Kisalföld logö

2017. 04. 25. kedd - Márk 10°C | 21°C Még több cikk.

Hol késik a vonat? Megnézheti az interneten!

Győr-Moson-Sopron - Egyelőre még csak interneten, ősztől azonban már a vasúti pályaudvarokon kihelyezetett digitális táblákon is láthatjuk, merre járnak a vonatok, s ha késnek, mennyit késnek. Mindezt a vonatmozdonyokba beépített GPS, azaz a navigációs-helymeghatározó rendszer teszi lehetővé.

A MÁV már évek óta dolgozik az úgynevezett integrált utastájékoztató rendszer projektjén, melynek célja az utazó közönség magas szintű és pontos tájékoztatása. A fejlesztés segítségével a jövőben figyelemmel lehet követni az éppen forgalomban lévő szerelvények mozgását, így pillanatok alatt tudhatjuk, hogy vonatunk a pontos menetrend szerint közlekedik-e, netán késik. Néhány vonal mellett a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal is tesztelhető már az interneten.

A térinformatikán alapuló utas tájékoztató rendszer valós idejű, „hivatalos" adatokat szolgáltat a közlekedő személy, és gyorsvonatokról. A MÁV fejlesztésének alapja, hogy a vonatmozdonyokba beépített GPS-ek (navigációs-helymeghatározó rendszer) segítségével bárhol nyomon tudjuk követni a vonatok mozgását. A GPS által küldött információk a MÁV terve szerint elérhetőek lesznek majd az állomási utastájékoztató felületeken, a vonat fedélzeti utas tájékoztató készülékein, az interneten és későbbiekben akár mobiltelefonokon is. Ahhoz, hogy az ország valamennyi szakaszán, tehát körülbelül 7800 kilométernyi vasútvonalon elérhető legyen, a MÁV Trakció Zrt. összes vontatójárművét, motorvonatát fel kell szerelni a már említett helymeghatározó, más néven mozdonyfedélzeti berendezéssel (MFB).

A projekt elsődleges célja az utazóközönség magas szintű tájékoztatása, így utazásunk előtt az interneten megtudhatjuk, hogy vonatunk a menetrend szerint pontosan közlekedik-e, és belekalkulálhatjuk azt is, hogy körülbelül mennyit kell a peronokon álldogálnunk esetleges késés esetén.

Az utasok tájékoztatása mellett a mozdonyvezetők életét is megkönnyítheti a fejlesztés, mert az MFB segítségével üzeneteket küldhetnek egymásnak, és akár jelenthetik a vasúti pálya meghibásodását is. Ezen kívül a rendszer kiválóan alkalmas a segélykérésre is, jelenlétével számtalan vonatbaleset megelőzhető.

–A MÁV és a cég egyéb területei, már évek óta dolgoznak ezen a projekten. Az integrált utastájékoztató rendszer 2,5 milliárd forintba kerül, de ebbe természetesen az egész projekt kiadásai beletartoznak, mint például a mozdonyok MFB ellátása vagy éppen a fogadó pontok előkészítése, illetve az informatikai háttér kifejlesztése. A projekt márciusig teszt alatt áll, majd a lezárás és értékelés után véglegesen szeptemberre lehet kész állapotban – mondta el a Kisalföld érdeklődésére Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke.

Hol késik a vonatom?
Hol késik a vonatom?


Elérhető teszt a Budapest-Hegyeshalom vasútvonalon

A térinformatikán alapuló utas tájékoztató vonatinformációs rendszer egy weblap formájában már elérhető az Interneten is (http://vonatinfo.mav-start.hu). A weboldal segítségével a Hegyeshalom és Budapest között közlekedők kedvükre nézhetik a már GPS-el felszerelt vonatok mozgását. A teszt véglegesítése márciusban várható, és szeptembertől akár az egész országban elérhető lehet a szolgáltatás. 

