Kisalföld logö

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 4°C | 13°C Még több cikk.

Piacorientált komolyzene

A Győri Filharmonikus Zenekar igazgatója mikor tavaly benyújtotta pályázatát, bízott a sikerben. Azt gondolta, megnyeri a posztot. Arra is gondolt, hogy ebben az esetben elindíthatja a minőség és a nyitottság programját. Számított rá, ez sok munkával jár majd együtt. Egyedül arra nem gondolt, hogy nem a régi igazgató mandátumának lejártával kell a munkáját megkezdenie, hanem fél évvel előbb. Fűke Gézának tulajdonképpen 2009. januárban kellett volna átvennie a győri filharmonikusok irányítását. Ehhez képest a régi vezető idő előtti távozása miatt már fél éve vezeti az együttest. Igazgatja a régió nem csupán legnagyobb, de egyetlen ilyen művészeti együttesét, valamint próbálja élettel megtölteni a győri Richter Termet.
– Munkakezdésem júliusi dátuma villámcsapásként ért bennünket. A kicsi csapatot, aki mindenben mellettem áll, és jómagamat is. Augusztusban született meg második gyermekem, azt gondoltam, a szülés előtti két hónap javát a feleségemmel tölthetem majd.


– Egyrészt nyilván örült, hogy a férje igazgató lett, másrészt bizonyosan hiányoztak az otthon töltött órák.

– Így van. Persze ezt a félévet így utólag nagyon hasznosnak tartom, rengeteg tapasztalattal és sok, már megoldott feladattal fordulhattam rá 2009 januárjára, vezetői mandátumom valódi kezdetére. Időközben gyorsan szembesültem vele, hogy papíron mindig sokkal egyszerűbb leírni a terveinket, mint azt megvalósítani. A céljaim és a terveim változatlanok, de egyrészt valós munkakörök, emberek vannak körülöttem, másrészt akarva-akaratlanul egy ekkora intézménynek van némi tehetetlensége. Ha meg is mozdítunk valamit, annak a látszata később jelentkezik. Gondoljon bele, a társulatnak van hetvennégy tagja. Ez hetvennégy személyiség, hetvennégy élet, hetvennégy gondolkodásmód. A munkatársaimat először meg kellett nyernem a céljaimnak. A minőségi munkának. Elhitetni velük, hogy amire vállalkoztam, az csapatmunka.


– A filharmonikus zenekarnak és a Richter Teremnek, mint egy ötszáz fős, tehát nagy koncert- és rendezvényteremnek az irányítása két különböző dolog?

– Összefügg a kettő. A terem ad otthont nekünk, a koncertjeinknek, a bérletes előadásainknak, de rajtunk múlik, mennyire töltjük meg élettel az eddig zömében zárva tartott épületet. Azt szeretnénk, ha egyre több ember jönne el hozzánk. A piacorientált művészeti felfogás nem áll távol tőlem.


– Úgy nyilatkozik, mint egy menedzser, pedig nemrégen még kamaramuzsikusként volt tevékeny részese Győr zenei életének.

– Kettős az énem, ha túlzottan elkezdenék üzletiesen gondolkodni, visszarángat zenész énem a művészetek valóságába. Mert bármi is történik, a művészet az művészet. Viszont ha túlzottan elmennék ebbe az irányba, rögtön előbújik belőlem a menedzser, aki tudja, a piacra kerülés legalább olyan fontos, mint a portéka.


– Konkretizálná ezeket a feladatokat?

– Természetesen. A Richter Termet szeretnénk becsempészni a város kulturális vérkeringésébe. Ennek a hangversenyteremnek nincs egy jegypénztára, nincs fogadótere, ahol a napközben ide belépők jól érezhetnék magukat. Eddig hermetikusan elzárt terület volt, melyet csak a rendezvényekre nyitottak meg. Új arculatot tervezünk, új weboldalt készíttetünk, saját szerkesztésű rádióműsorunk van már minden szombat délután az Oxygen FM-en. Segítő csapatommal, akik mindenben velem vannak, kidolgoztunk egy tervet, amely némi kis építészeti átalakítás után tavaszra nyitottá teszi zenekarunk otthonát. Ami a társulat szakmai irányítását illeti, nagyon tudatosan és kellő elhivatottsággal készülünk az előttünk álló időszakra, szem előtt tartva fenntartóink, közönségünk és a leendő támogatói körünk maximális kiszolgálását.


– Az együttes közös a Győri Nemzeti Színházzal?

– Két egymástól független kulturális intézményről beszélünk, amelyek sokat segítenek egymásnak, akár technikai kérdésekről beszélünk (próbaterem, világosítás, hangosítás), akár produkciós együttműködésről, mint például egy nagyobb előadó-apparátust igénylő zenés darab. Együttműködésünk példaértékű, Nagy Viktor igazgató úrral a napokban írtunk alá erről egy megállapodást.


– Mint új igazgató az együttes személyi összetételén nem változtat? Elég lehetetlen dolog, hogy az állandóan megújulást igénylő művészek bebetonozott közalkalmazotti állásban vannak. Sarkított példával élve, hiába lesz valaki süket, nem teheti ki az együttesből.

– Frissíteni kell, ez egyértelmű. Ám ennek van egy természetes útja. A generációváltás elkezdődött, hiszen jó páran nyugdíjba mentek már az alapító tagok közül és mennek a közeljövőben is. Kisebb személyi váltásokra pedig ettől függetlenül is sor kerül.


