Kisalföld logö

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Hárman maradtak

A keddi fekete nap a magyar Dakarosoknak. Már csak két autós és egy kamionos van versenyben. A szerdai rajtnál a magyar indulók közül az autósok mezőnyében a Szalay Balázs, Bunkoczi László, a Liszi László, Rack György kettős, a kamionosoknál pedig a Darázsi Zsolt vezette egység van versenyben.

A keddi nap egyébként fekete betűkkel íródott be a Dakar magyar „történelemkönyvébe", és egyben sok megválaszolatlan kérdést tett fel.
Nagy kérdés például, hogy miért borult fel Palik László. Látva a belső kamerás felvételeket, bizonyos, hogy a borulás oka a hátsó kerék defektje volt. Szakemberek közül többen úgy vélik, ettől még nem kellett volna felborulni, de ismerve a körülményeket és az autót, szinte elkerülhetetlen volt a borulás. Ebben a helyzetben egy pilóta, többnapos fáradtsággal a háta mögött, nehezen tudott volna másként reagálni. Palik elkövette azt a hibát, hogy amikor már borult, önkéntelenül felemelte a kezét, ami ennek következtében eltörött.

Reálisan nézve, az autó konstrukciós hibája is közrejátszott abban, hogy a páros balesetet szenvedett. Egy gyári építésű terepautónak egy durrdefekttel általában stabilan kell haladnia. A Bowler – mely kis szériában Angliában gyártott speciális terepautó – ugyan nagyon masszív, de meglehetősen elavult technikai megoldások vannak benne.
Kis Sándorral bekövetkezett az, amitől a legjobban félt: a tavalyi váltóhibából okulva hiába áldozott több mint 20 millió forintot két új váltóra, mégis annak hibája okozta kiesését. Sajnos a váltó nyeles tengelye a motorban is károkat okozott. Emiatt az odaérkező szervizcsapat és a kamion sem tudott rajta segíteni. Ennek oka, hogy a Dakar szabályai szerint egyetlen alkatrész van, ami nem cserélhető a verseny során, mégpedig a motorblokk.

A magyar motorosok, Szilvási Péter és Perepatics Richárd a vártnak megfelelően szerepelt. Ahhoz, hogy valaki motorral végigmenjen a Dakaron, a lelkesedés kevés. A versenyt csak olyan motoros tudja teljesíteni, aki fizikailag százszázalékosan felkészült és sokéves endurós vagy motokrosszos tapasztalattal rendelkezik.

Ezek a versenyzők saját országukban mind a legjobbaknak számítanak. Ahhoz, hogy megtörjön a jég, s magyar motoros befejezhesse a Dakart, egy rutinos versenyzőnek kellene rajthoz állnia, aki előtte sivatagi versenyeken nemzetközi tapasztalatot is gyűjtött.
Szalay Balázs kedden ugyan kisebb problémákkal küszködött és a verseny egy részét kétkerék-meghajtásban tette meg, rutinjának köszönhetően azért leküzdötte a távot.

Liszi László sokak számára meglepetésemberként kedden már 79. helyen ért célba. Liszi és navigátora, Rack György összeszokott párost alkotnak, akik a magyar tereprali-bajnokság élmezőnyébe tartoznak. Reális célt tűztek maguk elé, s olyan autót választottak, ami a legalkalmasabb a Dakar leküzdésére. Egy szinte utcai dízel Mitsubishi Pajeróval mennek, aminek felkészítését részben a győri Jakab Tamás versenyműhelyében végezték. Lisziék azt vállalták, hogy a verseny végéig semmilyen fő darabot nem cserélnek az autón, éppen ezért nem várható tőlük összetettben túl nagy eredmény.

Tegnap a versenyzők a Dakar egyik legnehezebb napját teljesítették, bár lapzártánkig még nem született végeredmény. Annyi bizonyos, hogy a 700 kilométeres, homokos, dűnékkel tarkított gyorsasági során az autósoknál a japán Masuoka növelte előnyét, míg a motorosok mezőnyében a francia Sainct ért elsőként célba.
Szalay a táv felénél, vagyis a második ellenőrzési pontnál 39., Liszi László pedig a 86. volt. A kamionosoknál Darázsi Zsolt a tizenkilencedik helyen állt.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Eredményes volt az MTE

Kiegyensúlyozott volt az NB II Nyugati csoportjának mezőnye. Az MTE tízszer győztesen hagyhatta el a… Tovább olvasom