Olvasóink írták

  • 7. hovihar 2009. január 30. 12:50
    „Hozzászólásom nem pont az adott témához kapcsolódik, csupán a MÁV-hoz. Azt szeretném megtudni ki felel a vasúton az utas biztonságáért? Annak ellenére, hogy nap mint nap hallani a fejlesztésről,( amihez gratulálok!) egyre bizonytalanabb például Győrben az utazás. Ömlesztve vannak a vonatok, (egy peronon sok vonat) " Nesze Paraszt válogasd ki a tiédet" alapon... Kis állomásokon más a helyzet, könnyű és biztonságos, van 1-2 sín. Győr nagy állomás, nagyon sok irányba lehet utazni. Aluljáró, zárt rendszer és rengeteg oszloppal. A sínek mellett alig vannak emberek akik segíthetnének, ha az utasnak van vmi kérdése problémája. Régen volt mindig vki akitől például meg lehetett kérdezni jó vonatra szállok-e, az ő fütyülése jelzése után indultak a vonatok. Ma már nem ez van. És ha vki még éppen még nem fejezte be a felszállást... Szemtanúja voltam egy esetnek amikor 1 édesapa lent maradt a babakocsival, s a család többi tagja tudott csak felszállni indulásig. A férj ott maradt iratok és táska nélkül. Itt is el kellett volna egy dolgozó a sín mellett aki ezt észleli. Szégyen Győr állomásra nézve, s ha vmi utas baleset lenne, biztos, hogy az utast kiáltják ki hibásnak. Biztos vagyok benne, hogy nem csak én ismerek ilyen, s ehhez hasonló történeteket. Bár az ellenkezője lenne az igaz, de szerintem erre még sokat kell várnunk!”
  • 6. elemér 2009. január 24. 17:24
    „Most az egyszer igazad van haver. Utoljára mikor ott jártam azzal fenyegettek a vonaton hogy soha vissza nem jöhetek. Mondtam akkor hogy eszem ágában sincs. Ezt én be is tartottam.”
  • 5. G.D 2009. január 24. 15:41
    „Hát neked ez fontos is Elemér, mert hát mindenképpen tudnod illene, hogy pl. Hegyeshalomból mikor érkezel be Györbe. Na reméljük, hogy soha!”
  • 4. jockey 2009. január 24. 14:58
    „Esetleg olyan fejlesztés, hogy NE késsen a vonat? Vagy az utópia?”
  • 3. elemér 2009. január 24. 10:24
    „már a vasúti pályaudvarokon kihelyezetett digitális táblákon is láthatjuk, merre járnak a vonatok, s ha késnek, mennyit késnek. Ez azért fontos hogy az Eu. vasuttal megegyezen. Ilyesmit nem a MÁV talált ki. Szerintem muszáj és egyszerüen kötelezö. Végre egy normális térkép is lessz.

    http://www.eurail.com/1_timetables”
  • 2. miracle 2009. január 23. 17:28
    „A kérdés az, hogy minek kell erre milliárdokat költeni (és bonyolultsága miatt évekig nyüglődni rajta emiatt), mikor sokkal olcsóbban is lehet:
    https://www.gysev.hu/portal/page/portal/Vonat_kovet/Tab
    A KÖFE a MÁV vonalakon is adott sokfelé, nem kell semmiféle GPS ahhoz, hogy állomáspontossággal megállapítható legyen a vonat helyzete, ami az utasnak már bőven elég, sőt őt általában mindössze egy azaz egy db szám érdekli: hány perces késéssel fut a vonat.”
  • 1. Primax 2009. január 23. 08:32
    „Értem én, hogy nagyon fontos "az utazóközönség magas szintű és pontos tájékoztatása".
    Legalább ennyire fontos lenne továbbá a vagonok takarítása, hogy ne ragadjon a kosztól minden.
    Gyalázatos körülmények uralkodnak a vagonokban.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Repülő csészealjat gyártanak Oroszországban

Lokomszkaner fantázianévvel új típusú légi szállítójármű kidolgozásán fáradoznak az orosz védelmi… Tovább olvasom