Kisalföld logö

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -3°C | 7°C

Készenlétben a jégtörő Dunacsúnynál

Dunacsúnynál a szlovák jégtörő mellett egy magyar hajó is készenlétben áll.
Magyar jégtörő hajó áll készenlétben a dunacsúnyi tározó befagyott vizén, hogy felszabadítsa és a Duna régi medrébe segítse a felhalmozódó jégtáblákat. A bősi erőmű zsilipkamráján a múlt vasárnap délután átemelt, Budapestről érkezett jégtörő a felvízcsatorna jégpáncéljának feltörésével jutott el a Pozsony alatti tározóba. Azonnal dolgozni kezdett, segítve a tározón az akkor már napok óta járó szlovák jégtörő hajó munkáját.

A legkedvezőbb ajánlat

A szlovákok azért döntöttek a magyar hajó mellett, mert annak üzemeltetői tették a legkedvezőbb ajánlatot. A hazánknak rengeteg gondot okozó „C" variáns területén a magyar „Jégtörő X" szerepe rendkívül fontos: megakadályozza a zsilip feletti jégdugók kialakítását, így nem fenyegeti jeges ár Pozsonyt.

Excentrikus mozgással tör

Ilyet még északi szomszédaink egyenruhásai se láttak: szlovák járőrkocsi robogott el mellettünk a dunacsúnyi tározónál, a magyar jégtörő mellé hajtott, a két rendőr kiszállt, körülnézett, majd némi tanakodás után elhajtott onnan. A „Policija" számára is érdekes vízi járművet az ottani vízgazdálkodási vállalat bérelte, ugyanis rendelkezik egy olyan szerkezettel – az úgynevezett döngölővel, ami excentrikus mozgást végez –, amely a nagyobb jégtáblákat is kettéhasítja. A szlovák hajó csak a kisebbekkel boldogul, s elvileg reggeltől estig töri azokat.
Czeilinger Tamás, a jégtörő üzemeltetője elmondta: ha a hőmérséklet néhány fokot csökken – s a szlovákok kérik –, ismét munkába állnak.

Leállt a hajóközlekedés

– Budapestről érkezett a hajó bő egy hete, a beállt felvízcsatornát megtörte, ám azóta az ismét befagyott. Néhány napot dolgoztunk Dunacsúnynál, azóta csak készenlétben állunk, várjuk, hogy mikor lesz ránk szükség. Magyarországon összesen három ilyen hajó van: ez egy 1966-ban gyártott vízi jármű. Amikor idejöttünk, egyes részeken 60–70 centiméter vastag jégtáblákat kellett megtörnünk. A szlovákoknak szükségük van ránk, ugyanis ha a zsilipnél jégdugó alakul ki, akkor Pozsonyt a visszaduzzasztott jeges ár elöntheti. Folyamatosan dolgoznia kell a szlovák hajónak, s ha nagy a gond, bennünket is bevetnek. A felvízcsatornán nem járnak a hajók, a jég sérüléseket okozhat a testen. Hazafelé menet majd megtörjük a jeget ismét a felvízcsatornán: egyelőre nem tudjuk, meddig maradunk – mondta az üzemeltető.

Javulás nem várható

A jégtörőre, mivel szlovák vizeken dolgozik, a magyar mellé a szlovák zászlót is ki kellett tenni. Dunacsúnynál a part szélére egy hajófeljárót is tettek, a félrehúzott kordonok pedig a hétvégi turisták távol tartásáról árulkodnak.

A szlovák jégtörővel hétfőn nem találkoztunk, ottjártunkkor valószínűleg a pozsonyi szakaszon dolgozott. A Dunán továbbra is másodfokú készültség és hajózási tilalom van. A meteorológiai előrejelzéseket figyelembe véve az Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság tájékoztatása szerint folyóinkon a jéghelyzet jelenlegi javulása csak átmeneti, a „jégjelenségek" megszűnésére egyelőre nem lehet számítani.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két egymást kioltó terv az ásványi zsilipre

A nemrégiben megalakult Dunavölgy Alapítvány az Interreg III pályázaton nyerne pénzt a dunai rehabilitációra, s ehhez a szigetközi és csallóközi polgármesterek segítségét kéri. Közben kiderült: az ásványrárói kikötőre állami pénzből két egymást kioltó terv készült, s az engedélyező hatóság dönthet az ügyben. Tovább olvasom