Sorompó fel, a vonat pedig jött Gyömörén - fotók

Csütörtök hajnalban felemelkedett a sorompó, a vonat pedig elindult. Válaszolt a MÁV.

Olvasónk beszámolója a csütörtök hajnali esetről: "Az esetleges balesetek elkerülése érdekében küldöm a mellékelt fotókat, amelyeket ma reggel 5.50 -kor fotóztam a gyömörei vasúti átjáróban. Kb. 150 méterre voltam az átkelőtől és láttam, hogy pirosan villog a jelzőlámpa illetve a sorompó is vízszintes helyzetben van. Ahogy közeledtem az átjáróhoz, láttam, hogy egy személyvonat áll az állomáson. Kb. 50 m-re voltam mikor mindenféle fényjelzés megszűnt és a sorompó is felemelkedett, a vonat pedig elindult. Szerencsére nem tehervonat érkezett  nagy sebességgel" - írta olvasónk.

 

Olvasónk fotói



Az esettel kapcsolatban megkerestük a MÁV-ot, idézzük a vasúttársaság válaszát:


˝A sorompó egy Győrbe tartó személyvonat érkezése előtt előírás szerint lezáródott, azonban a vonat nem haladt át időben az átjárón. Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás esetén lezáródik a sorompó, majd 6-10 perc után, ha nem jön vonat, akkor úgynevezett „zavar" állapotba kerül.


Ez az üzemzavar azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), ugyanakkor a csapórúd lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik. A csapórúd azért nyílik fel lassan, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha a fénysorompó meghibásodott, s így ne okozzon tartós fennakadást a keresztező közúton. A biztonság érdekében ilyenkor a vonatokat is értesítik, és az átjárót fokozott figyelemmel, max. 15 km/órás sebességgel, szükség esetén hangjelzés adásával közelíthetik meg, figyelemfelhívás céljából. Az előírások és az autóvezetők részéről a KRESZ betartása mellett ilyen helyzetekben sem alakul ki vészhelyzet, illetve nem történhet baleset.


Fontos, hogy a  közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. Továbbá az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik.


A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha van piros jelzés, az útátjárón  nem szabad áthaladni. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni. A sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.˝


 A vasúttársaság köszöni az autósoknak, hogy betartják a vonatkozó közlekedési szabályokat és meggyőződnek a vonatok közeledéséről.

 

A kisalfold.hu több hasonló esetről is beszámolt korábban.


Ide vonatkozó KRESZ szabályok:

Közlekedés vasúti átjáróban


39. §234 (1)235 A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A vasúti átjáró megközelítésekor, illetve a vasúti átjárón történő áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek.

(2) A vasúti átjárón csak folyamatosan - megállás nélkül - legalább 5 km/óra átlagsebességgel szabad áthaladni.

(3) A vasúti átjáró előtt a 98., 99., 99/a. vagy 99/b. ábra szerinti jelzésnél, vagy a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt meg kell állni, ha

a) bármely irányból vasúti jármű közeledik,

b) a teljes sorompó vagy a félsorompó sorompó rúdja nem teljesen nyitott helyzetben áll vagy mozog,

c) a teljes sorompót kiegészítő fényjelző berendezés, illetőleg a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó piros jelzést ad,

d) a teljes sorompót kiegészítő berendezés hangjelzést ad,

e) fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad,

f) vasúti jelzőőr „Megállj" jelzést ad,

g) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra nincs lehetőség,

h) ott „Állj! Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla van.

(4) Biztosítatlan vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű egyik irányból sem közeledik, és a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetőség van.

(5) Biztosított vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha

a) a teljes sorompó mindként sorompó rúdja nyitott véghelyzetben áll, és esetleges fényjelző és/vagy hangjelző berendezése jelzést nem ad,

b) a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad,

c) a vasúti jelzőőr „Megállj" jelzést nem ad,

d) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetőség van.

(6)236 A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés üzemzavara esetén járművel a vasúti átjáróra - a (3) bekezdésben említett megállást követően - abban az esetben szabad ráhajtani, ha

a) a vasúti átjáró olyan kialakítású, hogy a megállás helyéről a vasúti pálya mindkét irányban kellő távolságra belátható és a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik, vagy

b) a vasúti átjáró forgalmát vasúti jelzőőr irányítja és a jelzőőr „Megállj" jelzést nem ad,

feltéve - mindkét esetben - hogy a (2) bekezdésben említett folyamatos áthaladás lehetséges.

(7)237 Ha a vasúti átjáróban a jármű elakad, és vezetője azt bármilyen módszerrel vagy eszközzel azonnal eltávolítani nem képes, köteles mindent megtenni annak érdekében, hogy a közeledő vasúti jármű vezetője vagy a vasút más alkalmazottja a veszélyhelyzetről a lehető legrövidebb időn belül tudomást szerezzen.

A sötét fénysorompó esetén a KRESZ ide vonatkozó szabályai szerint az átjárón történő biztonságos áthaladásért kizárólag a vezető a felelős.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában