Kisalföld logö

2017. 02. 25. szombat - Géza -1°C | 7°C Még több cikk.

Tragikus véletlenek vezettek halálukhoz

A kedden délután a hegyeshalmi Stettni-tóba veszett ikerpár tragédiáját véletlenek sora idézhette elő. A szakemberek szerint a fiúk szerény, de odafigyelő szülői nevelést kaptak.

Kedden délután a márialigeti ikerpárt elnyelte a Stettni-tó vize. A Kisalföld meglátogatta a fiúk gyászoló szüleit Márialigeten. Ők nem kívántak a lapban megszólalni. Annyit elmondhatunk, Máté és Józsika igen szerény körülmények között, de sok játékkal körülvéve éltek szüleikkel.
Az ikrek a hegyeshalmi óvoda nagycsoportosai voltak. Winkler Ferencné óvodavezető-helyettes, akit szintén nagyon megrázott a tragikus baleset, számolt be az ikerpár mindennapjairól. A gyerekek Márialigetről egy állandó kísérő felügyelete mellett érkeztek mindennap az óvodába. Hamar beilleszkedtek, csoporttársaik kedvelték őket. Az óvónő kiegyensúlyozott, illemtudó gyerekeknek írta le őket. Máté és Józsika leginkább egymással játszott, szerető testvérek voltak.

Felszerelésük rendben volt, a szülőkkel való kapcsolattartásban nem merültek fel problémák. A tragédiát követő napon az ikrek csoporttársai kérdésekkel árasztották el az óvónőket, akik segítettek nekik feldolgozni a történteket – tette hozzá Winkler Ferencné.

Az ikrek szülei a gyermekek képével a fiúk szobájában. Erejükhöz mérten igyekeztek megadni mindent fiaiknak. fotók: mészely
Az ikrek szülei a gyermekek képével a fiúk szobájában. Erejükhöz mérten igyekeztek megadni mindent fiaiknak. fotók: mészely


– Nem lehet mondani, hogy az ikrek gondatlan nevelést kaptak. A gyermeknevelés, óvodáztatás megvalósult, a szülők figyeltek arra, hogy a fiúk ne szenvedjenek hiányt. Éppen ezért nem érkezett olyan jellegű kérés hozzánk, miszerint gyámügyi eljárást kellene indítanunk érdekükben. Semmi nem utalt arra, hogy a gyermekeket szét kellene a szülőktől választanunk – mondta el érdeklődésünkre dr. Gáli Péter hegyeshalmi jegyző, aki legutóbb a fűtési szezon kezdetén látogatta meg a Márialigeten élő családot. Akkor tapasztalta, hogy téli tüzelővel felkészültek a hidegre és élelmezésük is rendben volt.

A jegyző elmondása szerint senkinek meg sem fordult volna a fejében, hogy a hétéves ikrek felügyelet nélkül indulnak el Márialigetről Hegyeshalomba. A mintegy hét kilométeres útszakaszt egyébként egy vasúti kereszteződés is átszeli, az amúgy is szűk úton pedig viszonylag nagy a forgalom. A fiúk máskor szüleikkel vagy éppen az óvodai szakember kíséretével busszal közlekedtek a két településrész között.
Tavaly egyébként az önkormányzat saját költségén egy öt köbméteres konténerben szállíttatta el a család házában és az udvaron felgyűlt lomokat.

– Ruhákkal, bútorokkal, játékokkal segítették a márialigetiek és a hegyeshalmiak is a családot, sőt, az ikrek óvodai csoportjából is többen felkarolták őket – magyarázza Gáli Zsuzsanna  gyermekjóléti szolgáltató. Így például az egyik óvodás édesapja  vállalta az ikrek szobájának a felfrissítését, sőt, emeletes ágyat, íróasztalt is adományoztak nekik.
A szakember kifejtette: a családdal rendszeres kapcsolatban áll, legutóbb másfél hete látogatta meg őket.

A tragédia helyszínén, a Stettni-tónál is kitűzték a fekete zászlót az  életét vesztett ikerpár emlékére.
A tragédia helyszínén, a Stettni-tónál is kitűzték a fekete zászlót az életét vesztett ikerpár emlékére.


