2018.12.17. 07:15
Remek ötlettel indultak - győri fiatalok újítják meg a szenvedő hazai csomagszállítást
A tekintélyes üzleti magazin, a Forbes hazai szerkesztősége startup versenyt rendezett 45 csapat részvételével. A döntőbe jutott öt csapatnak 1,5 perc alatt kellett bemutatnia termékét. A versenyt a ViddL csapata nyerte, melynek négy tagja közül két fiatalember győri születésű, a mai napig erősen kötődnek a városhoz. Domán Dániellel és Tüske Tamással nyerő ötletükről, a közösségi csomagszállítás hazai bevezetésének gyakorlati tapasztalatairól beszélgettünk.
Csomagszállítás "aranyáron"
4-5 éve kezdtünk rendelni tömegesen termékeket a világhálóról. Az internetes boltok felfutottak – ebben komoly szerepe volt az ingyenes házhoz szállításnak –, majd idővel egyre drágábban adták fel a csomagokat.
Ameddig 2016-ban általában 5-6 ezer forintos értékhatárig minden vásárló szállítási díj nélkül megkapta a választott termékeket, ma az akciókat leszámítva, többnyire 15-20 ezer forintért szükséges rendelni a szállítási költség nullázásához. Úgy drágulnak rakétasebességgel a futárpostai szolgáltatások itthon, hogy a csomagok kézbesítési ideje egyre nő. A ViddL csapata mindkét trendet megfordítaná.
A ViddL csapata (b-j): Molnár Máté, Molnár Zoltán, Szabó-Lipták Fanni, Domán Dániel, Domán-Kratochvill Dóra, Tüske Tamás) jelenleg napi 100-120 csomagot kézbesít a fővárosban, hónapról hónapra dinamikusan fejlődnek.
Kritikus az utolsó km
"Rugalmas munkaidőben dolgozó fiatalokkal, főként egyetemistákkal, főiskolásokkal szeretnénk betölteni azt a piaci rést, amit a főállású futárokat kereső logisztikai cégek a munkaerőhiány miatt egyre nehezebben kezelnek" – kezdte Domán Dániel társalapító.
A ViddL csapata a csomagszállítás kulcsmozzanatára, az utolsó km-re fókuszál. Azért teszi ki a házhozszállítás költségének 30 százalékát a "célegyenes", mert itt a legnagyobb a hiba lehetősége. A csomagok többnyire avégett nem érnek célba első körben, mert a futár nem találja a címet. Így visszaviszi a szállítmányt a központba. A második próbálkozás árát mindannyian fizetjük – ezt eleve beépítik az általános szállítási tarifákba.
A következő célpontot keresi egy ViddL futár.
Szövetség az Expressz One-nal
Ha ellátogatunk a ViddL honlapjára, futárként vagy csomagot küldőként egyaránt regisztrálhatunk. A csomag súlya és a célba juttatás ideje határozza meg a szállítás költségét. A futárok az alapdíj 90 százalékát kapják meg, a maradék 10 százalék és a különböző feláras szolgáltatások jutalékjai (hétvége, este) a ViddL markát ütik.
"450 regisztrált futárunk van a fővárosban. Közülük 20-25 futár aktív napi szinten, 24 óra alatt 100-120 csomagot kézbesítünk. Ideális esetben egy futár 10 belvárosi címet kipipálhat egyetlen óra alatt Budapesten. Így akár 2500 forintot kereshet borravalóval együtt. A futárok többsége kerékpárral dolgozik, vagyis nem szennyezi a környezetet, nem növeli a dugókat" – magyarázta Tüske Tamás üzletfejlesztési menedzser.
A ViddL modelljében nincs logisztikai teher, a rendelt árut háztól házig viszik. Jelenleg főleg kisebb webshopokkal dolgoznak, bár már egy "nagyhallal", az osztrák posta magyar leányvállalatával, az Expressz One-nal is együttműködnek. Utóbbinak a kritikus utolsó km-en segít a ViddL, amelynek "lelkét" okostelefonon működő applikáció biztosítja.
Az egyik legígéretesebbnek tartott magyar startup csapat a Forbes buliján.
Jövőre irány Győr
Hogyan tovább? - kérdeztük. "Dolgozunk azon, hogy megszilárdítsuk a fővárosi pozíciónkat. Jövő áprilisban szeretnénk napi ezer csomagot kézbesíteni. Így munkát tudnánk biztosítani a futárok többségének. Ezt követően célba vesszük a nagyobb megyeszékhelyeket, Győr első körben szerepel a terveink között" - hallottuk Domán Dánieltől.
"Csalódottak leszünk, ha egy év múlva, Black Friday és advent idején a győriek nem vehetik igénybe szolgáltatásunkat" – búcsúzott Tüske Tamás, aki a ViddL üzletfejlesztése mellett arra is szakít időt, hogy a győri startupokat a Széchenyi-egyetemen rendszeresen mentorálja.
Egyelőre a fővárosban kézbesítenek csomagokat a ViddL futárok, de jövőre célba vesznek más hazai nagyvárosokat is.