Győr és környéke

2016.06.17. 02:11

Elúszott olvasónk szabadsága - 5-10 ezer forintos kötbért kell(ene) fizetnie a szolgáltatónak

Dr. Szücs István győri ügyvéd szerint ha a szolgáltató munkatársa nem olvassa le a mérőórát a megbeszélt időpontban, akkor kötbért köteles fizetni az ügyfélnek.

Szeghalmi Balázs


Július 7.


A szolgáltató munkatársa nem jött leolvasni a mérőórát, Olvasónk négy órán át várakozott egy győri garázsban és így egy nap szabadsága elúszott - írtuk június 17-én megjelent cikkünkben.


Dr. Szücs István energetikai ügyekkel foglalkozó ügyvédként reagált a kialakult helyzetre.


Gyakran előfordul olyan eset, mint amiről hírt adtunk


"A tiszta jogi helyezetek megteremtése érdekében mind a villamosenergia-, mind a gáztörvény végrehajtási rendelete előírja, hogy ügyfélváltozáskor a felhasználási helyen lévő mérőberendezést a szolgáltatónak (a hálózati engedélyesnek) a bejelentéstől számított 8 napon belül ellenőriznie kell. Amennyiben ezt elmulasztja, akkor a későbbiekben nem hivatkozhat a felhasználó által elkövetett ún. szabálytalan vételezésre, s emiatt követelést sem támaszthat a fogyasztóval szemben" - kezdte a győri ügyvéd.


"Az ilyen ún. `ügyfélcserés ellenőrzéseket´ az engedélyesek (mind a villamos hálózati engedélyes, mind a földgázelosztó) racionálisan, általában előre egyeztetett időpontban végzik el. Sajnos gyakran fordul elő azonban olyan eset is - mint a kisalfold.hu cikkében olvasható -, hogy az engedélyes ellenőrei nem jelennek meg a felhasználási helyen, és emiatt az új felhasználó fölöslegesen tölti el idejét a mérőhelyen – akár szabadságot is kivéve.


 

Dr. Szücs István

Dr. Szücs István



Négyórás határidő


Az ilyen esetek elkerülése érdekében a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal az áram-, és földgáz-szolgáltatók üzletszabályzatába beépíttetett egy ún. `Garantált Szolgáltatások´ című fejezetet, amely az engedélyesek tevékenységének minimálisan elvárható követelményeit szabályozza, illetve nemteljesítés vagy az előírások megsértése esetén az engedélyest szankcionálja. A szolgáltatói meg nem jelenés esetét a `Garantált Szolgáltatások´ című fejezet `Az egyeztetett időpontok megtartása´ alcím alatt szabályozza.


Ennek az a lényege, hogy ha a villamos- vagy földgázelosztó munkatársa az előre egyeztetett 4 órás időintervallumon belül nem jelenik meg a felhasználási helyen, akkor ez az engedélyes (szolgáltató) részéről a Garantált Szolgáltatások megsértésének, vagyis mulasztásnak minősül, s ezért kötbért kell fizetnie" - folytatta Dr. Szücs István.


A szolgáltatók hajlamosak mélyen hallgatni a kötbérről


"E jogi szabályozás miatt tehát kevés az, ami a megjelent cikkben is olvasható (a szolgáltató bocsánatot kér, és az ügyfélnek megfelelő újabb időpontban végzi el az ellenőrzést), az engedélyest – mulasztása miatt – automatikus kötbérfizetési kötelezettség is terheli.


A kötbér mértéke lakossági ügyfélkörben 5.000 forint, nemlakossági felhasználók esetén 10.000 Ft, illetve ennél magasabb – felhasználástól függően. Ezzel a kötbérrel ugyan nem gazdagodik meg a felbosszantott új ügyfél, de legalább a szabadság árát – kötbér formájában – valamilyen arányban megkapja. E kötbért az engedélyesek az üzletszabályzat előírása szerint automatikusan fizetik. A tapasztalat azonban az, hogy ezt az előírást a szolgáltatók saját érdeküknek megfelelően rugalmasan kezelik – mint jelen cikkben, hiszen a kötbérről egy szó sem esik. Ezért célszerű, ha az engedélyes mulasztása esetén az érintett felhasználó egy rövid e-mail-ben, vagy egyéb formában jelzi az engedélyesnek, hogy egyeztetett időpont megtartásának elmulasztása miatt igényt tart a garantált szolgáltatások megsértése miatt neki járó kötbérre" - zárta szavait a győri ügyvéd.