– Mivel külterületen kevés a biztonságos terület, ahová a szülők nyugodtan kiengedhetik gyermeküket a szabadba, megszerveztük, hogy igény esetén a kisebb gyermekek nyáron is járhassanak óvodába Márialigetről. Csemeztanyáról az iskolai szünetben  nincs buszközlekedés, viszont Márialigetről a gyermekek eljuthatnak Hegyeshalomba, ahová dajka kíséri őket. Tehát felügyeletük megoldott az utazás idején és utána, ráadásul    még közösségben is vannak – tudtuk meg a gyermekjóléti szolgáltatótól.

– Felfoghatatlan, hogyan tudtak ilyen messzire elkerékpározni. Elképzelhető, hogy az apjuk elé indultak – aki éppen véradáson vett részt Hegyeshalomban –, csak elkerülték egymást. Kimelegedhettek, ezért kerestek hűsölést a tóban – keresi a magyarázatokat Gáli Zsuzsanna a tragédiára. Úgy tudjuk, hogy az utcában, ahol a család él, viszonylag sok mezőgazdasági gép halad el. Ezért  is a család szinte folyamatosan zárta a kaput,  nehogy baleset érje a gyermekeket.

– A fiúk az óvodában ingyenes étkezésben részesültek, a családot rendszeresen támogattuk segélyekkel. Karácsonykor is kaptak csomagot, élelmiszereket, a helyi polgári kör és az önkormányzat is segítette őket – állítja már Szőke László polgármester. Megerősítette: a család anyagi helyzetére való tekintettel állják a gyermekek temetésének költségeit.
A településvezető szerint sajátos véletlenek állnak a tragédia mögött. A Stettni-tavon általában legalább hatan-nyolcan horgásznak, ezen a forró délutánon viszont csak két horgász volt kint. Az óvodások pedig gyakran járnak a tó melletti zöldterületen kialakított játszótérre. A Kisalföld úgy tudja, Máté hallása nem volt teljes, s így talán nem is hallhatta meg, amikor a horgász rászólt, hogy ne menjenek a vízbe.

