Kisalföld logö

2017. 08. 20. vasárnap - István 17°C | 23°C Még több cikk.

Dakar-biztos MAN Győrből

Az idei, 25. Dakar-ralin résztvevő győri páros, dr. Jakab Tamás és Fenesi József ha célba nem is jutott, de épségben hazatért Afrikából. Ehhez nélkülözhetetlen volt egy olyan társ, mint a MAN FE–19.460. Első bevetésén mindvégig kitartott mellettük.
Emlékeznek? Néhány héttel ezelőtt egy délutáni óra, Líbia, sivatag, homokvihar. Dr. Jakab Tamás a műholdas telefonnál, ezúttal megszokott vidámságánál valamivel fakóbb hangon közli a hírt a Kisalfölddel: úgy tűnik, vége, a Chevrolet motorja olajkenés híján tönkrement. Néhány óra múlva azonban már valamivel bizakodóbb tudósítással zárhatjuk a lapot: a versenyautó tetejére állva pilótáink már látják a csapat MAN kamionjának fényeit, amint feléjük tart.

Átvágott értük fél Líbián

A délutáni segélyhívás óta a teherautó több száz kilométert tett meg Líbia úttalan útjain, marasztalóan mély homokdűnéken és abroncsrepesztő sziklákon keresztül, amíg a bajba jutott versenyzőkhöz ért.
A többit már tudjuk. Hiába volt az áldozatos éjszakai munka, a Chevrolet saját erejéből nem bírt mozdulni többé. El kellett indulni hazafelé. Mivel a Dakar szervezői ilyenkor már messze járnak, a homoktenger közepén rekedt csapatnak segítséget várni nincs kitől.
Azaz mégis. Az afrikai nap első sugarai, mint a remény, úgy csillanhattak a jármű szögletes krómbetűin: MAN FE–19.460. Ettől a pillanattól kezdve csak benne bízhattak: abban, hogy a Győrből érkezett, speciális nehézüzemű terepjáró kamion nem hagyja őket cserben.

A GPS navigációs rendszer segítségével „már csak" el kellett indulni. Át a több tucat méteres dűnéken, ahol a bivalyerős, ultrakönnyű versenyautók is kínlódva jutnak keresztül. Elöl a MAN, aztán nyolc méter vontatókötél, rajta a magatehetetlen Chevrolet. Erre mondhatnánk: erőpróba a javából. És a győri csapat: versenyzők, szerelők, kísérők – no és a kamion – mindezt sikerrel teljesítette, kijutottak a homok poklából.

Különleges felkészítés

A kísérőkamion műszaki felkészítését Mihályi János, a győri MAN-képviselet műhelyvezetője irányította. Mint megtudtuk, a jármű típusnevében a „19" a maximális összsúlyt jelenti tonnában, a 460 pedig egyszerűen a lóerők száma: ennyit teljesít a 12 ezer köbcentis, hathengeres turbódízelmotor. A versenyre végül 15 tonnát nyomott, alkatrészekkel, szerszámokkal együtt. A típus különlegessége, hogy úgynevezett „nehézüzemű terepjáró", ami annyit jelent, hogy a jármű mindkét tengelye hajtott, és négy szimpla keréktárcsára kap – igaz, jó széles – gumiabroncsokat.

A Párizs–Dakar-rali szervezőbizottságának ajánlásai alapján 18 ponton kellett módosítaniuk az alaptípust. Az elektromos rendszer egyebek mellett külső áramtalanító kapcsolót kapott, a vezetőfülkét belső bukócsőkerettel erősítették meg és ötpontos biztonsági övekkel szerelt versenyüléseket építettek be. (A Dakar tapasztalatai alapján nem véletlenül – a szerk.) Az alvázon emelésre és vontatásra alkalmas pontokat kellett kialakítaniuk, ezek nyilván jó szolgálatot tettek a verseny befejezése utáni hazatérő szakaszon. A lengéscsillapítókat szintén cserélni kellett versenykivitelűekre, a műszereket méterpontosságú útszámlálóval (TerraTrip) és GPS-rendszerű műholdas navigációs berendezéssel egészítették ki.

„Hihetetlen, ahogy bírta"

– Amikor az első, többméteres repülés után a 15 tonna földet ért, nem hittük volna, hogy egyben marad" – emlékezett az első élményekre Mihályi János, aki nem titkolta meglepetését: az európai felhasználók számára elképzelhetetlen terhelésnek fittyet hányva, a MAN hibátlanul működött az első pillanattól az utolsóig, leküzdve minden akadályt, megsüllyedést, forróságot, fagyot, homokvihart. Szakzsargonnal szólva „nagyon egyben maradt". Nem csoda, hogy kivívta a csapat tiszteletét. „A kamion a versenyen a legmegbízhatóbb járművünk volt. Az egyetlen reménységünk, ha valami baj történne a sivatagban" – mondta el a műhelyvezető.
Tegyük hozzá: a MAN FE-19.460-as első afrikai bevetésén alaposan rászolgált a bizalomra: mindvégig követte, majd végül épségben hazahozta a győri Dakar-csapatot.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Majdnem egymillió kocsit visszahív a Volkswagen

A német Volkswagen autógyárban kedden bejelentették, hogy 850 ezer kocsit visszahívnak, mivel… Tovább olvasom