2023.07.16. 09:00
Tengeralattjáró a kert végében - Az elveszettnek hitt magyar búvárhajó Vámosszabadiban rozsdásodik - képek
Jellegzetes, a filmekből ismerős, szivar alakú test, 16 tonna, 20 méter, a hátsó részén propeller, középen kerek kajütablakok, elöl lámpa és leereszthető kormánylapát.
A magyar tengeralattjáró – Tolnayné Varga Márta, a teleptulajdonos felesége már megszokta a különös látványt. Fotó: Csapó Balázs
Vámosszabadiban járunk, egy út menti telepen. Besétálunk és megdermedünk a látványtól: a bejárattól távolabb, a hátsó kerítésnél egy tengeralattjáró rozsdásodik: Forintos Gyula zebegényi taxisofőr alkotása, aki a saját kertjében, szabadidejében bütykölte össze, ma pedig egy vámosszabadi kert végében várja jobb sorsát. Felkutatásának szomorú aktualitása a Titan tengeralattjáró nemrégiben történt tragédiája.
A legendás Titanic roncsához visszajáró mélyvízi tengeralattjáró, pontosabban merülőhajó, a Titan és a benne utazó milliárdos üzletemberek tragédiájától hetek óta hangos a világsajtó. A történtekről mi is beszámoltunk.
Tengeralattjáró a kert végében Vámosszabadin
Fotók: Csapó BalázsMost lassan harminc éve elfeledett magyar tengeralattjáró történetét hoztuk el olvasóinknak, amely végső kikötőjére – úgy tűnik – Vámosszabadiban talált.
– Hívott egy ember, hogy lerakhatja-e nálam néhány napra. Ennek már majdnem hat éve. Azóta várom, hogy valaki elvigye – meséli Tolnay Norbert, aki túlméretes kamionokkal foglalkozik és telephelye ad otthont a különös járműnek.
– Mosonmagyaróváron és a győri kaminostalálkozón állították ki annak idején, és ahogy bezártak a rendezvények, kamionra rakták, de nem tudtak vele mit kezdeni. Eleinte az út felőli oldalon tároltam, de a kirándulók megálltak, a gyerekek felkéredzkedtek rá, így aztán daruval hátratettem. Voltam rajta többször, de nem másztam be a belsejébe. Néhány éve volt itt egy szakértő, ő alaposan körbejárta, megcsodálta.
Gépház, olajszag és Bátonyterenye
A hajótesten halálfej, mellette felirat: Mérgező anyag! Táblácska ad információt: „A páncél hajótest a bátonyterenyei Fűtőber Kft. önzetlen hozzájárulásával készült, 1996.”
Rozsdafoltok mindenütt. Egy e célból odaparkolt régi autó motorházára lépve felmászom a tengeralattjáró tetejére. A szivar alakú test tetején négy nyílás, irtózatosan nehezen nyitható ajtókkal védve a víz nyomásával szemben.
A NASA és a Szovjetunió
Lemászom. Olajszag és ezernyi műszer fogad. Odabent minden szűk. Az első lyuk alján a kormány, mintha egy Trabantból szerelték volna ki. Újabb nyíláson préselem le magam, két vékony laticelre esik a pillantásom, hálóhely gyanánt terítették le őket. Egy szerkezet a felirata szerint arra való, hogy rajta keresztül a levegőt nyomják be, mellette tűzoltóberendezés. Elöl a gépház; csak üzemanyag-kijelzőből négyet látok.
Beszorítom magam a következő lyukba, lábaimmal elsöpröm a pókhálókat. Az egyik falon, szemmagasságban Bálám próféta jóslata a Bibliából: „Látom őt, de nincs még itt, nézem őt, de nincs még közel”, az üzenet megfejtése számomra még várat magára. Az egyik lyukban aprócska toalett. A műszerek a kilencvenes évek technológiáját idézik. Összeölelkezik a Kelet és a Nyugat: Szgyelano v CCCP, vagyis gyártva a Szovjetunióban, árulkodnak a cirill betűk, míg a másik oldalon aprócska televízió, olyasféle, mint amelyekkel a nyolcvanas években a kempingekben lehetett találkozni. Ám ezen a NASA-felirat található.
Magyar zászló az Északi-sarkra
Idézzük fel röviden a Polarisnak keresztelt csoda történetét. Forintos Gyula a rendszerváltás környékén vette a fejébe búvárhajó építését. Terve az volt, hogy hat hónapos világ körüli útra indul vele Dunakesziről, Grönland és Észak-Amerika partjainak érintésével. Az óceánátkelés videóanyagáért a National Geographic 100 ezer dollárt fizetett volna. Az első változatot, a prototípust Hamburgban vízre rakták, de meghibásodott. Hazahozták, a motorját Forintos a második verzióba, a most Vámosszabadiban rozsdásodó Polarisba rakta át. Ez a hajó az Északi-sarkra vitt volna egy magyar bójazászlót és az Indiai-óceánra is ellátogatott volna. De a feltételes mód megmaradt, a tengeralattjáró soha nem indult el útjára. Forintos Gyula sorsa sem teljesen tisztázott.
– A szerkezet teljes, a motor is benne van. Egy gödöllői múzeum egyszer elvitte volna, uniós pályázatból rakták volna rendbe és állították volna ki, de aztán nem lett semmi az egészből – járjuk körbe utoljára Tolnay Norberttel, aztán megyünk a dolgunkra, mintha mindennapi lenne egy tengeralattjáró Vámosszabadiban.
Nyolcvan méter mélyre
A Polaris Expedition Hungary nevet viselő vállalkozás hajója, a SR93H jelzésű Polaris Delta 19 és fél méter hosszú, másfél méter széles, 260 lóerős lett, merülési mélysége 80 méter, akár öt ember szállítására képes.