Olvasóink írták

74 hozzászólás
  • 74. RENTE 2011. július 23. 13:40
    „67. Rbar! A horgászról le lehet szállni. Szívbeteg és azért nem ugrott a gyerekek után. Vagy jobb lett volna ha megteszi és most az ő családja is gyászolna?”
  • 73. bikinis 2011. július 20. 21:23
    „holnap lesz a temetésük 15 órakor.”
  • 72. Sziszuka 2011. július 19. 12:31
    „Őszinte részvétem a családnak.Olvastam az összes hozzászólást. Így vissza gondolva a gyerekkoromra én sem voltam jó gyerek. Nagyon sokszor kikaptam otthon. Én is mindig elszöktem otthonról, hogy lemenjek fürödni, vagy télen éppen csúszkálni a jégre. Vissza gondolva elég veszélyes volt. Most már értem, hogy miért kaptam ki olyan sokszor. Pedig az én szüleim figyeltek rám csak mindig füllentettem, hogy csak a szomszédba megyek játszani. Persze anyu mindig jött óránként megnézni és mindig tudta ha nem voltam ott, hogy hol kell keresnie. De az alatt a fél-egy óra alatt velem is történhetett volna baj. Szerintem mindenkinek voltak csínytevései. Max. a mi szüleink fél-egy óra múlva kerestek minket. Az igazi okát sajnos nem tudjuk meg, hogy mit gondoltak a szülök, hogy merre vannak a gyerekek. Senkinek nem kívánom azt, hogy most átéljék a szülők fájdalmát, és szerintem gusztustalan leírni azt, hogy hogyan éltek meg, hogy milyen a lakás. Szerény körülmények közt is lehet nevelni tiszteségben egy gyereket.”
  • 71. Zsannamanna 2011. július 17. 22:24
    „Fortuna54, köszönöm szépen! Bikinis, a falunap elhalasztásának lehetősége nekem is megfordult a fejemben, de az esetleg csak tovább szította volna az indulatokat. Így mindenki eldönthette, elmegy-e, vagy sem. Nem tudom, hányan voltak, nem tudom, egyáltalán ejtett-e valaki "illetékes" szót a kisfiúk tragédiájáról, nem tudom, olyan önfeledt volt-e a buli, amilyen lenni szokott, vagy kicsit visszafogottabb. Egyet tudok: én képtelen voltam kimenni... Ez nem kritika azokra nézve, akik elmentek, csak egy döntés volt, az enyém.”
  • 70. fortuna54 2011. július 17. 18:19
    „69.Zsannamanna.Valahogy énis ilyen szépen akartam fogalmazni a dólgot,de nekem már 55 éves külföldi élet után ez nem sikerült.Minden mondatával egyetértek. 68.bikinis.Hát az Ottó bácsi akit tegnap Bécsben temettek,ma meg Pnonhalmán a szivét.”
  • 69. Zsannamanna 2011. július 17. 15:16
    „Sokáig csak olvastam a kommenteket, de most úgy érzem, írnom kell...
    Biztos vagyok benne, hogy a kisfiúk szüleit - akár vétlenként is - mardossa az önvád: talán nem történt volna meg ez a tragédia, ha korábban indul véradásra az apuka, ha az anyuka mondjuk éppen akkora kitalál valami programot a gyerekeknek, stb. Többnyire csak utólag derül ki, a pillanatnyi döntésünk helyesnek bizonyul -e? Nem kellene a kínzó önvádat még további vádakkal súlyosbítani, hiszen szerencsétlen szülők az életük értelmét, a gyermekeiket vesztették el. Nem is értem - és ne adja ég, hogy meg kelljen tapasztalnom - hogyan lehet ezt elviselni:(.
    A kommentekből úgy tűnik, a környezetünkben rengeteg "mintaszülő" van... Addig, ameddig a naphosszat az utcákat járó, mindenkire pikírt megjegyzéseket tevő, szotyihéjat köpködő "mintagyerekeikkel" nem történik hasonló tragédia. S ha mégis, vajon akkor is megmaradna a tökéletes szülők magabiztossága? A gyerekekért felelősséggel tartozunk, viszont sajnos nem lehetünk mellettük minden pillanatban... Csak remélhetjük, hogy - a nevelésünk, illetve a személyiségük folytán - nem keverednek problémás helyzetekbe, de biztosak soha nem lehetünk benne.
