2016.10.20. 02:37
Az EuroVelo megyei szakasza közelebb kerülhet Európához - mutatjuk a borzalmas földutakat
2018-ra alapjaiban újulhat meg az EuroVelo Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom megyei szakasza. Egyelőre azonban olyan "ráncfelvarrásra" sincs lehetőség, mint a Győr-Gönyű etap cseréje a rossz állapotú bőnyi szakasszal.
"Az EuroVelo 6 kerékpárút hosszú évek óta Bőny felé vezeti a bringás turistákat. Közel egy éve adták át a kifogástalan minőségű Győr-Gönyű közötti kerékpárutat, így érdemes lenne a váltáson gondolkozni. A bőnyi szakasz állapota borzalmas. A kerékpárosok a szőlőhegyi földúton úgy kátyúkeringőznek, hogy közben ipartelep, baromfiudvar és szeméthegyek mellett tekernek " - mondta Ágh László, aki gyakran túrázik az EuroVelo 6-on és találkozik tanácstalan külföldi turistákkal a Győr közeli szakaszon. A bőnyi úton több kerékpáros baleset történt az elmúlt években.
A Győr-Gönyű közötti kerékpárutat 20 évig építették. Tavaly adták át az utolsó 2,3 km-es szakaszt. Ez 198 millió forintért épült. Fotó: Mészáros Mátyás
Íme, az EuroVelo jelenlegi szakaszai. Ágh László térképén jól látszanak a hiányzó etapok.
Gönyű után a Duna-mentén vezetnék a kerékpárutat
A győri férfi felvetése azért is aktuális, mert a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kerékpározásért felelős kormánybiztosa, Révész Máriusz a közelmúltban jelentette be: 30 milliárd forint értékű kerékpárút beruházásról döntött a kormány. A kiemelt állami fejlesztések között van az EuroVelo 6 Rajka és Dömös közötti vonala. Ez a szakasz Gönyű után a Duna-mentén haladna Komárom-Esztergom megyében. A nyomvonal Rajka, Bezenye, Mosonmagyaróvár, Halászi, Darnózseli, Hédervár, Ásványráró, Dunaszeg, Győrladamér, Győrzámoly, Győrújfalu, Győr és Gönyű; Komárom-Esztergom megyében Ács, Komárom, Almásfüzitő, Dunaalmás, Neszmély, Süttő, Lábatlan, Nyergesújfalu, Tát, Esztergom, Pilismarót és Dömös településeket érintené. A megvalósíthatósági tanulmány szerint Bőny és Nagyszentjános kiesne az EuroVelo 6 megyei állomásai közül.
Rengeteg pénz a 30 milliárd forint, de kevés lehet
"A Rajka-Dömös kerékpárút beruházója várhatóan a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. lesz. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól kapott elrendelő levél alapján a NIF 2017-ben kezdheti meg a műszaki tervek készíttetését. Várhatóan jövőre meglehetnek az építési engedélyek, elindulhat és lezárulhat a végleges projektköltséget meghatározó kivitelezési közbeszerzés. Így akár 2018 tavaszán átadhatjuk az első szakaszokat. Az ütemterv megvalósításának elsődleges feltétele, hogy a kormány biztosítsa a fedezetet a projekt teljes költségére" - fogalmazott Arzt Gergely, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztályvezetője.
Az, hogy megújul-e az EuroVelo 6 szóban forgó szakasza, azon áll vagy bukik, hogy sikerül-e fedezetet találni a beruházásra. Hiába ugyanis az óriásinak tűnő 30 milliárdos büdzsé, a tervek sem szerények. Többek közt a Budapest-Balaton kerékpárút építésének, a Balatont a Kis-Balatonnal összekötő útnak, a Balatoni bringakör komplett korszerűsítésének és a Tisza-tó körüli hiányzó szakaszoknak kell "beleférnie" a keretösszegbe.
Az EuroVelo 6 tervezett új nyomvonalát sötétkék színnel jelölték - térkép: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Más kalapból valósulhatnak meg a megyei fejlesztések
Arzt Gergely kérdésünkre elmondta: sok esélyt nem lát arra, hogy a Győr-Gönyű kerékpárút 2018 előtt kiváltsa a bőnyi szakaszt az EuroVelo 6 hálózatban. Elmondása szerint ezt kizárólag táblázással nem lehet megoldani. Ágh László erre úgy reagált: "ezek szerint még legalább másfél évig a `hátsó udvarba´ invitáljuk a hozzánk látogató turistákat".
Jó hír ugyanakkor, hogy a Győr-Moson-Sopron megyei kerékpárutak 2,2 milliárd forintos fejlesztési elképzelései és a Rajka-Dömös szakasz más-más forrásból valósulhatnak meg, vagyis "nem ütik" egymást - erősítette meg felvetésünkre Németh Zoltán. A megyei közgyűlés elnöke hozzátette: a júniusi közgyűlésen tárgyalt elképzelésekkel összhangban a már beadott pályázatok szakmai értékelése jelenleg is zajlik. Ezt követően születhet meg a megyei önkormányzat és a Nemzetgazdasági Minisztérium közös döntése a támogatásról.