Kisalföld logö

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

Megdőlhet a 48 éves rekord

Július 11-13. között a Balatonon kerül megrendezésre a legnagyobb hagyományokkal rendelkező, leghosszabb európai tókerülő verseny, a Kékszalag vitorlásverseny.
A Kékszalag versenyt 1934 óta rendezik meg a Balatonon. A II. világháború előtt páros években futották a versenyt mindig más útvonalon. Először 1940-ben vitorláztak a hajók a mai Balatonfüred-Kenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred útvonalon, mely mintegy 200 km megtételét jelenti.

1947-ben újították fel a versenyt, azóta minden páratlan évben vetélkedhetnek a hajók a leggyorsabbnak járó trófeáért. Két évvel ezelőtt nagy vitát váltott ki a Magyar Vitorlás Szövetség döntése, miszerint trapézos hajók is indulhatnak ezen az eredetileg csak hagyományos hajóknak megrendezett versenyen. Tiltakozásul a rekordtartó Nemere II vezetésével néhány hagyományos hajó ellenkező irányban tette meg a távot, így jelezve a vitorlástársadalom megosztottságát. Az akciót követően a Szövetség kikérte a vitorlázók véleményét a kérdésben, ennek eredményeképpen páratlan években továbbra is a tradicionális hajók versenye marad a Kékszalag, páros években pedig nyílt verseny kerül megrendezésre.

A verseny abszolút győztes hajója nyeri el a 2003. évi Balatoni Kékszalagot, a hajóosztályok győztes hajói Kékszalag emlékkupát kapnak.

A MOL EVO által szponzorált Nemere II. idén is versenybe száll a leggyorsabb hajónak járó díjért. A Nemere II, a Balaton zászlóshajója 1955. óta tartja a Kékszalag rekordját, akkor a 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt vitorlázta körbe a Balatont.

A Kékszalag-rekord a Nemere II. nevéhez fűződik. 1955-ben a 75-ös Schärenkreuzer osztályba tartozó vitorlás a közel 200 km-es távot tíz óra negyven perc alatt tette meg.

A mostani mezőnyben 30-40 hajó is esélyes lenne a rekord megdöntésére, de mivel az idei verseny az alacsony vízállás miatt új pályán kerül megrendezésre, ezért az esetleges új csúcs nem minősülne hivatalos rekordnak.

A mostani mezőnyben 30-40 hajó is alkalmas lenne, hogy megdöntse a Nemere II. 48 éves rekordját. Erre akkor lenne esély, ha a verseny ideje alatt végig erős szél fújna. Idén azonban mégsem fenyegeti veszély a gyorsasági csúcsot, ugyanis az alacsony vízállás miatt a verseny módosított útvonalon kerül megrendezésre, így a rekorddöntés nem minősül hivatalos Kékszalag rekordnak.

1944-ben, amikor a Nemere II. vízre került, már futott egy másik vitorlás ugyanezen a néven: a Nemere 40-es cirkáló. Ezt a hajót – amióta a 75-ös is vízre szállt – a vitorlázók „kis Nemerének" hívják, természetesen a kis jelző nincs a hajótestre írva.
Erdélyben Nemerének nevezik az elsősorban Háromszék megyében uralkodó, a hegyekben átbukó, főn jellegű, kemény szelet.

Típusát tekintve a 75m2-es Schärenkreuzer osztályba tartozik. Ez az európai versenyhajóosztály hazánkban is nagyon népszerű, sőt reneszánszát éli.
A típusszám a nagyvitorla és az orrvitorla (fock I.) nominál összfelületét jelenti négyzetméterben. Például a 22-es 22m2, a 30-as 30m2 és így tovább. A név körülményes lefordítása helyett a Schärenkrauzert csak cirkálónak nevezzük.

A hajó legénysége:
Kormányos: Bóna Gábor
Legénység: Láng Róbert, Ganszky Miklós, Csermendi Miklós, Pertl Péter, Gíber János, Csehi Zoltán, Tobak Gábor, Zentai István
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Keménynél is keményebb edzések

Korsós György azon kevés magyar játékos egyike, aki évek óta folyamatosan rangos csapatban szerepel:… Tovább olvasom