    Nem hiszem, hogy bárkinek joga volna ítélkezni a szülők felett. Tény, nem jómódúak és talán nem is mintaszülők, de mögöttük valószínűleg nem állt egy biztos egzisztenciájú, stabil értékrendű család, akik támogatni tudták volna őket, hogy jobb körülmények között élhessenek. Persze, álljon meg az ember a saját lábán, de azért az ő helyzetük tényleg nem lehetett irigylésre méltó.
    A horgászt vádolóknak azt üzenném: gondoljanak bele, egy ilyen kiélezett helyzetben mindig tudnának racionálisan dönteni? Nem lehet, hogy pánikba esve leblokkolnának, esetleg össze-vissza futkosnának? Észrevette a gyerekeket, rájuk szólt, aztán amikor megtörtént a baj, igyekezett segíteni a pillanatnyi legjobb belátása szerint. Nem ölbe tett kézzel ült, próbált segíteni! Köszönet járna neki érte!
    Ne bántsuk a szülőket sem, a világ legnagyobb bánatával kell most megbirkózniuk! Inkább igyekezzünk a saját gyermekeinkre jobban figyelni, hogy soha ne kelljen átélnünk, amin ők most keresztülmennek! Sajnos a gyerekeket már nem hozza vissza semmi:(((!
    Józsika, Máté: Nyugodjatok békében! Sok erőt kívánok a szülőknek!”
  • 68. bikinis 2011. július 17. 13:27
    „66. fortuna54 ki az az Otto bácsi? nem igazán értettem a válaszod.üdv.”
  • 67. Rbar 2011. július 17. 13:13
    „66 pedig csak el kellett volna...
    De hát minek magyarázni azt, ami nincs meg az emberben eleve?
    S ami a vizsgálatot illeti, a horgász is gondatlan volt ebben az esetben...”
  • 66. fortuna54 2011. július 17. 10:38
    „65. bikinis. Szegény szülök 7 éves gyermekeiért csak nem hallaszák el az ünnepet.Majd Ottó bácsi öreg szivéért megkondulnak a harangok.”
  • 65. bikinis 2011. július 17. 00:06
    „falunapot tartottak ma a Stettni tónál..azt hittem h van bennük annyi h elmarad..
    hánynom kell ettől az egésztől. nem is írom le h mit gondolok..ott zabálnak és vedelik a sört ahol meghaltak a gyerekek.”
  • 64. Elektra 2011. július 15. 19:40
    „Elnézést kérek, megismétlem, természetesen nem szitkozódni akarok, meg bántani másokat, egyszerűen csak dühös vagyok, mert én nem tudok per pillanat a szülők helyzetébe belegondolni, de a szívem összefacsarodik, ha arra gondolok, mit érzett az a két pici fiú, miközben nem volt kiút...
    Nem vagyok példás szülő, közel sem vagyok tökéletes, mi is megvívtuk a kamaszkori csatáinkat a lányommal, és csupán a döbbeneten nem tudok túl lenni, hogy mennyi megelőzhető tragédia történt, történhetett volna az utóbbi időben pici gyerekekkel.
    Sok olyan dolgot látok, tapasztalok, nem csak fiatal, ámde pici gyermekes szülőktől amik idegesítenek. Figyelek mások pici gyerekeire, főleg mert néha nem tehetek mást, mert a szülők nem figyelnek oda, mikor a 1,5-2 éves gyerek az irodánkban éppen a fejére készül húzni a nyomtatót, vagy készül kimenni az utcára, vagy az ollót szedi össze egy másik asztalról...
    Nem azt mondtam, hogy mindig fogni kell a gyerek kezét, de figyelni kell rá. Állandóan. Ha nem a szülőnek, akkor annak aki ezzel van megbízva. (Bölcsis néni, óvónéni, pedagógus, bébiszitter, nagyszülők, barátok stb...)
    És lehet, hogy azért vagyok ilyen, mert 10 éves koráig egyedül neveltem a lányom, és megtanultam figyelni rá, mert az én dolgom volt...
    vanessával egyet értek, vajon hányan figyelnek fel arra, hogy egy pici gyerek mit csinál, egyedül az utcán, a játszótéren, vagy akárhol???”
  • 63. vanessa 2011. július 15. 17:43
