nyelvvizsgát sikeresen teljesítő „nagy csapata”. Ülő sor (b-j): Birinyi Márk, Horváth Brigitta, Gódor Paulina, Stoiber Maja, Kovács Dániel. Álló sor (b-j): Pécsváradi Tímea tanárnő, Györgydeák Ádám, Csomai Máté Bálint, Reinhardt Benjámin, Megyeri Martin, Pintér Bálint, Horváth Tamás igazgató. Fotó: Csapó Balázs

Erre még nem volt példa

„Komoly hangsúlyt fektetünk az idegen nyelvek oktatására, az országos célnyelvi méréseken diákjaink évek óta 90 százalék feletti eredményt érnek el. Az már többször előfordult, hogy a végzős néhány diákunk sikerrel vette a középfokú nyelvvizsga jelentette akadályt.

Arra azonban még nem volt példa, hogy egy osztályból tíz tanítványunk egyszerre búcsúzzon középfokú szóbelivel és írásbelivel tőlünk. Büszke vagyok a fiatalokra” – kezdte Horváth Tamás, az Arany-iskola igazgatója.

Négy nyolcadikos diák, Stoiber Maja, Megyeri Martin, Györgydeák Ádám és Horvát Brigitta örömmel mesélt portálunknak a nyelvtanulás eredményes módszeriről. Fotó: Csapó Balázs.

 

Nem adták ingyen

„Minek köszönhető a siker?” – kérdeztük Pécsváradi Tímea tanárnőt, aki nem csupán Goethe nyelvére tanította a diákokat, nyolc éven át az osztályfőnökük is volt. „Ha öt részre osztjuk a siker pilléreit, akkor két építő elem a gyerekeké, kettő a szüleikké, egy pedig az enyém. Azzal motiváltam őket, hogyha sikerül megszerezniük a német középfokú nyelvvizsgát, akkor a gimnáziumban másik nyelvre is rá tudnak feküdni.

Rengeteg munkával, lemondással járt a diákok számára a felkészülés, nem adták ingyen a papírt nekik. Mivel lehet választani a nyelvvizsgák között, mindegyik tanítványommal úgy kerestünk közösen vizsgaközpontot, hogy az erősségeik minél jobban kidomborodjanak. Pintér Bálint volt az első, aki átlépte a középfokú nyelvvizsga kapuját 7. év végén” – hangzott a válasz.

Nem meg ijedni a téttől

Hogy milyen nagy fegyvertényt hajtottak végre a nyolcadikos győri diákok, erre két példát említünk. Valaha, még a 2000-es évek elején is a középfokú szóbeli és írásbeli nyelvvizsga automatikusan jeles érettségi ötöst ért. A mai középszintű érettségi pedig nagyjából az alapfokú nyelvvizsgák mércéjének felel meg. „Tudatosan rengeteget versenyeztetjük a diákjainkat, kezdve a matematikától a szavaló versenyekig.

Pontosan azért, hogy legyen tapasztalatuk a kiélezett helyzetekről, ne ijedjenek meg a számukra idegen környezettől, szokatlan helyzetektől és a tét nagyságától” – közölte a tanárnő. Az Arany iskola remek eredményekkel zárja az országos kompetencia-méréseket is, a pontszámok alapján jelenleg az ország általános iskoláinak első tizedébe tartozik.

A győri Arany-iskola középfokú írásbeli és szóbeli nyelvvizsgát sikeresen teljesítő „nagy csapata”. Ülő sor (b-j): Birinyi Márk, Horváth Brigitta, Gódor Paulina, Stoiber Maja, Kovács Dániel. Álló sor (b-j): Pécsváradi Tímea tanárnő, Györgydeák Ádám, Csomai Máté Bálint, Reinhardt Benjámin, Megyeri Martin, Pintér Bálint, Horváth Tamás igazgató. Fotó: Csapó Balázs

 

„Játékosan, örömmel tanultuk”

Hallgassunk meg négy diákot a főszereplők közül. „Soha nem szabad feladni és kell egy jó tanár. 50-50 százalék a tehetség és a munka aránya a nyelvtanulásban, vagyis meló nélkül nem megy” – mondta Megyeri Martin. „Mindig szerettem a németet, a tanárnő pedig sokszor ötletes feladatokat talált ki. Volt olyan, hogy bebújtunk a szekrénybe, majd elmondtuk németül, hogy épp mit csináltunk.

Tetszettek azok a feladatok is, amikor szándékosan kellett rossz mondatokat gyártanunk. Így tudatosultak a hibák” – tette hozzá Horváth Brigitta. „Online vizsgáztam, jó volt, hogy a digitális oktatás során megszoktam ezt a műfajt. A Révaiban folytatom a tanulmányaimat, célom legalább egy felsőfokú nyelvvizsga a negyedik év végére” – hallottuk Györgydeák Ádámtól. „A németet a fegyelem nyelvének tartják, ami igaz, de mi mégis játékosan, örömmel tanultuk” – árulta el talán a legfontosabb titkot Stoiber Maja.

70 ezer „beragadt” diplomát szabadítottak fel

A járványügyi helyzet miatt közel 70 ezer nyelvvizsga miatt „beragadt” diplomát vehettek át a hallgatók a közelmúltban. A rendkívül magas szám is mutatja, mennyire kulcskérdés a minőségi nyelvoktatás már az általános iskolákban is.

Diákok megyénkben

A dosszié további cikkei

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában