Kisalföld logö

2017. 08. 19. szombat - Huba 19°C | 31°C Még több cikk.

Új, saját fejlesztésű autóbusz a Kühnétől

Mosonmagyaróvár - Csaknem teljesen elkészült és pénteken legördült a szerelőszalagról a mosonmagyaróvári Kühne-gyárban a cég új, saját fejlesztésű autóbuszának prototípusa.

Rossz hír viszont, hogy elutasították a munkahely-megőrzési bérkiegészítő támogatásra beadott pályázatukat, ami a gyár nehéz gazdasági helyzetét tovább rontja.

A teljesen új konstrukciójú autóbusz kifejlesztésébe fogott a mosonmagyaróvári Kühne Zrt. A nagy múltú gyár az elmúlt időszakban nehéz anyagi helyzetbe került, az első félév árbevétele messze elmaradt a korábbi évekétől és csaknem negyedével estek vissza a megrendelések. A cég talán utolsó reménye lehet a fővárosi tömegközlekedési vállalat járműparkjának cseréje. Éppen ezért az elmúlt hónapokban megfeszített munka és több mint 200 milliós beruházás eredményeként fejlesztettek ki egy teljesen új autóbusz-konstrukciót.

A méreteiben, küllemében és egyéb paramétereiben teljesen új Credo tervezésénél a fővárosi tömegközlekedési elvárásokat tartották szem előtt. Az új busz az elvárásoknak megfelelően végig alacsony padlós, 12 méter hosszú, nagyobb méretű kerekekkel felszerelt, teljes egészében rozsdamentes anyagokból készül, fedélzeti számítógéppel ellátott, klímával szerelt, szélesebb az eddigieknél, ezáltal a befogadóképessége is nagyobb, külső-belső megjelenése is teljesen új. A teljes egészében saját fejlesztésű autóbusz már nem csupán a tervezőasztalon létezik, a külső megjelenésében csaknem teljesen elkészült jármű prototípusa tegnap gördült le a szerelőszalagról.

– Az elmúlt hónapok munkája során elkészült a busz karosszériája, helyére kerültek a futóművek, a motor és a váltó, az ajtók, az üvegek és a belső padozat – mondja Varga János vezérigazgató. – Jelenleg a különböző kiegészítő egységek, csövek, vezetékek beépítése történik. Ezt követően már csak a belső tér kialakítása van hátra és indulhat a próbaüzem. A tervek szerint augusztus második felére készülünk el teljesen a prototípussal. Először Mosonmagyaróváron, majd Győrben szeretnénk bemutatni, ezután a helyi üzemeltetési tapasztalatok birtokában visszük Budapestre a járművet. A prototípust éppen ezért a BKV színeihez hasonlóan kékre fényeztük.

Elkészült az autóbusz:  A teljesen  új Credo tervezésénél a fővárosi tömegközlekedési elvárásokat tartották szem előtt.
Elkészült az autóbusz: A teljesen új Credo tervezésénél a fővárosi tömegközlekedési elvárásokat tartották szem előtt.

– A Kravtex internetes portálján írt ki pályázatot az új busz elnevezésére. A felhívásra egy hónap alatt több mint 100 pályázatban közel 250 ötlet érkezett. Közülük a fejlesztésért felelős csapat Zajácz János pályázata mellett döntött, így az új típus neve Credo Citadell lesz. A nyertes ötlet egyértelműen utal a busz rendeltetési helyére, hogy a gyártó elsősorban a fővárosnak szánja az új fejlesztésű járművet.

– Hatalmas mérföldkő a gyár életében, hogy végre összeállt a prototípus, ám sajnos mégsincs okunk ünneplésre. A kevés megrendelés miatt már néhány hónapja bevezettük a négynapos munkahetet. A jelenlegi, mintegy 220 dolgozónak szeretnénk továbbra is munkát biztosítani, ezért is pályáztunk júniustól hathavi munkahelymegőrzési bérkiegészítő támogatásért. Nem hivatalos forrásból azonban most értesültünk arról, hogy elutasították a pályázatunkat. Váratlanul ért bennünket ez a döntés, még nem tudjuk, hogyan tovább. Át kell gondolnunk, hogy támogatás nélkül miként tudjuk a jövőnket biztosítani, így sajnos számos munkahely veszélybe kerülhet a gyárban – hangsúlyozta a vezérigazgató.

– Döntés született arról, hogy a BKV rövidesen megkezdi rendkívül rossz állapotú autóbuszparkjának rekonstrukcióját. Azt, hogy milyen konstrukcióban valósul meg ezer fővárosi autóbusz cseréje, még nem tudni, egy viszont már biztos: több mint 2,3 millió kilométernyi teljesítményt a BKV alvállakozói tender keretében egy külső cégre bíz majd. Ennek eredményeként a Budai Várban, a Gellérthegyen, Óbudán, Budafokon, az Infoparkban és a Rózsadombon közlekedő Ikarusok helyett új, légkondicionált, Euro 5 emissziós normájú motorokkal szerelt midibuszok fognak közlekedni. A midibuszok szállításának lehetőségéért száll versenybe cégcsoportunk is, ennek érdekében a Kravtex a minap benyújtotta részvételi jelentkezését a közlekedési cégnek – mondta Varga János.

Olvasóink írták

  • 3. bussz 2009. augusztus 09. 13:22
    „Húú de várom már,hogy Győrben is rója majd az utakat!:)Bár elég furcsa lesz így BKV-s színekben!:)
    Régen mondjuk volt már egy Ikarus csuklós kéken hagyva egy darabig,pontosan a 200.000.!
    Igazán megnyerhetné a Kravtex a tendert! Már csak a munkahelyek megőrzése érdekében is!!!!”
  • 2. Dönitz 2009. augusztus 09. 12:29
    „Remélem jobb lesz mint a többi Credo. Azért a busz orrát is lefényképezhették volna. Csak így tovább.
    Reméljük feléled még a nagy múltú buszgyártás.”
  • 1. RickCartman 2009. augusztus 08. 14:37
    „Jó!Már így, szerelés közben is szép.Kipróbálni ide a városba is néhányat, szívesen látnánk!Hajrá!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Oroszoknak adják el a teheneket

Kimle - A tej rendkívüli alacsony felvásárlási ára miatt egyre több magyar és szlovákiai tehéntartó… Tovább olvasom