Kisalföld logö

2017. 10. 20. péntek - Vendel 8°C | 20°C Még több cikk.

A Kisalföld a vásárlók jogaiért

Győr-Moson-Sopron - Sokan kevesebb pénzt tudtak költeni a karácsonyi ajándékokra, emiatt még fontosabb, hogy a vásárlással kapcsolatos fogyasztói jogaikat tudják érvényesíteni. Ezért az új év elején - ahogy az előző esztendőkben - ismét tanácsadással segítjük olvasóinkat.
Az utóbbi hetekben lapunkhoz levélben érkezett fogyasztóvédelemmel kapcsolatos kérdések és telefonos kérések is azt indokolták, hogy a karácsony előtti vásárlási lázat követő időszakban a vevők vitás ügyeinek rendezését segítő tanácsadást szervezzünk. Partnerünk ebben az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) Győr-Moson-Sopron Megyei Egyesülete és a megyei békéltető testület. Szakértőik, Horváth László és Varga László lesznek szerkesztőségünk vendégei január 13-án, kedden. Olvasóink közvetlenül nekik tehetik fel kérdéseiket telefonon: 11 és 12 óra között a 96/504-594-es számon. Az előzetesen levélben - a tanácsadás napjának reggeléig - érkező kérdésekre szintén válaszolnak a szakemberek, azokat a rimanyi.zita@kisalfold.hu címre küldhetik olvasóink.

A civil fogyasztóvédők tapasztalatai alapján mostanában gyakoriak az internet-előfizetéssel kapcsolatos panaszok. Például amiatt, hogy a szolgáltató nem a szerződésben rögzített gyorsasággal, sávszélességben biztosítja a világháló elérését. De előfordul az is, hogy egy-egy előfizetést - a hűségszerződés lejártával - a szolgáltató az ügyfél kérése nélkül hosszabbít meg. Ilyen esetekben tudtak már segíteni a fogyasztóvédők a hozzájuk fordulóknak. De kérdezhetik őket olvasóink a jótállás és a szavatosság szabályairól is. Ha például a vásárlástól számított fél éven belül meghibásodik a cipő, nem a vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba már akkor megvolt, amikor megvette a lábbelit. Ez egy olvasónk esetének tanulsága, akinek egy soproni áruházban csak egy hónap garanciát ígértek a megvett cipőkre.


- A cipőkre ugyan nem érvényes a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási kormányrendelet, viszont a polgári törvénykönyv szerinti szavatosság - azaz a hibás teljesítés esetén követendő eljárás - vonatkozik a lábbelikre is. Ez azt jelenti, hogy a teljesítés időpontjában, azaz a vásárláskor a cipőnek is hibátlannak kell lennie. Ha nem az, akkor a gyártó, a forgalmazó ezért felelősséggel tartozik - magyarázta el Horváth László, a megyei békéltető testület elnöke. A szavatosság és a jótállás között pedig a bizonyítási kötelezettség alapján van különbség: szavatosságnál a fogyasztó, jótállás esetén a forgalmazó köteles bizonyítani az igazát. A polgári törvénykönyv szerint azonban szavatosság esetén az első hat hónapban fel kell tételezni, hogy meghibásodás esetén a hiba a teljesítéskor már a termékben megvolt, ezért ebben az esetben a bizonyítás nem a vásárló kötelessége, hanem a kereskedőé. Tehát az első hat hónap a szavatosságnál tulajdonképpen jótállást jelent. Így a vásárolt cipőre a vásárlástól számított hat hónapon belül igenis van jótállási kötelezettsége a kereskedőnek, függetlenül a termék vételárától - szögezte le szakértőnk.

Fogyasztóvédelmi szakértők lesznek szerkesztőségünk vendégei január 13-án. Olvasóink közvetlenül nekik is feltehetik kérdéseiket telefonon.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fejlesztésben megyénk vezet

Nyugat-Dunántúl - Az adóhatóság adatai szerint a régió más megyéit megelőzve nálunk történt például… Tovább olvasom