    „Szép napot!őszinte részvétem a szülöknek, de azért furcsa, hogy nem vették észre, hogy a gyerekek nincsenek ott nem 10 perce hanem több orája,10 perc alatt egy felnőtt sem tud lebiciklizni ilyen melegben több kilométert.Az a baj hogy nagy a közöny ma már az emberekben, nem iga, hogy nem látta sok felnőtt a gyerekeket egyedül biciklizni ,miért nem álltak meg és kérdezték meg tőlük, hogy a szüleitek tudják, hogy erre vagytok a forgalmas uton?ja a strucc politika, én ha látok kicsit egyedül kint az utcán megkérdezem hol az anyukád vagy az apukád?Itt mindenki okos,meg jól nevelt, de kérdem Én Ti szoltatok volna ha látjátok a 2 gyereket egyedül a forgalmas uton biciklizni? ha nem egymást marnátok, hanem elgondolkodnátok, hogy a közöny is vezethet a tragédiához!!!!”
  • 62. fortuna54 2011. július 15. 13:20
    „Látom itt pár hozzászólónak jól jött ez a tragikus eset,hogy a saját szülöi nagyságát reklámoza.Itt két 7 éves kisfiu balesetéröl van szó,nem pedig az önök jól nevelt gyermekeiröl.Amind látom még fiatalok és azért ilyen magabiztosak.Legközelebb valahol máshol,más alkalommal reklámozak magukat.”
  • 61. Fefe72 2011. július 15. 11:56
    „Csak annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy a cikk nem teljes. A horgász kb 100-méterre volt a tragédia helyétől, onnan kiabált a gyerekekre. A faház előtt horgászott, és amikor a kicsik elmerültek, akkor kiabált a faházba, és egyből futott a gyerekeket menteni. Sajnos már nem találta őket. Lehet itt szidni mindenkit, de hogy ez milyen borzalmas dolog volt azt csak az tudja aki átélte. Sajnos én ott voltam a kutatás alatt végig.”
  • 60. 41 2011. július 15. 11:45
    „Ursula!Igazat adok neked,félreértettél.Pár hozzászólás kiverte a biztosítékot.Oda akartam kilukadni,hogy könnyű más életébe rendet rakni,beleszólni.Elektra írására gondolok elsősorban.Ő biztosan példás szülő nem vitatom.De a gyermekek kíváncsiak,félelem érzetük sokáig nincs.Nem minden esetben tudsz mellette lenni.Van 12 éves fiam,féltem ,aggódom érte.Közelünkbe van egy csatorna,na nem túl mély,de őt nem engedem oda ha én nem megyek.A kánikulába minden korabeli srác leugrik kicsit" körülnézni".Gyermekem ilyenkor haza jön,még.Eljön az az idő amikor majd győz a kíváncsiság.Dolgozom,néha pár órára egyedül kell hagynom,de nem érzem ettől,hogy rossz szülő lennék.Nem vagyok egyedül ezzel a problémával. Nem ítélkezhetünk más felett,tegye az akinek ez a dolga. .Ez nagy tragédia.(vandál,betörő stb..gyerekekre gondoltam,akiket nem annak neveltek a szülei).”
  • 59. kóchenger 2011. július 15. 11:34
    „Gondolom lesz/van rendőrségi vizsgálat az ügyben. Majd megállapítják, felelős-e valaki a tragédiáért.
    Itt mindenki elmondhatja a véleményét, de az biztos, hogy én belebolondulnék a fájdalomba, az újságírókat meg elhajtanám.”
  • 58. ursula 2011. július 15. 10:32
    „"41"!
    Már megbocsáss, de miről beszélsz? Miért kellene nekem más gyermekére vigyázni, vagy akár strandra vinni?
    Sok példát hozol fel azzal kapcsolatban, hogy milyen emberek élnek köztünk (vandálok, betörők, drogosok, emberrablók...stb). De hogy jön ez megint ide???
    Két szülő elveszítette a gyermekeit egy tragikus balesetben, de nem a család nehéz anyagi helyzete miatt! Mindenkinek van véleménye (és ez így van jól), de majd a rendőrség kideríti, hogy kit milyen felelősség terhel ebben az ügyben. Hibáztak az biztos, mert mégiscsak felügyelet nélkül maradt két kicsi gyerek - s őket már nem hozza vissza semmi sem - , de ennek keresztjét életük végéig cipelni fogják!”
  • 57. Tündenéne 2011. július 15. 09:57
    „Döbbenetes tragédia :(
    A "cikk" írójától ("Munkatársunk") kérdezném, hogy hol vannak azok a "tragikus véletlenek", amelyeket a címben említ? Mert az, hogy a család szegény sorsú, de azért minden szükségest megad a gyermekeknek, vagy hogy ki mivel segítette a családot, az tökéletesen más lapra tartozik. Az, hogy aznap éppen nem volt 9, csak 2 horgász a tavon...? Vagy hogy a kisgyermekek hallása nem volt teljesen rednben, az véletlen?

