2017. 04. 24. hétfő - György 3°C | 14°C Még több cikk.

Lézerrel modellezték a földi élet lehetséges keletkezését

A tudósok nagy erejű lézerrel modellezték egy száguldó aszteroida becsapódásának energiáját, mely az élet folyamatait beindító szikrát adhatta.
A földi élet keletkezésének új modelljét próbálták ki cseh és amerikai tudósok laboratóriumban: nagy erejű lézerrel modellezték egy száguldó aszteroida becsapódásának energiáját, mely az élet folyamatait beindító szikrát adhatta.

Agyag és vegyi anyagok keverékébe irányították a lézeres csapást, melynek eredményeként létrejöttek az élet építőköveinek kulcselemei. A kísérlet előállította mind a négy alapanyagot, mely az "élet tervrajzát" alkotó RNS-molekulát felépíti.

Innen még mindig sok, egyelőre ismeretlen lépésnek kell végbe mennie, mielőtt elindulhatna az élet, ám ez a szikra a folyamat egyik lehetséges kezdő pontja - írták a kutatók az amerikai tudományos akadémia lapjának (PNAS) aktuális számában.

"Az eredmények arra utalnak, hogy a földi élet keletkezése nem a véletlen műve, hanem a bolygó és környezete korai történetének és körülményeinek közvetlen következménye" - hangsúlyozták tanulmányukban a prágai Heyrovsky Fizikai Kémiai Intézet kutatói.

Svatopluk Civis, a kutatócsoport vezetője elmondta: majdnem 150 méteres lézert használtak, mely a másodperc tört része alatt lőtt láthatatlan sugarat a keverékbe. Ereje olyan koncentrált volt, hogy a másodperc kevesebb mint egy milliárdod része alatt több atomerőmű teljesítményével ért fel.

A lézer nagyjából egymilliárd kilowatt energiát hozott létre abban az egyetlen időpillanatban egy igen kis ponton, és több mint 4200 Celsius-fokos hőt fejlesztett - magyarázta Civis.

Az élet egyes legkorábbi formái egybeeshetnek a késői nagy bombázás elnevezésű időszakkal, amikor a Naprendszer aszteroidaöve nagyobb volt, és a Földbe a mainál sokkal gyakrabban csapódtak be a száguldó kisbolygók - mondta David Nesvorny bolygókutató, a coloradói Southwest Kutatóintézet tudósa, a tanulmány társszerzője.

Az élet keletkezésének egy elmélete szerint a mikrobák egy üstökös vagy aszteroida felszínén érkeztek a Földre. Civisék kísérlete az úgynevezett tűzelméletet támasztja alá, mely szerint egyszerre ment végbe teremtés és pusztítás. Az aszteroida becsapódásával keletkezett extrém energiának a molekulákat kisebb, egyszerűbb anyagokká kellett szétbontania, hogy ezután azok az élethez szükséges vegyületekké állhassanak össze.

Nesvorny szerint az élet kezdő szikráját adó, mintegy négymilliárd évvel ezelőtti aszteroida-becsapódáshoz hasonló ütközés söpörte el a Föld színéről évmilliárdokkal később a dinoszauruszokat.

Hét ámbráscet pusztult el Ausztrália déli partjainál