Kisalföld logö

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 18°C | 30°C Még több cikk.

M85 és csornai elkerülő: nagy károkat okozna az alagút hiánya

Civil kezdeményezésre épül Kóny mellett a nagyvadas átjáró. Az M85-ös építésében egyedülálló megoldást alkalmaznak a szakemberek, melynek elkészültét helyi gazdasági okok is indokolják. Csornától Győrig a jövő nyártól utazhatnak az autósok az új úton.
Helyi civilek kezdeményezésére – a gazdasági károkat elhárítandó – egyedülálló vadalagút épül az M85-ös kónyi elkerülő szakaszán. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója szerint az autósok jövő nyártól vehetik igénybe az új utat. Néhány helyen már aszfaltoznak.

– Kónyban és környékén számos kérdés merült fel mind a lakosok, mind a helyi vadásztársaság részéről arról, hogy az épülő M85-ös utat szegélyező vadháló úgymond kettévágja a Kóny környéki vadászterületet, súlyos vadgazdálkodási, környezetvédelmi és nem mellesleg gazdasági károkat okozva a községnek – kezdte a megye egyik legnagyobb beruházásaként számon tartott útépítés egyik elemének ismertetését Balázs Péter kónyi lakos. A helyi civil kezdeményezésre „vevő volt" a NIF is, így már áll a váza annak az alagútnak, mely az épülő út alatt vezet át, összekötve a kónyi vadászterület két részét. Ahogy a kónyi vadásztársaság vadászmestere, Nagy Lajos kijelentette, a község menti beruházásról csak Balázs Pétertől szereztek tudomást, ám azt megnyugtatónak tartják. – A területen – a már kész vadháló miatt – napjainkban is megjelent egyfajta belterjesség a vadállományban, melyet az épülő vadalagút hivatott kiküszöbölni – tette hozzá Balázs Péter.

Loppert Dániel és Balázs Péter: A helyi civileknek fontos az építmény.
Loppert Dániel és Balázs Péter: A helyi civileknek fontos az építmény.


A vadalagútról szólva Loppert Dániel, a NIF kommunikációs igazgatója elmondta, az autópálya-építkezéseken bevett módszer a vadátjárók építése felüljáró képében.

– A Kóny menti beruházás a maga nemében ritkán alkalmazott, egyedülálló építmény lesz, mely a vadakon kívül a barbacsi csatorna vizét is elvezeti az új út alatt – mondta Loppert Dániel. Hozzátette, a kónyi civilek kérését csak építészeti bravúrral tudták teljesíteni, hiszen a felüljáró építését lehetetlenné tette, hogy a 85-ös út mindkét oldalán Natura 2000 természetvédelmi területek vannak.

A NIF kommunikációs igazgatója újságírói kérdésre kijelentette, a megye egyik legnagyobb beruházásán jelenleg földmunkák folynak, ám egyes szakaszokon a betonozási, néhol az aszfaltozási munkák is elkezdődtek.

– Nem látok olyan okot, hogy a kivitelezővel kötött eredeti szerződés pontjait, határidőit megváltoztassuk, így az autósok a Csorna–Győr szakaszt jövő nyáron vehetik birtokukba – mondta Loppert Dániel. A 85-ös, 86-os főutakon történő megnövekedett munkagépforgalom nehézségeire utalva kijelentette, országosan is ritka az az útépítés, ahol ilyen nagy forgalmú főút mentén, annak mindennapi forgalmában közlekednek a munkagépek, ám a kézi forgalomirányítást a mai napig megfelelőnek tartja. A kommunikációs igazgató hozzátette, az autósok ebbéli kárigényükkel a kivitelező cég által kijelölt irodákhoz is fordulhatnak.

A kónyi civilek kérését csak építészeti bravúrral tudták teljesíteni, hiszen a felüljáró építését lehetetlenné tette, hogy a 85-ös út mindkét oldalán Natura 2000 természetvédelmi területek vannak.

Lapunk megkérdezte a kommunikációs igazgatót az úgynevezett Csorna II-es (Csornát délről kerülő, Farádig tartó szakasz) és a Csorna–Sopron szakasz munkáiról is. A NIF-től a következő tájékoztatást kaptuk.
Csorna–Sopron: „A megvalósíthatósági tanulmány és a környezeti hatásvizsgálat elfogadását követően további források bevonásával folytatódhatna az előkészítés az engedélyezési és kiviteli tervek készítésével, majd a területszerzéssel és a régészeti feltárással. Sikeres előkészítést követően a kivitelezés várhatóan 2020-ban megkezdődhet. A kétszer kétsávos, 38 kilométer hosszú szakasz kapcsolódik majd a Pereszteg–Sopron, országhatár útvonalhoz. A Pereszteg–Sopron, országhatár 27 kilométer hosszú szakaszának a megvalósíthatósági tanulmánya, a környezetvédelmi dokumentáció és közúti biztonsági hatásvizsgálat készítése tart. Forrás rendelkezésre állása esetén ennek a szakasznak a kivitelezése a tervek szerint 2018–2020 között megvalósulhat. Mindkét beruházás befejeztével, várhatóan 2022- ben Sopron kétszer kétsávos autópályán keresztül közvetlenül elérhetővé válik Budapesttől, ezenfelül pedig Ausztria, illetve Bécs irányába megnyílik egy újabb közúti kapcsolat."

Csorna II.: A valamivel több mint 4 kilométer hosszú, kétszer kétsávos gyorsforgalmi autóút, külön szintű csomópontokkal, fizikai elválasztással, valamint másfél kilométeren kétszer egysávos főúti visszakötéssel épülne a 85. számú főútra. Kiviteli tervvel és építési engedéllyel rendelkezik a beruházó. Ha a pénz rendelkezésre áll, valamint ezt a szakminiszté-
rium elrendeli, a kivitelezés 2015-ben megkezdődhetne és 2017 végére befejeződhetne.

Mi a Natura 2000?

Az Európai Unió által létrehozott Natura 2000 területek egy olyan összefüggő európai ökológiai hálózat, amely a közösségi jelentőségű természetes élőhelytípusok, vadon élő állat- és növényfajok védelmén keresztül biztosítja a biológiai sokféleség megóvását.
 

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

11 milliós útfelújítás önerőből Farádon

Tovább olvasom