Kisalföld logö

2018. 10. 17. szerda - Hedvig 9°C | 22°C Még több cikk.

Fordulatos, élvezetes, botrányos

Fordulatos, élvezetes, botrányos
A Ferrari- birodalom titkai: Brock Yates bebocsátást nyert a cég legbelső köreibe és mindent felfed Enzo Ferrariról.
Milyen ember lehetett az, aki felépített egy olyan márkát, melynek neve mára egybeforrt az autógyártás és autóversenyzés legfelsőbb kategóriájával - és amely - ha épp versenyről van szó - aligha mindenki kedvence, de amelyet minden, a téma iránt kicsit is érdeklődő ismer és elismer?

Alapos kutatómunka előzte meg

Zsarnok? Zseni? Vagy csak zseniális üzletember? Végre kezünkben tarthatjuk az első minden részletre kiterjedő és valóban alapos kutatómunka nyomán készült életrajzot a XX. század egyik legbefolyásosabb, legtitokzatosabb szereplőjéről – Enzo Ferrariról.

Brock Yates bebocsátást nyert Ferrari legbelső köreibe és mindent felfed előttünk: törvénytelen fiával ápolt furcsa kapcsolatától egészen a briliáns marketingfogásokig, melyek világszerte híressé tették a nevét. Ez a fordulatos, élvezetes, botrányos és informatív olvasmány minden tekintetben felér figyelemre méltó alanyához, Enzo Ferrarihoz.
A kötet alapján készülő film Michael Mann rendezésében Hugh Jackman és Noomi Rapace főszereplésével 2019-től látható a mozikba. Fotó: MTI/EPA/Clemens Bilan
A kötet alapján készülő film Michael Mann rendezésében Hugh Jackman és Noomi Rapace főszereplésével 2019-től látható a mozikba. Fotó: MTI/EPA/Clemens Bilan
 

Enzo története

Enzo Ferrari (teljes nevén: Enzo Anselmo Ferrari) (Modena, 1898. február 18. – Modena, 1988. augusztus 14.) olasz versenyautó-tervező, a Ferrari-autógyár alapítója.

Bár már gyerekkorában kapcsolatba került az autóversenyzéssel, még tizenévesen sem lehetett biztosan állítani, hogy az ő jövője az autóversenyzéshez lesz köthető. Egy ideig sportújságíró akart lenni, tizenhét évesen már az országos La Gazzetta dello Sport újságban jelentek meg cikkei, melyekből áradt a kivételes drámai érzék és a határozott stílus.

Enzo Ferrari élete minden volt, csak unalmas nem. Az autók iránti szenvedélye magával ragadó volt, üzleti vénája korán megmutatkozott, s olyan embernek tűnt, aki a jég hátán is megélt volna.

Fiatal fiúként három pálya izgatta: a sportújságírás, az operaéneklés és az autóversenyzés.

Az első világháború alaposan megváltoztatta az életét, mint oly sok emberét. Elveszítette édesapját, majd nem sokra rá testvérét, Dinót is. A háború vége után mindent hátrahagyott azért, hogy az autóiparnak szentelhesse minden figyelmét.

Első versenyén 1919. október 5-én vett részt, amikor a CMN csapattal benevezték a regionális Parma–Poggio di Berceto hegyi versenyre, ami ötvenhárom kilométeres távon zajlott. Ferrari egy 2,3 literes Tipo 15/20 CMN túragéppel indult.
Egy Auto Avio Costruzioni 815-ös modell az Enzo Ferrari múzeumban, az olaszországi Modenában. Fotó: MTI/EPA/Elisabetta Baracchi)

Fiatalkori első jelentősebb munkája az Alfa Romeóhoz köthető.

1922-ben alapította meg első vállalatát Modenában, egy Via Emilián álló kis bérelt műhelyben a Carrozzeria Emilia, Enzo Ferrari & Társa vállalatot, ami többnyire az Alfák és egyéb használt sportgépek értékesítésével foglalkozott, soha nem épített karosszériákat. Agresszív üzletpolitikájának köszönhetően Emilia egész területén kizárólagos joggal forgalmazta az Alfa Romeo modelljeit, autóversenyzői ismeretségét pedig a márka imázsának erősítésére használta a tehetős vásárlók körében.

Ahogy nőtt az autóforgalmazási bevétele, úgy hanyatlott versenyzői karrierje. Versenyzői karrierje inkább egy hullámvasúthoz hasonlított. Egyszer felfelé ívelt a pályája, máskor lefelé, de mindig tudta, hogy merre billentse a mérleg nyelvét ahhoz, hogy jól jöjjön ki a dolgokból. 1923-ban találkozott Mario Lombardival, a Pirelli gumiabroncsgyártó brit képviselőjével, aki a későbbiekben nagy hatással volt gondolkodásmódjára és fontos szerepet töltött be az életében.

Enzo Ferrari élete minden volt, csak unalmas nem. Az autók iránti szenvedélye magával ragadó volt, üzleti vénája korán megmutatkozott, s olyan embernek tűnt, aki a jég hátán is megélt volna.
 
Ferrarik vonulnak a melbourne-i Albert Parkban, a cég első közúti sportautója gyártásának 70. évfordulója alkalmából tartott rendezvényen. Az első közúti Ferrari, az 1,5 literes V12-es motorral szerelt 125S jelzésű modell 1947-ben készült el. Fotó: MTI/EPA/Joe Castro

 

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Könyvből film - Öt évtized legjobbja Az angol beteg

Könyvből film - Öt évtized legjobbja Az angol beteg
Michael Ondaatje Az angol beteg című regénye lett a legjobb irodalmi alkotás az utóbbi öt évtized… Tovább olvasom