2022.10.21. 14:37
Kitereléses közúti ellenőrzést tartottak Győrben is - Javult a járművek állapota megyénkben
A vizsgált könnyű-tehergépjárművek kora a legidősebb, a személygépkocsiké és a tehergépkocsiké a második legidősebb az országban vizsgált helyszínek közül, összességében azonban kevésbé környezetszennyező járművek róják az utakat, mint korábban. Győr mellett Debrecenben és Szegeden egy-egy, Budapesten naponta három-három, összesen tehát harminc helyszínen végzett kitereléses közúti ellenőrzést a kormányhivatal.
Fotó: Kisalföld-archívum
Fotó: Csapó Balázs
- Négy nagyvárosban összesen 867 gépkocsi állapotát mérték fel a negyedszázados múltra visszatekintő Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akcióban.
- Az Európai Mobilitási Hét állandó kísérőprogramján a szakemberek 94 jármű esetében állapítottak meg hiányosságot, közülük 27 erősen szennyezőt kell két hónapon belül időszakos műszaki vizsgálatra vinni.
- A hagyományos akció arra hívja fel a figyelmet, hogy az autók rendszeres karbantartásával a közlekedés biztonsága mellett a káros kibocsátás mérsékléséért, a tisztább levegőért is tehetünk.
A járműveket a műszaki vizsgálóállomásokon is alkalmazott technológiákkal, a benzineseket gázelemzővel, a dízeleseket füstölésmérővel vizsgálták. A szemrevételezés során szivárgások, a környezetre ártalmas meghibásodások, akár szabálytalan módosítások nyomait keresték. A több évtizede futó akciónak köszönhetően a tapasztalatok már hosszabb időtávon is összevethetők. Az ezredforduló környékén a dízelmotoros autók fele, a benzinesek kétharmada felelt meg maradéktalanul az előírásoknak.
A technológiai fejlődésnek, szigorúbb kritériumoknak és rendszeres ellenőrzésnek is köszönhetően az elmúlt években tíz vizsgált járműből átlagosan már csak egy-kettő esetében találtak kifogásolnivalót a szakemberek. Győrött az akció öt napja alatt 121 jármű – 99 személy- autó, 13 könnyű-tehergépjármű, 8 haszongépjármű és 1 nyerges vontató – vizsgálatát végezték el, adott tájékoztatást lapunknak a Technológiai és Ipari Minisztérium kommunikációs főosztályvezetője, Arzt Gergely.
A városban ellenőrzött állomány átlagéletkora az egyetlen kamion (5 év) kivételével minden jármű-kategóriában meghaladta a négy település átlagát. A személygépkocsiké (17 év) Szeged, a tehergépkocsiké (13,8) Budapest után a második legkorosabb mért flotta volt, a könnyű-tehergépjárműveké (15,2) pedig egyenesen a legidősebb. A szakemberek 45–55 százalékos arányban állítottak meg dízeles és benzines gépkocsikat Győrben. A gázolajos járművek megfelelőségi aránya 76 százalék volt, ez a debreceni után a második legalacsonyabb érték.
A dízelesek 71 százaléka pedig a legkedvezőtlenebb hányad volt a további települések idei azonos mutatóival összevetve. – A Győrött vizsgált darabszámok a jármű-kategóriák többségében viszonylag alacsonyak. E körülmények miatt a mért mutatók semmiképpen nem feleltethetők meg a teljes helyi járműállomány adatainak, általános állapotukról nem adnak torzításmentes képet. A tavalyi akcióban a győri összesített életkoradatok a nyerges vontatót kivéve minden jármű-kategóriában és a megfelelési arányok mindkét hajtástípusnál sokkal jobban alakultak az idén tapasztaltaknál – adott tájékoztatást lapunknak Arzt Gergely főosztályvezető.