Közlekedés

2021.11.10. 14:03

Bemutatkozott Győrben az új Credo-csuklósbusz, teszteltük a járművet – videók, fotók

A megyénkben tervezett és szerelt buszt ki is próbálhattuk. A próbaút során kiderült: a koronavírussal is elbánik az új Credo buszok klímája.

Szeghalmi Balázs

Fotó: Huszár Gábor

Fotós: HUSZAR GABOR

  • A Kravtex-Kühne Csoport bemutatta saját tervezésű és gyártású csuklós autóbuszát, a Credobus Econell 18 Nextet Győrben.
  • A járműújdonság világszinten is a legkönnyebb 18 méteres csuklós busz, amelyre a győri utasok is felszállhatnak a helyi közösségi közlekedésben vasárnap estig.
  • Visszajelzések

    Múlt héten a Győr környéki helyközi buszközlekedés utasai tehették próbára az új fejlesztésű csuklóst; ezek egyelőre olyan tesztek, amelyek során gyűjtik a buszvezetők és az utasok tapasztalatait.

    – Eddig kiváló visszajelzéseket kaptunk, az utasok elsősorban a modern, világos utasteret és a kiváló fűtést, a járművezetők pedig a virtuális műszerfalat és a busz menetstabilitását emelték ki – közölte Tormássy Attila. A Kravtex-Kühne Csoport értékesítési és marketingvezetője kérdésünkre hozzátette: ez az első prototípus, ami a kétéves, saját finanszírozású fejlesztés után elkészült.

    Sorozatgyártás előtt

    – Jelenleg is tart az új típus gyártástechnológiai adaptációja és a sorozatgyártás feltételeinek megteremtése. Nagy feladat áll előttünk, hisz a csuklós bemutatásával indul a teljes Econell-család megújítása. Jövőre jön a busz tizenkét méteres, szóló verziója, s már nem titok, hogy elkezdődött a száz százalékban elektromos változatok fejlesztése.

    Ami a dízelhajtású változatokat illeti, fokozatosan térünk majd át az Econell új, Next generációjára. Jelenleg évente mintegy háromszáz buszt gyártunk, 2023-tól ennek döntő része már az Econell Next lehet – hallottuk. A Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott új magyar csuklós busz ultrakönnyűnek számít – világszinten sincs más gyártó, amely ilyen alacsony tömegű csuklós buszt tudott volna létrehozni.

    Az új csuklós busz a pici gyerekeket is vonzotta a Dunakapu téren.

    Három tonnát nyertek

    Az Econell 18 Next a maga 14 tonnájával legalább három tonnával kevesebbet nyom, mint versenytársai. Mindez a tömeg és a fogyasztás egyszerű összefüggése miatt legalább 15 százalékkal csökkenti az üzemeltetők üzemanyagköltségét és 10 ezer kilo­grammal a busz CO2-kibocsátását. Ez buszonként legalább 1 millió forint megtakarítást jelent évente.

    Teszteltük az új csuklóst

    A busz tapasztalataink szerint kifejezetten utasbarát is. A Kisalföld munkatársai a Belvárosban tesztelhették a járművet; szembetűnő a vezetőfülke mögötti nagy méretű utastájékoztató monitor, a telefonok és más okoseszközök töltését segítő USB-csatlakozók, valamint nyolc kamera is helyet kapott a fedélzeten. Az élőkép a műszerfalon jelenik meg.

    Szintén újdonság az utasszámláló rendszer, végül, de nem utolsósorban: a vadonatúj csuklós klímáját olyan UV-C fényt kibocsátó LED-modulokkal szerelték fel, amelyek semlegesítik az utastér levegőjében jelen lévő mikroorganizmusokat – köztük a koronavírust.

    Lokálpatrióta „szálak”

    A busz Dunakapu téri premierjén jelen volt dr. Dézsi Csaba András. Győr polgármestere ünnepi szavaiban három zöld „leget” emelt ki a járművel kapcsolatban: könnyebb, kevesebbet fogyaszt és kevesebb káros anyagot bocsát ki, mint más csuklósok.

    Krankovics István, a gyártó Kravtex-Kühne Csoport ügyvezető igazgatója a busz lokálpatrióta „szálait” hangsúlyozta. Sokatmondó adat: Győr-Moson-Sopron megyéből 36 (!) vállalat alkatrészeit építették az új csuklós buszba. A kisalföldi buszgyártás jelenleg ötszáz családnak nyújt biztos megélhetést szűkebb pátriánkban.

    420 új Credo buszt vett a Volán idén

    A Volánbusz Zrt. a győri és mosonmagyaróvári székhelyű csoporttól 420 új buszt vásárolt idén, ami értékesítési rekord. Így már több mint 2500 Credo szállítja az utasokat hazánkban; a közlekedési társaság országos helyközi flottájában pedig már a buszok 40 százaléka Győr-Moson-Sopron megyében készült jármű.

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában