Kisalföld logö

2016. 09. 26. hétfő - Jusztina 13°C | 20°C

Hídelemeket vitt, de most tanulnak a SOPRON-on

A SOPRON - becenevén Zuhatagi Tigris - nevű vontatóhajón jelenleg a leendő matrózok gyakorlatoznak Budapesten, az újpesti öbölben.

A hajó jelenleg az újpesti öbölben horgonyozik. Itt gyakorlatoznak ugyanis a Bánky Donát szakközépiskola technikusai és a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány Hajós Akadémiájának leendő matrózai.

- Egyáltalán nem mondhatjuk, hogy a hajó pihenne - kezdte Portás Csaba, az alapítvány kuratóriumi elnöke. - Az elmúlt években több kisebb-nagyobb munkája is akadt. Két éve, az épülő MO-s autópálya Dunán átívelő hídelemeit vontatta, miként húzta a LAJTA Monitor Múzeumhajót is. Mindezek mellett a Neszmélyen kialakított hajóskanzen hajóit is vontatta a felújítási munkálatok alatt.
 
Portás Csabától megtudtuk, a SOPRON méretű és funkciójú hajó fenntartása manapság nem nyereséges. Évekkel ezelőtt pont azért vonták ki a forgalomból, mert ráfizetéses volt a működtetése. Az alapítvány egy cégcsoport támogatásának köszönhetően vizen tudja tartani az immár több mint ötven éves SOPRON-t.

Fotó: totalcar.hu
Fotó: totalcar.hu


Bár, a hajó üzemképes, de igényli a folyamatosa törődést. Például kétévente teljesen át kell festeni. Az idénre tervezett nagyobb munkálatok közé tartozik az elektromos- és a vízhálózat teljes felújítása. A műszaki műemlékek megőrzésére, fejlesztésre azonban nagyon kevés állami forrás jut, ezt nagyon megérzik a repülőgépekkel, hajókkal foglalkozó közhasznú szervezetek.

Nem szabad azt hinni azonban, hogy ne lenne szükség a SOPRON-ra. Vannak bizonyos munkák, amelyeket csak ez a gép tud elvégezni.

Mi is az a Sopron vontatóhajó?

Az 1960-as években gyártották az EGER és a Komárom nevű vontatóhajók mellett a SOPRON-t is. Abban a korszakokban szolgált a Dunán, amikor nem voltak még tolóhajók vagy önjárók, ezért az uszályokat vontatni kellett. Erre a feladatra találták ki a 1600 lóerős SOPRON-t. 520 tonna a tömege, 2x280 000 köbcentis a motorja, 15 000 tonna vonóereje, a motor maximális fordulatszáma pedig percenként 310.

Fotó: totalcar.hu
Fotó: totalcar.hu


Manapság már ez az egyetlen ilyen teljesítményű vontatóhajó az egész országban. Az úszó múzeumon, a hajdani magyar motorgyártás négy saját fejlesztésű darabjából kettőt lehet működés közben megfigyelni rajta. Főgépe 2 darab 8 hengeres Láng diesel motor, egyenként 800 LE teljesítménnyel. Segédmotorja az a Jendraschik féle négyhengeres diesel motor, amely világhírnevet szerzett már negyvenes évek elején.
A SOPRONt 2004-ben a Magyar Hajózásért Egyesület tagjaival közösen a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány mentette meg a szétdarabolástól. A hajó jelenleg az Alapítvány tulajdonában van.

Sima vontatóhajó a nagy sodrás miatt az Al-Dunán nem tudta átvinni a terhet, erős hajó kellett oda, olyan mint a Sopron, amely a Mahart egyik legerősebb dunai hajója volt. Az Al-Dunán állomásozott, és az volt a dolga, hogy a hegymenő vontatmányokat előfogatolja, vagy megbontva felhúzza. Ebben az időben kapta a Zuhatagi Tigris becenevet. A működtetéshez szükséges nagy emberigénye, valamint a Duna szabályozása miatt 2001-ben állították le.

Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítványról

Az Alapítványt 2004-ben az Európa cégcsoport tulajdonosai és Neszmély Község Önkormányzata közösen hozták létre.
Célja, hogy a magyar hajózás történetének legfontosabb részét képező, már nem működő hajókat korhű állapotába visszaállítása és azt megőrizze. Továbbá a muzeális jelentősségel nem bíró, de kortörténeti jelentőségű hajókat, tárgyi emlékeket felkutassa, megőrizze, és azokat közkinccsé tegye az utókor számára.

Olvasóink írták

  • 1. Steve_Hufnagel 2012. február 24. 09:35
    „moderálva, köszönjük”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Uniqa-Euroleasing Sopron: Simán elődöntős a címvédő

A címvédő Sopron könnyedén jutott a legjobb négy közé a női kosárlabda Magyar Kupában. Tovább olvasom