2017. 11. 22. szerda - Cecília 4°C | 11°C Még több cikk.

A világ eddigi legnagyobb fekete lyukára bukkantak

Két, a Napnál több milliárdszor nagyobb fekete lyukat fedeztek fel csillagászok.
A két óriás a Földtől több százmillió fényévnyire lévő galaxisok közepében található - olvasható a Nature című tudományos folyóiratban megjelent cikkben. Mindkét fekete lyuk tömege körülbelül 10 milliárdszorosa a Napénak, eltörpül mellettük az eddig ismert legnagyobb fekete lyuk is a maga 6,3 milliárdszoros naptömegével. A Berkeley Egyetem kutatócsoportjának vezetője, Nicholas McConnell és Chung-Pei Ma szerint az egyik fekete lyuk az NGC 3842 jelű rendszerben található, ez a legfényesebb egy, a Földtől 320 millió fényévnyire fekvő galaxishalmaz tagjai közül.

A második, "ehhez hasonló, vagy ennél nagyobb tömegű" óriás az NGC 4889 közepét alkotja, ez pedig a Coma Berenice (Bereniké haja) elnevezésű csillagkép legfényesebbje, tőlünk 335 milliárd fényévnyire. "A két fekete lyuk határozottabban nagyobb tömegű, mint gondoltuk" - írták a csillagászok a tanulmányban. Hozzátették, hogy számításaik szerint a nagy galaxisok és fekete lyukak fejlődése másképpen zajlik, mint a kisebbeké. Az asztronómusok korábban már feltételezték, hogy a világegyetemben a kezdetekkor már léteztek ilyen méretű fekete lyukak. A kozmikus "elnyelők" folyamatosan fogyasztják környezetüket, a galaxisokat és a gázokat. "Szimbiotikus kapcsolat áll fenn a fekete lyukak és a csillagrendszereik között, amely már az idők kezdetétől fogva létezik" - mondta Kevin Schawinski, a Yale Egyetem csillagásza.

Olvasóink írták

• 1. miracle 2011. december 05. 20:04
    „Na ennek a fordításnak szerintem fussunk neki mégegyszer!
    "tőlünk 335 milliárd fényévnyire". Az egész univerzum ennek még a tizede sincs.”

18 új bolygót fedeztek fel - Melyikre utazzunk?

A Kaliforniai Műszaki Egyetem kutatói 18 új bolygót fedeztek fel, amelyek a Napnál sűrűbb csillagok… Tovább olvasom