Kisalföld logö

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Felültünk egy hótolóra - a havas Sopron felülnézetből - fotók

Berki Krisztián munkaideje reggel hattól este hatig tart. Egy hótolásos műszak alatt akár 180 kilométert is levezet.

A napokban lehullott nagy mennyiségű hó következtében a Sopron Holding Zrt.-nél teljes létszámban kint vannak az utcákon. Dolgoznak kézi erővel, valamint gépekkel is.

Így volt ez szerdán is, amikor egy időre munkatársunk is felülhetett az öt hótoló egyikére. Igény esetén azonban további két alvállalkozó is dolgozik a hó eltakarításán.

Ilyennek láttuk a havas Sopront egy hótolóból.

Berki Krisztián gépjárművezető munkaideje tizenkettő órás, most nappal volt szolgálatban. A Mercedes teherautó tartálya tele sóval, így elindulhatunk a városi körutunkon.

A Kossuth Lajos, Selmeci, Patak utca viszonylag tiszta. Itt most alásózunk, megelőzve a megolvadt hó megfagyását.

Az utasítás szerint a Virágvölgy, Kornázódomb következik. Itt már neccesebb a helyzet, az utakon néhány centiméteres a letaposott hó. Így ezeken a helyeken tolni is kell. A Virágvölgy alján azonban kis nehézségbe ütközünk: a keskeny út miatt alig férünk el egy személyautó mellett. Visszafelé a belváros felé megyünk.

A Fövényverem utcában is akad tennivaló.

 A hótolás menete

Sopronban, hasonlóan a többi városhoz először a fő és tömegközlekedési útvonalakat tisztítják meg. Ezt követően jutnak el a mellékutcákba, külvárosi részekbe.

A gyalogátkelőhelyek, buszmegállók tisztán tartása a holding feladata, ahol a Közterület-tisztítási divízión kívül az Útkarbantartási és a Zöldterület-gazdálkodási divíziók is részt vesznek.

A házak előtti járdaszakasz hó- és jégmentesítése viszont a lakosságé.


– Oda kell figyelni, mert igaz, hogy kis sebességgel közlekedünk, ám a tolólap negyven-negyven centiméterrel oldali irányban kinyúlik a járműtől – mondja, az immáron négy éve a holdingnál dolgozó Berki Krisztián. – Városszerte vannak szűk utcák, ahol szó szerint csak centizve lehet haladni, vagy éppen vissza kell tolatnunk, mert nem tudunk megfordulni. Néhol a parkoló autók is nehezítik a közlekedést.

Gondot jelent az is, ha a havat visszaszórják az úttestre a lakók. Az csak átmenetileg adhat megoldást, ugyanis egy következő alkalommal a hótolós autó visszaszórja az út szélére, vagy ha épp nem, akkor ráfagy az úttestre. A legjobb az lenne, ha kupacokba rendezné a havat a lakosság.

Krisztián magabiztosan vezeti a teherautót, mint megtudjuk, korábban egy évtizedet lehúzott a volánnál. Most már taxis is lehetne, mert talán nincs olyan utcája a városnak, ahol ne járt volt – mondja.

– Éjjel talán jobb dolgozni, mert kisebb a forgalom, és a friss havat könnyebben el tudjuk tolni – folytatja. – Napközben a gyalogosokra is figyelnünk kell, nehogy lefröcsköljük őket a latyakkal. Hasonló a helyzet az autósokkal is. Ügyelni kell arra, hogy ne menjen rá a hó, vagy éppen a só.

Ilyennek láttuk a havas Sopront egy hótolóból.

Miközben beszélgetünk megszólal a telefon: a Nyugat-majorban hóátfúvásos szakaszok vannak. Erre vesszük az útirányt.

Az Elkerülő úton megyünk végig, az út ottjártunkkor teljesen fekete.

A Nyugat-major még nem esett el, de rosszul járható a bekötő út - jegyezzük meg. Az út elején átfordítjuk a tolólapot, így az először az út középre teszi ki a havat. Visszafele pedig az árokba. Most ehhez a művelethez elég egy gombot megnyomni, és engedelmeskedik a szerkezet.

– Volt ennél rosszabb is – mereng el Krisztián. – A három héttel ezelőtti nagy havazáskor végigmentem a Várkerület, Ógabona tér, Széchenyi tér útvonalon, szinte már kezdhettem is volna újra a munkát. Amikor nagy a hó, gondot jelent, hogy nem látjuk az út szélét. Ilyenkor elég egy rossz pillanat, s a több tonnás autó becsúszik az árokba. Sajnos, én is jártam már így. Segítséget kellett hívnom.

A meleg kabinban van idő kicsit nosztalgiázni. Jópár évvel ezelőtt, amikor még IFA-k voltak szolgálatban, akkor mindezt kézzel kellett elvégezni. S ha befagyott a fém, akkor jött a kínlódás. Csakúgy, mint a jeges sónál: kézzel kellett feltörni, hogy ki tudják szórni az úttestre. Hiába, fejlődik a technika... A holding legfiatalabb gépe, amellyel bejártuk a város egy részét, is hat éves már.

A Sopron Holding járműveibe GPS-t is szereltek, így a központban pontosan látják, hogy mikor merre járnak az autók. Azt is tudják, hogy mely utcákat járták már végig. Így pontos utasítást lehet adni a sofőröknek, hogy merre menjenek.

Mindent összegezve, Berki Krisztián, mint mondja, szereti a munkáját.

Igaz, ilyenkor alig van szabad percük. Egy műszak alatt nem ritkán 100 kilométert is megtesznek. Az egyéni csúcs 180 kilométer volt.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Miért tiszták Ausztriában az utak havazás idején?

Nem csupán a gazdasági fejlettség, de a szél is az osztrák közútkezelő mellett áll. Tovább olvasom