Tekintettel arra, hogy bárki kerülhet hasonló helyzetbe, nem árt elraktározni a tanulságot és a törvény biztosította lehetőséget.

Június 17.


"A közelmúltban a győri Táncsics Mihály úton vásároltam garázst. Annak rendje és módja szerint a tulajdonosváltást az előző tulajjal együtt a E.ON ügyfélszolgálatán bejelentettük. Ezt követően a szolgáltató levélben értesített, június 13-án délelőtt 8 és 12 óra között legyek a garázsban, jönnek ellenőrizni és leolvasni a mérőórát.


Már önmagában az a tény, hogy négy óra hosszat kell tartózkodnom egy garázsban azért, hogy leolvassanak egy mérőórát, felháborító. Tekintettel arra, hogy nem volt más út, beletörődtem és kivettem egy nap szabadságot" - kezdte Szalai Balázs.


"Negyed egyig vártam, majd hazamentem"


"Ahogy kérték, reggel 8 órakor megjelentem a garázsban és kitartóan vártam az E.ON munkatársát. De csak nem jött! Negyed egyig vártam, majd hazamentem. A garázsajtóra kiírtam a nevem és a telefonszámomat, mégsem hívott senki.


Otthon felhívtam az ügyfélszolgálatot, ahol közölték, hogy az ügyintézés folyamatban van. Abba természetesen nem mentem bele, hogy bemondásra rögzítsék az óraállását. Teljesen feleslegesen vettem ki szabadságot, vártam négy órán át, de az ügyintéző arra nem vette a fáradtságot, hogy bocsánatot kérjen" - zárta szavait a győri férfi.


Érdemes a telefonszámunkat megadni a szolgáltatónak


Hogyan fordulhatott elő, hogy az E.ON munkatársa meg sem érkezett a Táncsics utcába? - kérdeztük.


"Június 13-án a helyszíni ellenőrzésre valóban sor került volna, de kollégánk váratlanul megbetegedett, a munka átszervezésére pedig már nem volt lehetőség. A hétfői napra ütemezett helyszíni ellenőrzésekben érintett ügyfeleinket - amennyiben az ügyfeleink adtak meg telefonszámot - tájékoztattuk és új időpontot egyeztettünk velük.


Előre jelzett helyszíni ellenőrzés esetén, ügyfeleinknek lehetőségük van arra, hogy az ellenőrzés idejét megelőzően 1 órával telefonos értesítést kapjanak kollégánktól. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy ügyfelünk megadja telefonos elérhetőségét. Sajnos a tapasztalat az, hogy nem szívesen adják meg a fogyasztók a telefonszámukat.


Pedig ahogy ez az eset is mutatja, az ügyfeleink számára van előnye, ha megadják a telefonszámukat, hiszen így van lehetőségünk arra, hogy ilyen szituációban azonnal kapcsolatba tudjunk lépni ügyfelünkkel és tájékoztatást tudjunk adni feléjük" - közölte Egyházi Nikoletta.


Az E.ON szóvivője hozzátette: "az ügyfelünktől írásban elnézést kérünk, és egy neki megfelelő időben fogjuk elvégezni a ellenőrzést".


Kompenzációról nincs hír


Azt csendben jegyezzük meg, ha sikerült volna elérni az ügyfelet, a szabadnapja akkor is elveszett volna. Arra a felvetésünkre, hogy hasonló esetekben, ha a leolvasó nem érkezik meg és egy nap szabadsága teljesen feleslegesen elúszott az ügyfélnek, kaphat-e bármilyen kompenzációt, nem kaptunk választ.

Címkék#Győr#eon

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!