Kisalföld logö

2017. 06. 24. szombat - Iván 18°C | 33°C Még több cikk.

Forma-1, új idény: szenzációs hetes?

Autósport - Több szaklap szerint hét pilóta – Alonso, Räikkönen, Massa, Kubica, Vettel, Button és Barrichello – közül kerülhet ki az idei Forma–1-es világbajnok. A versenybírák heteken belül szűkíthetik a kört. A McLaren a futottak még kategóriába kerül?


Mindenről inkább, csak a lényegről nem szólt a Forma–1 az elmúlt hetekben, annak ellenére, hogy nyakunkon a rajt, vasárnap magyar idő szerint 8 órakor elindul a mezőny a melbourne-i Albert Park utcai pályáján. A múlt héten a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) borzolta a kedélyeket győzelmi szabályával. Volt és jelenlegi pilóták, csapatfőnökök tömörültek egységbe és fenyegettek bojkottal, amennyiben életbe lép a regula, amely szerint a vb-címet kizárólag az első helyek száma dönti el. A hatás nem maradt el, az új szisztéma bevezetését  2010-re halasztották.

Botrányos lehet az idénynyitó

A tegnapi nap ellenben a Honda maradványain megalakult Brawn GP, továbbá a Williams és a Toyota leckéztetéséről szólt, a Ferrari, a Renault és a Red Bull ugyanis óvást nyújtott be az általuk használt diffúzor miatt. (A BMW is protestált, de kérelmét formai okok miatt elutasították.) Az alkatrész az autó aljának legvégére helyezett lemez, ami segít leszívni a járművet az úthoz. A három istálló – az előírások szó szerinti értelmezése esetén szabályosan – egyedi megoldást alkalmazott (diffúzort alakított ki a diffúzorban), amivel a riválisok szerint egyes pályákon akár 0,5 másodperc előnyre is szert tehet.

Csapatok és pilóták

McLaren-Mercedes: 1. Lewis Hamilton (brit, 24 éves); 2. Heikki Kovalainen (finn, 27).
Ferrari: 3. Felipe Massa (brazil, 27); 4. Kimi Räikkönen (finn, 29).
BMW-Sauber: 5. Robert Kubica (lengyel, 24); 6. Nick Heidfeld (német, 31).
Renault: 7. Fernando Alonso (spanyol, 27); 8. Nelson Piquet jr. (brazil, 23).
Toyota: 9. Jarno Trulli (olasz, 34); 10. Timo Glock (német, 26).
Toro Rosso Ferrari: 11. Sébastien Bourdais (francia, 30); 12. Sébastien Buemi (svájci, 20).
Red Bull Renault: 14. Mark Webber (ausztrál, 32); 15. Sebastian Vettel (német, 21).
Williams-Toyota: 16. Nico Rosberg (német, 23) 17. Nakadzsima Kazuki (japán, 24).
Force India-Mercedes: 20. Adrian Sutil (német, 26); 21. Giancarlo Fisichella (olasz, 36).
Brawn GP: 22. Jenson Button (brit, 29); 23. Rubens Barrichello (brazil, 36).
„Valószínűleg másképpen értelmezzük a szabályokat, mert mi nem látjuk bennük azoknak a megoldásoknak a lehetőségét, amelyeket ez a három csapat használ" – indokolta a tiltakozást Mario Theissen BMW-főnök, hozzátéve: arra számítanak, hogy a FIA péntekig, az első edzéslehetőségig reagál a beadványokra. A gond csak az, hogy Melbourne-ben a versenybírók hiába döntenek, határozatuk ellen a FIA párizsi fellebbviteli bíróságánál lehet fellebbezni. Az ügy tehát valószínűleg a jövő heti malajziai futamig sem zárul le, így legalább két verseny eredményei lógnak majd a levegőben.

Egy év nyolc motorral

A diffúzorral még nem merült ki az újítások tárháza, számos változást kötelezően kellett, kell végrehajtani a csapatoknak. Az autók idén teljesen új aerodinamikai csomaggal rendelke znek. A légterelő- és karosszériaelemek módosítása mellett újra visszatértek a sima futófelülettel rendelkező „slick" gumiabroncsok, és néhány istálló már a hétvégén beveti a sokak által a Forma–1 új korszakát megteremtő hibrid-hajtási (szó szerint kinetikus energiatároló) rendszert, a KERS-et is.
Fontos változás, hogy a versenyidőszakban csak a pénteki két szabadedzésen lehet tesztelni. Egy-egy pilóta a szezon során összesen nyolc motort használhat el, s amennyiben további, extra erőforrásra van szüksége, tíz hellyel csúszik hátrébb a rajtrácson.



