Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 2°C

Lesz-e Sopronban hidrogén meghajtású busz?

Sopron városa egy nyertes Európai Uniós pályázatnak köszönhetően vizsgálja a fenntartható és környezetbarát tömegközlekedési rendszer kialakításának lehetőségeit.

A projekt félidejéhez érve az önkormányzat egy nyilvános fórumon tájékoztatja a döntéshozókat és az érdeklődőket az eddigi eredményekről.

Sopron vezetése már az elmúlt évektől aktívan foglalkozott a jövő környezetbarát városi autóbusz közlekedésének bevezetésével; elismert közlekedésmérnökök, megújuló energiával foglalkozó szakértők meghallgatásával tájékozódott a város számára szóba jöhető megoldásokról.

A kutatómunka, és a környező országok hasonló kihívásokkal küzdő kis-, és középméretű városaival történt szakmai kapcsolatfelvételek során azonban kiderült, hogy a kérdéseket érdemes közös platformra vinni, s egy közép-európai együttműködés révén a hasonló városok számára alkalmas megoldások tárházát kiszélesíteni.

Európa-szerte aktuális kérdés a városok számára, hogy miként alakítsák át tömegközlekedési rendszereiket korszerűbb, a 21. század kihívásainak megfelelő módon. Ez a dilemma három alapvető kérdés körül forog:

1. a tömegközlekedés vonzóbbá tétele, ami által növekedhet a tömegközlekedés használat és csökkenhet a magánautó igénybevétel,

2. a tömegközlekedés működéséből adódó negatív környezeti hatások mérséklése

3. a növekvő energia árak és a bizonytalan ellátásból eredő veszélyek mérséklése, a külső energiaforrásoktól való függetlenedés, amely a hosszú távú pénzügyi fenntarthatóságot biztosíthatja

Ezek az elgondolások vezettek a GUTS (Green Urban Transport Systems: Zöld Városi Közlekedési Rendszerek) projekt kidolgozásához, amelyre az EU Central Europe Programja biztosított mintegy 1,600.000 Euro összegű támogatást. A projektben résztvevő 8 nemzetközi partner együtt vizsgálja a hidrogén-, bio-üzemanyagok-, a nap-, és szélenergia, valamint az elektromos meghajtás előnyeit és hátrányait, azok technikai és pénzügyi kivitelezhetőségét.

Miután Sopron a GUTS programban technológiai és pénzügyi szempontból a hidrogén üzemanyag bevezethetőségét vizsgálja, sokszor „hidrogénbusz" projektként is említik a GUTS-ot. Ennek ellenére fontos tisztázni, hogy a program végeredményeként nem fognak egyből hidrogénhajtású buszok közlekedni a városban, arra csak egy következő, szintén uniós pályázat során nyílhat lehetőség. A végeredmény egy olyan dokumentáció lesz, amely alapját képezheti a város környezetbarát fejlesztési törekvéseinek.

Az önkormányzat az autómentes naphoz kapcsolódva szeptember 22-én, csütörtökön 17 órától a Gyermek- és Ifjúsági Központ földszinti előterében tart fórumot, melyen dr. Fodor Tamás polgármester ismerteti a GUTS projekttel kapcsolatos főbb tudnivalókat.

Olvasóink írták

  • 7. PUD 2011. szeptember 22. 21:07
    „Tiszta ,olcsó , környezetbarát, elérhető, CNG”
  • 6. józanparaszt 2011. szeptember 22. 20:50
    „nem kellene egyszerüen gázüzemmel próbálkozni? több városban már bevált, a gázolajnál minden bizonnyal jobb!”
  • 5. Nanu 2011. szeptember 22. 13:48
    „Nem lesz :)”
  • 4. Nagy_Imre_Vancouver 2011. szeptember 21. 22:55
    „Arra azert figyelni kene hogy a hidrogen probafurasokat ne varosi penzbol finanszirozzak.

    Egyebkent Vancouver rendelkezik a vilag legnagyobb hidrogen meghajtasu busz flottajaval.
    A 20 busz 2010-2014 kozotti teljes koltsege 90 millio dollar. Illetve ennyit mernek bevallani mivel az egesz project kozpenzbol megy.
    Szoval meg kene gondolni a dolgot...”
  • 3. hehe08 2011. szeptember 21. 22:15
    „És mennyibe kerülnek a városnak ezek a "vizsgálódások" ??????”
  • 2. wily13 2011. szeptember 21. 21:16
    „A villamos egyszer már jól vizsgázott!!”
  • 1. józanparaszt 2011. szeptember 21. 16:51
    „ilyen vizsgálódással, szakértéssel, tudományos értekezéssel már Dunát lehet rekeszteni! végre már tenni kellene uraim, tenni!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Köszöni, jól megvan a Soproni kékfrank

Bár sokan kételkedtek sikerében, de egyre szélesebb kör használja a Soproni kékfrankot. Tovább olvasom