Kiállítás

2023.09.18. 07:15

Legendás motorok, gépek - Újdonságok és régiségek láthatók a Rába Technológiai Centrumában - fotók

Két éve jártunk utoljára a Rába Technológiai Centrumának kiállítótermében. Az egyedülálló cégtörténeti gyűjtemény felsorakoztatja a Rába emblematikus gyártmányait a XX. század elejétől napjainkig. Azóta újdonságok is kerültek az 1400 négyzetméteres kiállítótér falai közé.

Gyurina Zsolt

A Rába Mindenes nevű traktorja a két világháború között nagyon népszerű volt a gazdálkodók körében. A képen Szabó János, a kiállítótér idegenvezetője. Fotó: Rákóczy Ádám

Friss szerzemény annak az MAN motornak a makettje, amelyet 1,5 millió példányban gyártottak le 1967 és a 2000-es évek között, számolt be róla lapunknak Szabó János, a cég egykori konstruktőre, idegenvezetőnk. A licenc alapján gyártott, folyamatosan fejlesztett motor különböző variációi­ban az Ikarus buszokban dübörgött, gyakorlatilag a föld minden sarkára eljuttatva a gyár hírnevét. A hathengeres, fekvő, 192 lóerős motor kialakításában a hatvanas évek végét tükrözi. Újdonság az a két ovális vastábla, amelyek 1908-as és 1909-es vasúti kocsikról valók, megörökítve fő paramétereiket.

Legutóbbi látogatásunk óta kialakult, hogy minden héten látogatható a centrum, csütörtökön vagy pénteken, tudtuk meg Szabó Jánostól. Iskolai osztályok, a gyár egykori dolgozói, műszakiak érdeklődnek a legendás gyár múltja iránt. 

A budapesti Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum irattárában néhány éve megtalálták a régi Rába autógyári rajzdokumentációt, közölte a Rába-gyűjtemény gondozója.

Öt év alatt 33–34 ezer rajzot leltároztam, lassan a végére jutok, így talán lesz átfogó képünk arról, hogy mivel foglalkozott a cég az autógyár 1950-es megszüntetéséig. A személygépkocsi-gyártás az első világháború végéig tartott, utána haszongépjárművek, autóbuszok, tehergépkocsik készültek a Rábában, nemcsak a járóképes alváz, hanem volt karosszériaüzemünk is. A Rábában fénykorában körülbelül 26 ezer embert dolgozott, de ma is mintegy 1600 munkatársunk van

– jegyezte meg Szabó János. 

A kiállítás egyik büszkesége az utolsó Magyarországon gyártott, teherautó-alvázra épített csőrös autóbusz, egy Rába Speciál 1949 márciusából. Szintén jelentős darab az a tűzoltóautó, amely az 1973-as győri Duna-parti festékraktári tűz oltásánál is segédkezett, annak egy hőse volt. És itt látható az egyetlen megmaradt Rába Botond. Látható még mintegy 30 futómű is, a múlt és a jelen csodái. A legrégebbi 1916-os, de vannak 2019–21-esek is. Birtokukban van még több tízezer fénykép is, azokat is érdemes volna rendszerezés után majd közzétenni. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában