A szomjúság vészjelzés

2021.11.13. 09:48

Mennyi folyadékot igyon a gyermek az iskolában?

A tanítási idő alatt is nagyon fontos, hogy a gyermekek elegendő folyadékot igyanak. Sok szülő számára napi dilemma, hogy mit csomagoljon tízóraira és uzsonnára, de elengedhetetlen az is, hogy a diákok elkerüljék a dehidratáltságot, tehát nem szabad megfeledkezni a napi elegendő folyadékbevitelről, hiszen annak hiányában fejfájás, szédülés és koncentrációs zavar jelentkezhet az órai munka alatt.

Szabó Csilla

A diákok a tanítási időben nincsenek a szülők felügyelete alatt, ezért már egészen kicsi kortól a vízivás szeretetére kell megtanítani őket, és természetesen ebben a látott jó példa sokat segít. Szabó Richárd dietetikus, fülakupunktúrás addiktológus, gyógynövény-fitoterapeuta, reflexológus rávilágított, a folyadékfogyasztás elsődleges szerepe, hogy a testnedveink összetevője, ezért az életfunkciókban kulcsfontosságú. Hozzájárul a megfelelő emésztéshez, hőháztartáshoz és a salakanyagok kiürítéséhez. Ha testünkben nincs elegendő folyadék, akkor szédülés, fejfájás, nyugtalanság alakulhat ki.

Egy diáknak, életkortól függően, átlagosan napi 1,5-2,5 liter folyadékot kell a szervezetébe juttatnia, aminek a legnagyobb része víz legyen.

 

Óvatosan a cukorral!

Szabó Richárd hozzátette, hogy a gyerekek testének víztartalma sokkal nagyobb, mint a felnőtteké, minél fiatalabb egy szervezet, annál nagyobb a napi folyadékszükséglete is. Egy diáknak, életkortól függően, átlagosan napi 1,5-2,5 liter folyadékot kell a szervezetébe juttatnia, aminek a legnagyobb része víz legyen. A gyümölcslevekkel és a házi szörpökkel is csínján kell bánni a cukortartalmuk miatt, mert a gyermek azt szokja meg, és később nehezen áll át az egészséges víz fogyasztására. A préselt, turmixolt zöldségleveket már egészen kis kortól ajánlott megkóstoltatni a gyermekekkel, kezdetben hígíthatjuk kevés gyümölcslével, teával, így az ízeket hamar megszokják, és nem idegenkednek tőle a későbbiekben.

A szomjúság vészjelzés

A dietetikus kiemelte azt is, hogy a legtöbb gyerek nem szeret inni, vagy egyszerűen csak elfelejti a folyadékpótlást, mert az iskolai szünetekben „fontosabb dolga akad”. Ha pedig szomjas, az már a szervezetének a vészjelzése, ezért arra kell megtanítani, és rendszeresen figyelmeztetni is rá őket, hogy akkor is igyanak, amikor nem éreznek szomjúságot, hogy elkerüljék a dehidratáltság okozta fejfájást, koncentrációs nehézséget. Lehetőleg tiszta vizet, és kisebb adagokat többször, mert az egy időben nagyobb mennyiségű ivás nem ajánlott, a szervezet nem rendelkezik folyadékraktárakkal, a felesleges mennyiséget a vese hamar kiválasztja. Már akár egy deciliter folyadékvesztés esetén is csökken mind a fizikai, mind a szellemi teljesítőképesség, fáradság jelentkezhet.

Indulás előtt és hazaérkezés után is

Semmiképpen nem ajánlott az iskolába folyadék fogyasztása nélkül elindulni, és hazatérve is figyelni kell a rendszeres ivásra, vagy pótolhatjuk azt gyümölcsevéssel is, a lényeg, hogy az ajánlott napi mennyiség meglegyen, ami a pihentető alvást is elősegíti.

A folyadék tárolása is fontos, ma már kiváló minőségű, megfizethető áru ökokulacsokat is tudunk vásárolni, amelyek kreatív mintázatúak is lehetnek, amiből „menő” a vízivás. Ha nem üveget adunk a gyermeknek, akkor pedig a BPA-mentes műanyag változatokból válasszunk, így a megfelelő vízivási szokások mellett a környezetvédelem fontosságára is neveljük gyermekünket.

Víz mellé gyümölcslé is jó

Kiegészítésként lehet ízesített italokat is innia a diáknak a víz mellett, de nem árt tudni, hogy fél liter kóla egy csésze kávénak megfelelő koffeint tartalmaz, ami egy gyereknél már erősen nyugtalanító hatást válthat ki. Másfél deciliter gyümölcslé, cukortartalmától függően, fél zsemle szénhidráttartalmával egyezik, az energiatartalma tehát nem elhanyagolható. A cukrozatlan, azaz light üdítők túlzott fogyasztása pedig az édesség iránti vágyat fokozza csak, ezért ajánlott helyettük inkább gyümölcsös, esetleg azokat növényi tejjel higított turmixokra cserélni. Tehetünk a vízbe liofinizált – fagyasztva szárított – gyümölcsöt, amely szétomlásakor a vízben látványos, és lehet, hogy attól nagyobb kedvvel fogyasztja a gyermek.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában