Győr és környéke

2019.08.05. 17:39

Ilyen még nem volt: idén ugrott a lecsószezon

A sokat látott zöldségkereskedők is ritkán találkoznak olyan drágulással, ami a paradicsomot jellemzi: egy hét alatt több mint ötven százalékkal mentek fel az árak. Nyugvópontra valószínűleg csak szeptemberben ér.

Laczó Balázs

A zöldségkereskedő Csuti Zsolt szerint „idén ugrott a lecsószezon". Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója megerősítette: ami a múlt hét előtt 500 forint volt, az 800 lett, néhány vevő másik üzletet keres, ott is annyi, vagy több.

 

A megdöbbent vásárló nem hiszi el, hogy 800 forint a paradicsom, továbbmegy, máshol pedig 860-ért látja. Fodor Attila szerint maguk a kereskedelmi szakemberek sincsenek ilyen drasztikus áremelkedésekhez szokva a kilengésekkel teli zöldségárpiacon. Ezt két időjárási tényezőnek köszönhetjük: a túl nagy hidegnek és a túl nagy melegnek. Nem tréfa.


Mert amíg itthon az 5–6 fokos nyár tett be pár héttel ezelőtt a paradicsomnak, addig Európában negyven fok feletti hőség sújtotta az ültetvényeket. Ezért van az, hogy még az importzöldség sem pótolja a hazai termés kiesését. Fodor Attila úgy tudja, a szakemberek szeptemberre jósolják a nyugvópontot, addig sajnos irreálisan magas árakkal kell számolni.

Nyitrai Ildikó is kevesebb paradicsomot tud eladni Csutiék üzletében, a legtöbben most nyári csemegének veszik. Fotó: Mészáros Mátyás

Sovány vigasz, hogy egy 50 forintos csökkenés azért várható ezen a héten Csuti Zsolt zöldségkereskedő szerint, s egyébként most kezdődik a szabadföldi paradicsom ideje. A vevők is látják, hogy a tavalyi ár töredéke volt a mostaninak, s a felbolydult piacot jellemzi, hogy a kiskereskedő is forintra pontosan annyiért vette át a napokban a befőzőparadicsomot, mint a szépen sorolt termést a nagybani piacon.


A most várható kis csökkenés annak is köszönhető – mondja a zöldséges –, hogy augusztus első felében sokan nyaralnak külföldön, s ők nem vesznek itthon sem görögdinnyét, sem zöldséget. Megmarad a plusz a gyümölcs- és zöldségtermelők nyakán, mert „a paradicsom nem kérdezi meg, hogy piruljon-e" – fűzi hozzá.

 

Viszik azért a paradicsomot, de inkább csemegének, mint nagy, jóízű főzésekhez. A boltban 20–30 százalékkal csökkent a paradicsom iránti kereslet, de összességében mégsem ekkora a kiesés annak, aki éttermeknek is szállít, mert azok továbbra is ugyanúgy megveszik a paradicsomot: mi mást tennének?

 

Pintér Balázs, a győri Zöldfa étterem vezetője elmondta: érzékenyen érinti ez a vendéglátókat, ahogy a már két éve tapasztalt folyamatos áremelkedés általában. Már nem évente, hanem félévente kénytelenek emelni, most márciusban megtették, így újabb emelés nem lesz az étlapon. A paradicsom drágulását tehát a „konyhán" lenyelik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!