Polaris 02

2023.07.16. 09:00

Tengeralattjáró a kert végében - Az elveszettnek hitt magyar búvárhajó Vámosszabadiban rozsdásodik - képek

Jellegzetes, a filmekből ismerős, szivar alakú test, 16 tonna, 20 méter, a hátsó részén propeller, középen kerek kajütablakok, elöl lámpa és leereszthető kormánylapát.

Gyurina Zsolt

A magyar tengeralattjáró – Tolnayné Varga Márta, a teleptulajdonos felesége már megszokta a különös látványt. Fotó: Csapó Balázs

Vámosszabadiban járunk, egy út menti telepen. Besétálunk és megdermedünk a látványtól: a bejárattól távolabb, a hátsó kerítésnél egy tengeralattjáró rozsdásodik: Forintos Gyula zebegényi taxisofőr alkotása, aki a saját kertjében, szabadidejében bütykölte össze, ma pedig egy vámosszabadi kert végében várja jobb sorsát. Felkutatásának szomorú aktualitása a Titan tengeralattjáró nemrégiben történt tragédiája. 

A legendás Titanic roncsához visszajáró mélyvízi tengeralattjáró, pontosabban merülőhajó, a Titan és a benne utazó milliárdos üzletemberek tragédiájától hetek óta hangos a világsajtó. A történtekről mi is beszámoltunk.

Most lassan harminc éve elfeledett magyar tengeralattjáró történetét hoztuk el olvasóinknak, amely végső kikötőjére – úgy tűnik – Vámosszabadiban talált. 

– Hívott egy ember, hogy lerakhatja-e nálam néhány napra. Ennek már majdnem hat éve. Azóta várom, hogy valaki elvigye – meséli Tolnay Norbert, aki túlméretes kamionokkal foglalkozik és telephelye ad otthont a különös járműnek. 

– Mosonmagyaróváron és a győri kaminostalálkozón állították ki annak idején, és ahogy bezártak a rendezvények, kamionra rakták, de nem tudtak vele mit kezdeni. Eleinte az út felőli oldalon tároltam, de a kirándulók megálltak, a gyerekek felkéredzkedtek rá, így aztán daruval hátratettem. Voltam rajta többször, de nem másztam be a belsejébe. Néhány éve volt itt egy szakértő, ő alaposan körbejárta, megcsodálta. 

Gépház, olajszag és Bátonyterenye 

A hajótesten halálfej, mellette felirat: Mérgező anyag! Táblácska ad információt: „A páncél hajótest a bátonyterenyei Fűtőber Kft. önzetlen hozzájárulásával készült, 1996.”

Rozsdafoltok mindenütt. Egy e célból odaparkolt régi autó motorházára lépve felmászom a tengeralattjáró tetejére. A szivar alakú test tetején négy nyílás, irtózatosan nehezen nyitható ajtókkal védve a víz nyomásával szemben. 

A NASA és a Szovjetunió 

Lemászom. Olajszag és ezernyi műszer fogad. Odabent minden szűk. Az első lyuk alján a kormány, mintha egy Trabantból szerelték volna ki. Újabb nyíláson préselem le magam, két vékony laticelre esik a pillantásom, hálóhely gyanánt terítették le őket. Egy szerkezet a felirata szerint arra való, hogy rajta keresztül a levegőt nyomják be, mellette tűzoltóberendezés. Elöl a gépház; csak üzemanyag-kijelzőből négyet látok. 

Beszorítom magam a következő lyukba, lábaimmal elsöpröm a pókhálókat. Az egyik falon, szemmagasságban Bálám próféta jóslata a Bibliából: „Látom őt, de nincs még itt, nézem őt, de nincs még közel”, az üzenet megfejtése számomra még várat magára. Az egyik lyukban aprócska toalett. A műszerek a kilencvenes évek technológiáját idézik. Összeölelkezik a Kelet és a Nyugat: Szgyelano v CCCP, vagyis gyártva a Szovjetunióban, árulkodnak a cirill betűk, míg a másik oldalon aprócska televízió, olyasféle, mint amelyekkel a nyolcvanas években a kempingekben lehetett találkozni. Ám ezen a NASA-felirat található. 

Magyar zászló az Északi-sarkra 

Idézzük fel röviden a Polarisnak keresztelt csoda történetét. Forintos Gyula a rendszerváltás környékén vette a fejébe búvárhajó építését. Terve az volt, hogy hat hónapos világ körüli útra indul vele Dunakesziről, Grönland és Észak-Amerika partjainak érintésével. Az óceánátkelés videóanyagáért a National Geographic 100 ezer dollárt fizetett volna. Az első változatot, a prototípust Hamburgban vízre rakták, de meghibásodott. Hazahozták, a motorját Forintos a második verzióba, a most Vámosszabadiban rozsdásodó Polarisba rakta át. Ez a hajó az Északi-sarkra vitt volna egy magyar bójazászlót és az Indiai-óceánra is ellátogatott volna. De a feltételes mód megmaradt, a tengeralattjáró soha nem indult el útjára. Forintos Gyula sorsa sem teljesen tisztázott. 

– A szerkezet teljes, a motor is benne van. Egy gödöllői múzeum egyszer elvitte volna, uniós pályázatból rakták volna rendbe és állították volna ki, de aztán nem lett semmi az egészből – járjuk körbe utoljára Tolnay Norberttel, aztán megyünk a dolgunkra, mintha mindennapi lenne egy tengeralattjáró Vámosszabadiban. 

Nyolcvan méter mélyre

A Polaris Expedition Hungary nevet viselő vállalkozás hajója, a SR93H jelzésű Polaris Delta 19 és fél méter hosszú, másfél méter széles, 260 lóerős lett, merülési mélysége 80 méter, akár öt ember szállítására képes. 


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában