Kisalföld logö

2018. 05. 21. hétfő - Konstantin 13°C | 23°C Még több cikk.

Mikor vihetjük vissza a ruhákat, cipőket az üzletbe?

Visszakérhetjük a pénzünket, ha hibás a pulóver, vagy leválik a cipő talpa? És mi vonatkozik a fehérneműkre, fürdőruhákra?
Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen jogokat érvényesíthetnek akkor, ha nem műszaki cikket vásárolnak, hanem ruhadarabot vagy épp lábbelit. A jogszabály szerint ekkor ugyanis nincs kötelező jótállás, de ez nem jelenti azt, hogy például egy hibás pulóver miatt ne lehetne reklamálni a kereskedőnél.

Az első és legfontosabb, hogy a fogyasztók legyenek tisztában azzal, hogy a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthető szavatossági igény. Ennek alapján - a kereskedőnél bejelentett panasz során, melyről jegyzőkönyvet is kötelesek felvenni - elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét lehet kérni. A javítás és a csere közül a fogyasztó választhat, kivéve, ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan. Másodsorban pedig árleszállításra vagy vételár-visszatérítésre vonatkozó igénnyel lehet élni.
 
Kép forrása: Pixabay


A gyakorlatban a határidők játszanak még igen fontos szerepet, hiszen a vásárlástól számított hat hónapon belül bejelentett hiba esetén a vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy nem teljesített hibásan. Azaz, ha egy cipőt visszaviszünk, a vásárlást követő hat hónapon belül, mert annak talpa elkezdett leválni, akkor bizony az eladó üzletnek kötelessége szakvéleményt beszereznie, hogy a hiba eredete (gyári vagy használatból fakadó) egyértelműen megállapításra kerüljön.

Gyakran érdeklődnek a fogyasztók arról, hogy mit csináljanak akkor, ha fürdőruha, alsóruházat, vagy fehérnemű miatt szeretnének panasszal élni a kereskedőnél. Gyakran találkozni ugyanis ezen termékek ismertetőiben/tájékoztatóiban olyan kijelentésekkel, hogy a azokat higiéniai okokból nem cserélik ki. Természetesen például a hibátlan alsóneműt nem is köteles egy üzlet sem visszavenni ezen okból, (általában erről jól látható helyen kifüggesztett táblával hívják fel a figyelmet) azonban, más a helyzet, ha például az újonnan vásárolt melltartónak pattan el a pántja. Ilyenkor a már említett szavatossági jogokkal élhet a fogyasztó, azaz nyugodtan vissza lehet vinni azt az üzletbe és cserét kérni.

Jó tudni, hogy „készletkisöprés", évszakváltás stb. akciók miatt leárazott termékek esetén sem lehet megtagadniuk a vállalkozásoknak azt, hogy a vásárlók hibás termékek esetén panaszt tegyenek. Ha azonban a fogyasztót még a vásárlás előtt figyelmeztették például a ruhadarab hibájára, akkor más a helyzet, hiszen ekkor már később reklamáció nem tehető, ugyanezen hiba miatt (más hiba miatt viszont lehet).

Szintén sokan felejtik el, hogyha nincs meg a vásárláskor kapott blokk vagy nyugta, akkor hiába is emlékszik az eladó a fogyasztóra, hiába nyilvánvaló, hogy az adott boltban vette a terméket, mert például márkaüzlet, amiből a környéken csak egy van, az árut nem köteles visszavenni.

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A Vígszínházban mutatják be először Sándor Pál új filmjét

A Vígszínházban mutatják be először Sándor Pál új filmjét
Rendhagyó premier előtti vetítést tartanak március 6-án. Tovább olvasom