2021.11.10. 14:03
Bemutatkozott Győrben az új Credo-csuklósbusz, teszteltük a járművet – videók, fotók
A megyénkben tervezett és szerelt buszt ki is próbálhattuk. A próbaút során kiderült: a koronavírussal is elbánik az új Credo buszok klímája.

Fotó: Huszár Gábor
Fotó: HUSZAR GABOR
Bemutatkozott Győrben az új Credo-csuklósbusz
Visszajelzések
Múlt héten a Győr környéki helyközi buszközlekedés utasai tehették próbára az új fejlesztésű csuklóst; ezek egyelőre olyan tesztek, amelyek során gyűjtik a buszvezetők és az utasok tapasztalatait.
– Eddig kiváló visszajelzéseket kaptunk, az utasok elsősorban a modern, világos utasteret és a kiváló fűtést, a járművezetők pedig a virtuális műszerfalat és a busz menetstabilitását emelték ki – közölte Tormássy Attila. A Kravtex-Kühne Csoport értékesítési és marketingvezetője kérdésünkre hozzátette: ez az első prototípus, ami a kétéves, saját finanszírozású fejlesztés után elkészült.
Sorozatgyártás előtt
– Jelenleg is tart az új típus gyártástechnológiai adaptációja és a sorozatgyártás feltételeinek megteremtése. Nagy feladat áll előttünk, hisz a csuklós bemutatásával indul a teljes Econell-család megújítása. Jövőre jön a busz tizenkét méteres, szóló verziója, s már nem titok, hogy elkezdődött a száz százalékban elektromos változatok fejlesztése.
Ami a dízelhajtású változatokat illeti, fokozatosan térünk majd át az Econell új, Next generációjára. Jelenleg évente mintegy háromszáz buszt gyártunk, 2023-tól ennek döntő része már az Econell Next lehet – hallottuk. A Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott új magyar csuklós busz ultrakönnyűnek számít – világszinten sincs más gyártó, amely ilyen alacsony tömegű csuklós buszt tudott volna létrehozni.

Három tonnát nyertek
Az Econell 18 Next a maga 14 tonnájával legalább három tonnával kevesebbet nyom, mint versenytársai. Mindez a tömeg és a fogyasztás egyszerű összefüggése miatt legalább 15 százalékkal csökkenti az üzemeltetők üzemanyagköltségét és 10 ezer kilogrammal a busz CO2-kibocsátását. Ez buszonként legalább 1 millió forint megtakarítást jelent évente.
Teszteltük az új csuklóst
A busz tapasztalataink szerint kifejezetten utasbarát is. A Kisalföld munkatársai a Belvárosban tesztelhették a járművet; szembetűnő a vezetőfülke mögötti nagy méretű utastájékoztató monitor, a telefonok és más okoseszközök töltését segítő USB-csatlakozók, valamint nyolc kamera is helyet kapott a fedélzeten. Az élőkép a műszerfalon jelenik meg.
Szintén újdonság az utasszámláló rendszer, végül, de nem utolsósorban: a vadonatúj csuklós klímáját olyan UV-C fényt kibocsátó LED-modulokkal szerelték fel, amelyek semlegesítik az utastér levegőjében jelen lévő mikroorganizmusokat – köztük a koronavírust.
Lokálpatrióta „szálak”
A busz Dunakapu téri premierjén jelen volt dr. Dézsi Csaba András. Győr polgármestere ünnepi szavaiban három zöld „leget” emelt ki a járművel kapcsolatban: könnyebb, kevesebbet fogyaszt és kevesebb káros anyagot bocsát ki, mint más csuklósok.
Krankovics István, a gyártó Kravtex-Kühne Csoport ügyvezető igazgatója a busz lokálpatrióta „szálait” hangsúlyozta. Sokatmondó adat: Győr-Moson-Sopron megyéből 36 (!) vállalat alkatrészeit építették az új csuklós buszba. A kisalföldi buszgyártás jelenleg ötszáz családnak nyújt biztos megélhetést szűkebb pátriánkban.
420 új Credo buszt vett a Volán idén
A Volánbusz Zrt. a győri és mosonmagyaróvári székhelyű csoporttól 420 új buszt vásárolt idén, ami értékesítési rekord. Így már több mint 2500 Credo szállítja az utasokat hazánkban; a közlekedési társaság országos helyközi flottájában pedig már a buszok 40 százaléka Győr-Moson-Sopron megyében készült jármű.