Múltidézés

2023.02.14. 10:39

Az észak-komáromi hajógyárról mesélt Ján Chovan egykori főgépész

Az észak-komáromi hajógyár fénykorában mintegy 3600 embernek adott munkát, volt olyan év, hogy 104 hajót bocsátottak vízre. Hajógyári munkásnak lenni egyfajta hovatartozást jelentett, a dolgozók számára éppen ezért jelentett nagy érvágást, amikor leállították a gyártást. Ján Chovan, az egykori főgépész és műhelyvezető a hajógyár fénykoráról mesélt

Szinak Evelyn

A hajógyár krónikásával Jankovic Nóra beszélgetett. FOTÓ: Pézman Zoltán

A Villa Camarum Polgári Társulás Mi, a komáromiak címet viselő beszélgetőestjén Jankovic Nóra Ján Chovannal, a hajógyár krónikásával beszélgetett, akinek főgépészként hat behajózása volt a Rajna típusú Pandorán. Összeszámolva két évet, két hónapot és 22 napot töltött a tengerjáró fedélzetén. 

A komáromi hajógyártás története 1895-ig nyúlik vissza, ekkor alakult meg a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaság (MFTR), akik megvásároltak egy 2,5 km hosszú és 350 méter széles telket az Erzsébet-sziget végén, ahol először főleg javítási munkálatokat végeztek, majd megindult a Petőfi nevű lapátkerekes gőzösök gyártása. 

A gyár az első világháborút követően a csehszlovák állam kezébe került, ezt követően főleg teher- és tartályhajókat készítettek Romániába, Törökországba és Afrikába. A bécsi döntés után a gyár újra az MFTR tulajdona lett és nagyszabású építkezés indult. Azonban a második világháborút követően teljesen újjá kellett szervezni a gyárat, 1947 áprilisában tették le az új hajógyár alapkövét, a gyártás 1949-ben indult. 

„Apám egy pozsonyi cégnél dolgozott, ahol szárazjeget készítettek. Innen csábították el Brezno mellé, ahol konstrukció- kat gyártottak a hajógyárnak, majd onnan került Komáromba. A hajógyár a munka mellé lakást is ajánlott, ami bizony nagy szó volt a háború után egy családnak két gyerekkel. Én már itt születtem, Komáromban és az inasiskola elvégzése után a hajógyárba kerültem” – emlékezett vissza Ján Chovan. 

Nem ment ez ritkaságszámba a helyi családoknál, hogy az apát a fiú váltotta vagy egyszerre több családtag dolgozott a hajógyárban. Volt olyan család, ahol öt generáció választotta ezt a munkahelyet. A legnagyobb vonzerőt a stabilitás és a munka mellé járó lakás jelentette. A hajógyár építette fel az I-és a II-es lakótelepet a városban, óvodákat és bölcsődéket alakítottak ki a családok számára. Sokan jöttek ide dolgozni Szlovákia más területeiről és Magyarországról is. 

A helyi családoknál nem volt ritkaság, hogy az apát a fiú váltotta a hajógyárban.

A gyár fénykorában 36 hektáron terült el, több mint 3600 embernek adott munkát, és volt olyan év, hogy 104 hajót bocsátottak vízre. 

„Komárom és a környéke elsősorban agrár jellegű vidék volt, majd megjelent az ipar a hajógyárral. Ez óriási változást jelentett az itt élők számára. Egyfajta hovatartozást jelentett hajógyári dolgozónak lenni. A munkások együtt jártak söröz- ni és focimeccsekre. Ha két hajógyári találkozott, akkor nem is tudtak másról beszélni, csak a hajógyárról. Erről a feleségek sokat tudnának mesélni” – mondta nevetve a Tengerjáró hajóval Komárnóból Isztambulba című könyv szerzője. 

1961-től folyamatosan érkeztek a szovjet megrendelések, a gyárban folyami tolóhajó, önjáró hajók, folyami és tengeri teherhajók készültek. Azonban a ’90-es években bekövetkező változások a hajógyárat negatívan érintették, főleg Oroszország fizetésképtelensége és a balkáni háború. 2012-ben a társaság részvényesei döntés elé kerültek: vagy eladják a gyárat, vagy bezárják. Végül egybeolvadtak a SAM (Stroje a mechanizmy) nevű vezető szlovák mérnöki vállalattal. Most átlagosan 4–5 hajót gyártanak évente, köztük tengeri úszó darukat, úszó erőműveket, folyami vontatókat, önürítő hajókat és dunai személyszállítókat. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában