Kisalföld logö

2017. 04. 26. szerda - Ervin 12°C | 21°C Még több cikk.

Márkák, lóerők, évjáratok találkozója

Eredeti szépségükben pompázó veterán autók és motorok sorakoztak fel az elmúlt hétvégén a rajkai Aranykárász kempingben. A hagyományteremtő szándékkal első ízben megrendezett találkozón a megszállottak és a laikusok is kedvüket lelhették a gépcsodák mustrájában.
Márkák, lóerők, évjáratok és spéci extrák keltek óhatatlanul versenyre egymással Rajkán, a hétvégi veteránjármű-találkozón. Az öreg járgányok között sétálgatva mindenki elidőzhetett a szívének legkedvesebb darab előtt.

Harminc ember szorgos keze, kétmillió forint

A győrladaméri Ikker János bézs színű Warszawája 1959-ben gördült le a futószalagról. Először a pécsi konzervgyár pártbizottságának szolgálati autója volt, majd egy mecsekpölöskei nyugdíjas bácsihoz került. Tőle vette meg 2000-ben mostani tulajdonosa.
„ Összetett dolog restaurálni egy ilyen autót: minden részére külön kell odafigyelni."

– A kocsi felújításánál közel harminc ember munkájára volt szükség, s a költségek jóval meghaladták a kétmillió forintot. A felújítás óta hétszáz kilométert tettünk meg vele, a jövő héten visszük műszakira. Mellette van még egy hetvenkettes Moszkvicsom is, lehet, hogy jövőre őt is elhozom ide – magyarázza a lényeget Ikker János.

A leendő és régi gazda is elkísérte

A fekete tetejű, sötétpiros, ’68-as Citroën ID-t nagy becsben tarthatják, hiszen jelenlegi és leendő gazdája egyaránt elkísérte a mostani útra. Fajtája első példánya 1955-ben jelent meg a Párizsi Autószalonon.
– A típust húsz évig gyártották – persze, mindig egy kicsit modernizálva – mondja büszkeségéről a pápai Bartalis Dénes, majd rátér a hozzáértőket megszédítő finom praktikákra. – A belső fényszóró együtt mozog a kormánnyal.

A hidraulikus rugózása szintén különlegesség, mert az egész kocsiszekrény emelhető-süllyeszthető. Az autót a kilencvenes évek közepén hozták be az országba, aztán évekig használaton kívül állt, míg a gondjaimba nem vettem. Az üzemanyag-fogyasztása kicsivel magasabb a mai gyártmányokénál, de a kényelme nem hasonlítható össze semmivel. Megválni nem is akarok tőle, ezért a barátom, a szabadszállási Szabó Lajos keze alá adom hamarosan.

Száznegyvenre is képes

A győri Végh Gábor egy ’67-es német gyártmányú tűzpiros Fiat Spidert hozott el a találkozóra. 1400 köbcenti, 90 lóerő, 4 tárcsafék és 5 sebesség – ezek a jármű legjellemzőbb adatai, ami a kora ismeretében több mint figyelemre méltó.

– A mai napig is jegyzett típusról van szó – szögezi le Végh Gábor. – Magyarországon kilenc darab fut belőle, ebből kettő az enyém. A másik most felújítás alatt áll, előszeretettel foglalkozom vele a restaurátor-műhelyemben. Az itt látható gép száznegyvenes utazósebességet képes produkálni, bőrbelsejét, mahagónifa-betéteit több találkozón is megcsodálták már. Rajkára titkokat lesni jöttem el, de nem az autókkal, hanem a rendezvénnyel kapcsolatban. Győr nagyváros, még sincs ez a műfaj valóban felkarolva. Foglalkozom a gondolattal, hogy nálunk is kellene szervezni valami hasonlót. Mindenesetre Rajkára szívesen jövünk vissza, ha jövőre is lesz folytatás.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Igényt tartanak a tározótérre

A Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) ingyenesen az önkormányzatok tulajdonába adná azokat a… Tovább olvasom