Vesszőfutások, szárnyalások

Ennyit a körítésről, és most néhány szót a főszereplő istállókról.
McLaren: Az angol szaksajtó úgy véli, szabadesésben, a mértékadó Times napilap szerint „nagy sz.rban" van a wokingi csapat, amelynél örülnének, ha Ausztráliában 1 másodpercen belül lennének a legjobbakhoz képest. A problémák aerodinamikai jellegűek, ugyais a Brawn GP szárnyal a Mercedes-motorral. Az első fél év kármentéssel telhet el, amit nehezít a futamok közti teszttilalom.

Ferrari: A tesztek alapján a tűzpiros kocsik lehetnek a második leggyorsabbak az Albert Parkban, a Brawn GP mögött. Stefano Domenicali csapatfőnök szerint a megbízhatóságon még van mit javítaniuk.

A menetrend

Március 29.: Ausztrál Nagydíj, Melbourne. Április 5.: Malajziai Nagydíj, Sepang. Április 19.: Kínai Nagydíj, Sanghaj. Április 26.: Bahreini Nagydíj, Szahír. Május 10.: Spanyol Nagydíj, Barcelona. Május 24.: Monacói Nagydíj, Monte-Carlo. Június 7.: Török Nagydíj, Isztambul. Június 21.: Brit Nagydíj, Silverstone. Július 12.: Német Nagydíj, Nürburgring. Július 26.: Magyar Nagydíj, Hungaroring. Augusztus 23.: Európa Nagydíj, Valencia. Augusztus 30.: Belga Nagydíj, Spa. Szeptember 13.: Olasz Nagydíj, Monza. Szeptember 27.: Szingapúri Nagydíj, Szingapúr. Október 4.: Japán Nagydíj, Szuzuka. Október 18.: Brazil Nagydíj, Sao Paulo. November 1.: Dubaji Nagydíj, Abu-Dzabi.
BMW: A jó teszteredmények ellenére kevesen várnak sokat a csapattól, pedig pariban voltak a Ferrarival, és annyi technikai gondjuk sem akadt, mint a maranellóiaknak.

Renault: Fernando Alonso úgy véli, idén harcban lesznek a vb-címért, és azt is mondta, három-négy csapat előttük jár. Az utóbbi a hihetőbb.

Toyota: A kölni központban nagy reményekkel várják a szezont, a realitás azonban inkább néhány dobogós hely és talán az első győzelem megszerzése. Jarno Trulli azt állítja, ilyen jó Toyotában még nem ült.

Toro Rosso: A Bikák csak négy napot teszteltek a télen, abból kettőn is komoly technikai problémájuk volt. Munkás évük lesz.

Red Bull: „A többiek fejlesztései jobban sikerültek" – panaszkodott Mark Webber a télen. Nem 2009-ben lesz a nagy dobásuk.

Williams: A jerezi teszt utolsó napját Nakadzsima Kazuki nyerte, de általában 1 másodperc hátrányban voltak a grove-iak. Előbbre léphetnek, de valószínűbb, hogy közelebb lesznek a középmezőny közepéhez, mint a menőkhöz.

Force India: Csak novemberben kezdték meg a felkészülést az új idényre, akkor kapták meg ugyanis az új Mercedes-motort és a McLaren-sebességváltót. A rajtrács vége lehet az övék.

Brawn GP: Az istálló de facto a Honda-utóda, de jure nem az, a lényeg azonban: a tesztek alapján sokan a vb-cím esélyesének tartják a Ross Brawn gründolta csapatot. Kérdés, mi lesz vitatott diffúzoraik sorsa. Könnyen lehet, hogy Buttonékat a kiugró eredmény elérésében már az első versenyeken megakadályozzák a zöld asztalnál.

Olvasóink írták

  • 2. osztógép 2009. március 28. 00:22
    „ebből látszik hogy nem a pilóta a lényeg, hanem a vas ami alatta van... ennyi erővel még baumgartner zsolt is lehetne világbajnok :)”
  • 1. t_petyusz 2009. március 27. 20:46
    „Holnap időmérő!!!!
    Hajrá Ferrari!!!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hétvégi sportműsor

Foci, kézilabda, kosár, ping-pong, teke - Szurkoljon a hétvégén! Tovább olvasom