2017.10.26. 10:33
Sorompó fel, a vonat pedig jött Gyömörén - fotók
Csütörtök hajnalban felemelkedett a sorompó, a vonat pedig elindult. Válaszolt a MÁV.
Olvasónk beszámolója a csütörtök hajnali esetről: "Az esetleges balesetek elkerülése érdekében küldöm a mellékelt fotókat, amelyeket ma reggel 5.50 -kor fotóztam a gyömörei vasúti átjáróban. Kb. 150 méterre voltam az átkelőtől és láttam, hogy pirosan villog a jelzőlámpa illetve a sorompó is vízszintes helyzetben van. Ahogy közeledtem az átjáróhoz, láttam, hogy egy személyvonat áll az állomáson. Kb. 50 m-re voltam mikor mindenféle fényjelzés megszűnt és a sorompó is felemelkedett, a vonat pedig elindult. Szerencsére nem tehervonat érkezett nagy sebességgel" - írta olvasónk.
Az esettel kapcsolatban megkerestük a MÁV-ot, idézzük a vasúttársaság válaszát:
˝A sorompó egy Győrbe tartó személyvonat érkezése előtt előírás szerint lezáródott, azonban a vonat nem haladt át időben az átjárón. Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás esetén lezáródik a sorompó, majd 6-10 perc után, ha nem jön vonat, akkor úgynevezett „zavar" állapotba kerül.
Ez az üzemzavar azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), ugyanakkor a csapórúd lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik. A csapórúd azért nyílik fel lassan, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha a fénysorompó meghibásodott, s így ne okozzon tartós fennakadást a keresztező közúton. A biztonság érdekében ilyenkor a vonatokat is értesítik, és az átjárót fokozott figyelemmel, max. 15 km/órás sebességgel, szükség esetén hangjelzés adásával közelíthetik meg, figyelemfelhívás céljából. Az előírások és az autóvezetők részéről a KRESZ betartása mellett ilyen helyzetekben sem alakul ki vészhelyzet, illetve nem történhet baleset.
Fontos, hogy a közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. Továbbá az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik.
A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha van piros jelzés, az útátjárón nem szabad áthaladni. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni. A sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.˝
A vasúttársaság köszöni az autósoknak, hogy betartják a vonatkozó közlekedési szabályokat és meggyőződnek a vonatok közeledéséről.
Ide vonatkozó KRESZ szabályok:
Közlekedés vasúti átjáróban
39. §234 (1)235 A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A vasúti átjáró megközelítésekor, illetve a vasúti átjárón történő áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek.
(2) A vasúti átjárón csak folyamatosan - megállás nélkül - legalább 5 km/óra átlagsebességgel szabad áthaladni.
(3) A vasúti átjáró előtt a 98., 99., 99/a. vagy 99/b. ábra szerinti jelzésnél, vagy a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt meg kell állni, ha
a) bármely irányból vasúti jármű közeledik,
b) a teljes sorompó vagy a félsorompó sorompó rúdja nem teljesen nyitott helyzetben áll vagy mozog,
c) a teljes sorompót kiegészítő fényjelző berendezés, illetőleg a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó piros jelzést ad,
d) a teljes sorompót kiegészítő berendezés hangjelzést ad,
e) fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad,
f) vasúti jelzőőr „Megállj" jelzést ad,
g) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra nincs lehetőség,
h) ott „Állj! Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla van.
(4) Biztosítatlan vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű egyik irányból sem közeledik, és a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetőség van.
(5) Biztosított vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha
a) a teljes sorompó mindként sorompó rúdja nyitott véghelyzetben áll, és esetleges fényjelző és/vagy hangjelző berendezése jelzést nem ad,
b) a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad,
c) a vasúti jelzőőr „Megállj" jelzést nem ad,
d) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetőség van.
(6)236 A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés üzemzavara esetén járművel a vasúti átjáróra - a (3) bekezdésben említett megállást követően - abban az esetben szabad ráhajtani, ha
a) a vasúti átjáró olyan kialakítású, hogy a megállás helyéről a vasúti pálya mindkét irányban kellő távolságra belátható és a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik, vagy
b) a vasúti átjáró forgalmát vasúti jelzőőr irányítja és a jelzőőr „Megállj" jelzést nem ad,
feltéve - mindkét esetben - hogy a (2) bekezdésben említett folyamatos áthaladás lehetséges.
(7)237 Ha a vasúti átjáróban a jármű elakad, és vezetője azt bármilyen módszerrel vagy eszközzel azonnal eltávolítani nem képes, köteles mindent megtenni annak érdekében, hogy a közeledő vasúti jármű vezetője vagy a vasút más alkalmazottja a veszélyhelyzetről a lehető legrövidebb időn belül tudomást szerezzen.
A sötét fénysorompó esetén a KRESZ ide vonatkozó szabályai szerint az átjárón történő biztonságos áthaladásért kizárólag a vezető a felelős.