2022.09.20. 08:47
Elektromos járműveket is gyárt a Credobus év végétől, 2024-től hidrogén üzemanyagcellás buszt dobnak a piacra
A Győrben és Mosonmagyaróváron készülő Credobusok új modelljét mutatták be hétfőn. Az Econell 12 Next a korábbi járművek összes jó tulajdonságát örökölte, miközben a cég már a jövőre összpontosít.

A Credobus győri munkatársai, Szita Gergely, Bella Ervin, Karakai Bálint az új modellel. A Credobusok gyártása 500 család megélhetését biztosítja. Fotó: Rákóczy Ádám
- Ennek része a csuklós buszok sorozatgyártása, illetve két éven belül piacra lépnek elektromos hajtású és hidrogén üzemanyagcellás járművekkel is.
- A megyei sikermodell új generációjának érdekes apropót adott, hogy szinte napra pontosan 20 éve adta át a cég az első buszt a győri városi közlekedés számára.
- Bár a megyeszékhely közösségi közlekedésében más márkák is megtalálhatók, jelenleg a 88 bevethető járműből így is 30 győri és mosonmagyaróvári építésű busz. Országosan azonban egyre meghatározóbb a hazai buszgyártás zászlóshajója.
5 milliárdos spórolás
A Volánbusz teljes flottájának már több mint 40 százalékát Credobusok adják, úgy, hogy futásteljesítményben még jelentősebb az arányuk, utóbbi mutatóban 50 százalék feletti. „Az energiaár-robbanás miatt döntő fontosságúvá vált az üzemanyag-takarékosság. A Volánbuszt erősítő 2400 Credobus éves szinten 5 milliárd forintot spórol a közlekedési társaságnak és az adófizetőknek” – emelte ki Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója.
Teszt Győrben
Ebbe a takarékossági és környezetvédelmi vonalba illeszkedik az új szóló modell. A vadonatúj magyar autóbusz vetélytársaihoz képest 1,5 tonnával kevesebbet nyom, így évente több mint 4000 liter üzemanyaggal kevesebbet fogyaszt a hasonló járművekhez képest. A típus sokoldalúságát bizonyítja, hogy helyközi közlekedésre tervezték, de városi forgalomban is csatasorba állítható.
Az Econell 12 Next típust a héten Győrben és a város környékén teszteli a Volánbusz; bárki próbára teheti, ehhez a menetrendet megtalálják a kisalfold.hu-n is. A fedélzeten USB-töltők, telefontartók, széles utasinformációs monitor, LED-világítás és hűtő-fűtő klíma szolgálja a kényelmet.
Zöld úton
Tavaly rekordértékesítést könyvelt el a cég – 420 buszt adtak el –, a jövőt illetően óvatosabban fogalmaznak: ebben a szektorban is sorakoznak a viharfelhők a világgazdasági recesszió miatt.
„Idén még 100 busz szállítására mutatkozik komoly esélyünk, terveink szerint ezek az új járművek idén év végén már szolgálhatják az utasok kényelmét a helyközi járatokon. Ha tovább mélyül az energiaválság, a két üzemünk akkor sem állhat meg. A folyamatos termelés biztosítása mellett megőrizzük innovációs készségünket, még zöldebb úton járunk majd. Jövőre elkészítjük a Next termékcsalád szóló és csuklós elektromos változatát, míg 2024-ben hidrogén üzemanyagcellás járművel is piacra lépünk” – közölte Krankovics István.
Bemutatkozott az új Credobus Győrben - íme az Econell 12 Next - fotók: Rákóczy Ádám, sajtófotók
Tervek, kihívások
A tavaly bemutatott csuklós Econell 18 Next szériagyártása elkezdődött, jelenleg már zajlik Győrben az első darabok összeszerelése. A futurisztikus kinézetű prototípus külföldről is különösen kedvező visszajelzéseket kapott, ezért a cégcsoport az export lehetőségét is keresi. Az első elektromos hajtású Credobusok gyártása idén év végén indul; az 1,1 milliárd forintos K+F+I projekthez a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal 400 millió forint támogatást biztosít.

A győri közösségi közlekedésről
A világon mindenhol büszkék rá a buszgyártók, ha szűkebb pátriájukban az ő járműveik szállítják az utasokat. Ennek nemcsak marketingértéke van, a Credobus esetében például helyi munkahelyekre és jelentős iparűzési adóbevételre is számíthat így Győr.
A hétfői sajtóbeszélgetés során Krankovics István megerősítette: keresik a lehetőségét, hogy új alapokra helyezzék Győr buszközlekedését. Kérdésünkre elhangzott: a Credobus 2024-től a szolgáltató járműgyártó partnereként kész bekapcsolódni a közszolgáltatás ellátásába a megyeszékhelyen.