2017. 12. 11. hétfő - Árpád 4°C | 13°C Még több cikk.

Pókok: van, ahol a hím eszi meg a nőstényt

Uruguayi biológusok furcsa kivételt fedeztek fel az állatvilágban: létezik egy pókfaj, amelynél nem a nőstény kebelezi be a hímet, hanem fordítva.

A szexuális kannibalizmus lényege, hogy a párzás előtt, alatt, vagy azt követően az egyik fél elfogyasztja a másikat. Elsősorban ízeltlábúaknál figyelték meg e jelenséget, azon belül is leginkább a pókokra jellemző. A szerepek egyértelműek: a nőstény megeszi a hímet. Az éjjeli életmódú Allocosa brasiliensis nevű farkaspóknál azonban szerepcsere történt - derítette ki Anita Aisenberg, a montevideói Biológiai Kutatóintézet biológusa és munkatársai.

A pókoknál általában a hímek keresik fel a nőstényeket párzás céljából. Az uruguayi farkaspóknál ezzel szemben a hímek fogadják üregeikben a női látogatókat, gyakran azok vesztére. A pókhímek azonban nem válogatás nélkül gyilkolnak - állapították meg a kutatók. A szűz, roskadásig telerakott első petezsákkal érkező jelölteket jó eséllyel megtermékenyítik, majd útjukra bocsátják, hiszen ezektől bőséges gyermekáldás várható. Az idősebbekre vagy rosszabb kondícióban lévőkre azonban kíméletlenül lesújt a háziúr - írja a Der Standard című osztrák lap internetes kiadása (www.derstandard.at).

Aisenberg a Biological Journal of the Linnean Society című folyóiratban megjelent írásában hangsúlyozta az A. brasiliensis különleges helyzetét - pár évvel ezelőtt egy ászkafajnál figyeltek meg fordított szexuális kannibalizmust, ezen kívül azonban egyedülálló az uruguayi farkaspók esete.

A különleges viselkedéseredetét egyelőre csak találgatni lehet. Valószínűsíthető azonban, hogy a környezeti feltételekre adott válaszról van szó. Az A. brasiliensis folyópartok menti sivár homokfövenyekben él, ahol nagyok a hőmérsékletingadozások, erős szél fúj és kevés a táplálék. Ilyen körülmények közt minden zsákmányt meg kell becsülni. Amennyiben tehát a nőstény nem bizonyítja szaporodóképességét, prédává válik.

Nebrai korong az örökkévalóságnak