    Elnézést, tényleg, de lassan már nem tudom, miért olvassak Kisalföldet... :-/ (Talán a hozzászólások miatt.)

    Elképzelhetetlen veszteség számomra egy ilyen eset. Olvasom a szülői felelősségről szóló vitát a hozzászólásokban, és nem is tudom, mit gondoljak. Én pl. kisgyerekként (elmondások szerint) rendszeresen elcsavarogtam, volt, hogy a hóban hagyott lábnyomaim alapján találtak meg, vagy a bokámon magammal húzott bálamadzagot látta meg anyukám, bár tény, hogy mindig max 1 perccel jártak mögöttem. Mindenesetre nekem két kisebb tesóm van, úgyhogy ha én 6 évesen elszöktem, volt még otthon egy hároméves meg egy újszülött baba, plusz anyukám egyedül. Azért nem mindegy, hogy utánam fusson, vagy a két kicsit hagyja otthon egyedül...?
    Más tészta, hogy két hétévessel hogy lehet okosan megférni, ebben még nincs tapasztalatom, talán majd úgy 8 év múlva... Mindenesetre azt biztosan tudom, hogy észvesztően fájdalmas bármely családtag elvesztése, nemhogy a gyermekünké! Én is nehezményezem azokat a véleményeket, amelyek a családot személyeskedően érintik - ide értve ezt az egész cikket is.
    Én nem vagyok újságíró, de aki 2 nappal a két gyermek halála után odamegy a családhoz, és riportot akar velük készíteni, azért annak van gyomra :(”
  • 56. Mátyásfeketeserege 2011. július 15. 08:50
    „54. lehet hogy 25 éve nem fulladt bele senki, de eddig nem is nagyon mentek ki gyerekek felügyelet nélkül. Sajnos pár éve ez a menő dolog és mennek a kicsik is, ha tudnak úszni, ha nem. Én most leszek 26, amikor általánosba jártam, alsóba nekünk még volt úszás oktatás csoportosan a mosonmagyaróvári termálban, amit az iskola szervezett. Hát mostanában nem hallottam ilyenről. Engem és a barátnőimet 16 éves korunkig csak szülői felügyelet mellett engedtek ki a bányába, hiába tudtunk úszni már 7-8 évesen, és így is élveztük, nem kellett az, hogy egyedül menjünk, vagy csak a haverokkal.
    Szóval a kérdés az, ha a szülő nincs tisztában azzal, hogy hol tekereg a gyereke, mert a gyerek nem fogja azt mondani, hogy "anyu megyek a haverral fürcsizni egyet a bányába", hanem "anyu elmehetek biciklizni a haverommal ide a közelbe?", akkor a szülő aztán oda tud figyelni, hogy ne fulladjon bele a vízbe? Néhány szülő még arra sem tud odafigyelni, hogy a saját otthoni medencébe ne fulladjon bele a gyerek, nem hogy még a bányába.”
  • 55. 41 2011. július 15. 08:35
    „Milyen könnyű más felett pálcát törni.Mennyi figyelmes szülő van közöttünk.Kérdezem én:Bár melyikőtök is odament egy nehéz sorsú szomszédhoz,hogy vigyázzon a gyerekére,vagy elvigye strandolni őket,tudván,hogy nekik nem telik erre?Vagy csak megkérdezze,hogy, hogy érzi magát?Fiatalok isznak,vandálkodnak,tiszteletlenek,betörnek és idős embereket rabolnak ki.Persze a ti gyerekeitek nem.Hiszen ott vagytok mellettük.Vigyázat, mert néha előfordul,hogy visszanyal a fagyi.Hiába mutat jó példát a szülő,hiába vannak szabályok amiket be kell tartani,a gyermeki elme leleményes.Hány példás életet élő,dolgos szülő temette el drogos gyermekét?Hány, úton átszaladó lurkót gyúrt el az autó,úgy hogy szülő állt mellette.Mindegy már ki hibázott,mindegy már,hogy mi történt ,remélhetőleg nem szenvedtek a fiúk.Az a kép van előttem,hogy melegük van izzadnak, és meglátják a tavat.Talán boldog mosoly volt az arcukon mikor elmerültek.Őszinte gyermeki mosoly.”
74 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

X-Párbaj Mosonmagyaróváron

Az X-Faktor tehetségkutató legnépszerűbb énekeseinek egyike a Vidanet vendégeként ad ingyenes… Tovább olvasom