– Ezt most az újságból tudják meg az emberek?

– Dehogyis, az érintettekkel folyamatosan tárgyalok.


– Amikor ilyen feladatok elé néz, akkor nem gondolja, a csudába, zenészként milyen boldogan éltem, nem voltak ilyen kínos feladataim?

– Soha. Mert tudom, a Győri Filharmonikus Zenekar kiváló kulturális intézménye a városnak, csak valahogyan az elmúlt években a társadalmi elismertsége ellaposodott. Jöttek ugyan koncertekre az emberek, de kevesen. A házat a járókelők zárva találták. Szeretnénk, ha egy-két év alatt az ötszáz bérletesünk számát megháromszoroznánk, nyitnánk a város felé. Műfaji sokszínűséget is kínálunk, hogy egyre több korosztály válasszon minket szabadidejének igényes eltöltéséhez. Ennek ékes példája a farsangi hangversenyünk, melynek vendégművésze Illényi Katica február 19-én. Színházak, előadások, közösségi programok színtere lenne a Richter Terem. A társulat fantasztikus teljesítményekre képes, azt hiszem, ugyanolyan értékes együttese vagyunk Győrnek, mint a Győri Balett, a Győri Nemzeti Színház és a Vaskakas Bábszínház.


– Legalább annyit utaznak, mint az előbb említett társulatok.

– Amikor átvettem az igazgatói posztot, azt gondoltam, neki kell állnunk turnékat szervezni. A nemzetközi szerepvállalásnak nemcsak financiális előnyei lehetnek, határozott célunk, hogy Győr városának jó hírnevét kulturális követként szerte a világban mi is öregbíthessük. A Győri Filharmonikus Zenekar jó márkanév, az elmúlt hónapban Közép-Európa két legrangosabb koncerthelyszínén is megfordultunk: a bécsi Musikvereinben, illetve Budapesten a Művészetek Palotájában.


– Mindemellett nem csupán Győr, hanem a régió komolyzenei társulata is a győri filharmonikusok.

– Az együttest Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata tartja fenn. Mi ezért hálásak vagyunk és természetesen szívügyünk Győr, a Győrben élők legmagasabb szintű kiszolgálása. Ám emellett az is nyilvánvaló, hogy Budapesttől nyugatra, a Balatontól északra ilyen professzionális zenekar nincsen. Ezért járnak koncertjeinkre Mosonmagyaróvártól Dunaszerdahelyen át Tatabányáig sok-sok városból, településről.


– Nagy Viktor azt mondta, igazából az igazgatósága második évadjában lesz majd rá jellemző a Győri Nemzeti Színház, hiszen addig egy örökölt évadot kell vinnie. A zenészek köreiben gyorsabban változnak a dolgok?

– Aligha. Nálunk is évad van, lekötött koncertek, fellépések. Ilyenformán én is örököltem egy évadot, és majd tavasszal indíthatom el az elsőt azok közül, melyeket a minőség jegyében megálmodtam.


– Ön önkormányzati képviselő is a Fidesz színeiben. Nem érzi ezt nehéz helyzetnek?

– A civil szférában, a közéletben való aktív részvétel minden intézményvezetőnek alapvető érdeke. Egy társulat menedzselésénél elengedhetetlen a hatékony lobbitevékenység. Közéleti szerepvállalásomból következik, hogy az együttes közvetlenül be van kötve a döntéshozókhoz a városházára, szerintem ez jó. Ugyanakkor a fenntartó részéről is előnyös, mert ha szeretne tájékozódni a zenekar mindennapjairól, akkor tudja, hogy tiszta és világos képet kaphat tőlem, mert régóta ismerjük egymást, és szakmai kérdésekben is pártállástól függetlenül megbízik bennem.


– A Richter Teremben az előtérben megkezdődtek a munkák, a fiatalítást is beindította, készül tavasszal az új évadtervre, ezerrel szeretné emelni a bérletesek számát: elég munka, de úgy tudom, egy nagy dobásra is készül. Olyanra, amire régóta vágyik a győri közönség.

– Szeretném visszacsábítani az embereket a komolyzenéhez. Tárgyaltam az egyetem rektorával, különböző iskolák vezetőivel, kihasználjuk a zenekar belső lehetőségeit. Vettünk új dobogókat, a tervezett munkarendet már hónapokkal előre tudják a zenészek. Hamarosan felkerül egy világítóhíd a nézőtér felé, hogy ne félárnyékban üljenek a muzsikusaink, hogy akár még nagyobb színházi vagy táncprodukcióknak is helyet adhassunk. Aztán ha a feltételek adottak, jöhet az első nagy durranás, világsztárokat hívunk el fellépni hozzánk. Már most előrehaladott tárgyalásokat folytatok arról, hogy operaénekesek legjobbjait, akik a világ színpadain lépnek fel leginkább, idehívjam egy opera koncertszerű előadására. Erről amint lehet, azonnal beszámolok majd, mert tisztában vagyok azzal, a jó műsorhoz jó propaganda is kell. Ha nem tudják, mit csinálunk, nem fognak eljönni hozzánk. Pedig egyre inkább érdemes és érdekes lesz a győri filharmonikusok koncertjeire, a Richter Terembe járni.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Téli vadászat a Mosoni-Dunán

A természetes vízivadvadászatnak számos formája van. Ezek közül az egyik legmozgalmasabb,… Tovább olvasom