Kisalföld logö

2017. 06. 24. szombat - Iván 18°C | 33°C Még több cikk.

Hibázott az oktató

Egy év próbára bocsátotta és félmillió forint bűnügyi költség megfizetésére kötelezte a bíróság azt a pilótaoktatót, aki másfél éve egy oktatórepülés során, leszállás után szenvedett balesetet Halászin.

A szakértő szerint a gép és a kifutópálya is alkalmatlan volt erre a feladatra, az oktató pedig késve avatkozott be az irányításba.

Még 2010 júliusában történt az a szerencsés kimenetelű repülőgép-baleset Halászin, amikor a kora reggeli órákban az előző éjszakai esőzés miatt felázott, így síkossá vált talajon csúszott meg és rohant a kifutópálya végén lévő épületbe egy ultrakönnyű sportrepülő. (Kisalföld, 2010. július 17.) A Szigetközi Sportrepülő Egyesület által használt TL–2000 Sting Carbon típusú ultrakönnyű sportrepülőgép egy oktatórepülésről visszatérve landolt a halászi leszállópályán. Az irányítótornyot és hangárt magában foglaló épület az ütközéstől megrogyott, a repülőre dőlt, maga alá temetve a gép fedélzetén lévő két férfit. Az oktató saját lábán szállt ki a repülőből, a tanulópilóta állapota elsőre súlyosnak tűnt, éppen ezért mentőhelikopter érkezett érte a helyszínre, ami aztán a győri kórházba szállította. Később kiderült: a mosonmagyaróvári férfi is könnyebb zúzódással megúszta az ütközést.

A kifutópálya és a repülő is alkalmatlan volt erre az oktatási feladatra
A kifutópálya és a repülő is alkalmatlan volt erre az oktatási feladatra


A balesetkor több mint 800 repült órán is túl volt már a gépben ülő oktató. Azon a reggelen ez már a második oktatása volt. Előtte egy másik tanulópilótával már repültek egy órát, akkor semmi gond nem adódott. A repülés ebben az esetben is problémamentes volt, ám a leszállás után a vizes füvön a gép megcsúszott, irányíthatatlanná vált. Az azóta lezárult vizsgálat kiderítette, hogy az oktató késve avatkozott be az irányításba, a repülő sodródni kezdett, így ütközött orrkúpjával az előtetőt tartó oszlopnak. A kirendelt igazságügyi légi közlekedési szakértő megállapította továbbá, hogy a kifutópálya több okból is alkalmatlan volt a szándékolt repülési feladat végrehajtására. Emellett pedig a repülő a kiképzésre volt alkalmatlan.

Mindezek miatt légi közlekedés gondatlan veszélyeztetése vétsége vádjával állt a bíróság előtt a balesetet szenvedett repülő oktatója. A 42 éves férfit a Mosonmagyaróvári Városi Bíróság jogerősen egy évre próbára bocsátotta, valamint kötelezte 500 ezer forint bűnügyi költség megfizetésére.

Olvasóink írták

  • 4. Rbar 2012. január 21. 12:55
    „Természetesen nem kell a dokumentumot bemutatni, így is világos, hogy mi lehet a háttérben. A KBSZ egy esetben szabhat ki bírságot, az pedig a kötelező adatszolgáltatás elmulasztása/megtagadása.

    KBSZ

    "A közlekedési ágak minden résztvevőjétől függetlenül vizsgálja ki a súlyos és a súlyos sérülésekkel ugyan nem járó, de feltételezése szerint a közlekedésbiztonságot jelentősen veszélyeztető baleseteket. A KBSZ független minden engedélyező és eljáró hatóságtól, nem része egyetlen hatósági szervezetnek sem. A KBSZ felett a felügyeleti jogokat a közlekedésért felelős miniszter gyakorolja, de szakmai vizsgálataiban még maga a miniszter sem utasíthatja.
    A KBSZ feladata, hogy feltárja mindazokat az okokat, amelyek az általa vizsgált baleset bekövetkezéséhez vezettek, a baleseti helyzet kialakulásában közrejátszottak. Mindezt azért teszi, hogy lehetőség szerint megelőzze, de legalábbis csökkentse a hasonló balesetek jövőbeni előfordulásának lehetőségét. Minden szakmai vizsgálatának végső célja a megelőzés.
    A KBSZ vizsgálatai hangsúlyozottan szakmai irányúak, nem feladata a jogi értelemben vett felelős személy/ek keresése. Ennek érdekében a Szervezetet létrehozó törvény egyben garanciát is tartalmaz az eseményben érintett személyek névtelenségének biztosítására. A KBSZ nyilvános anyagaiban nem szerepelhet természetes személyek neve. "”
  • 3. Szigetk 2012. január 20. 19:56
    „Tisztelt Rbar!

    Köszönöm, hogy felhívta a figyelmemet arra, hogy a KBSZ. nem Hatóság, utána néztem : A Közlekedésbiztonsági Szervezetet 2006. január elsejével hozta létre a magyar Országgyűlés által alkotott törvény alapján, a Gazdasági és Közlekedési Miniszter. A lényeg az, hogy hoztak egy határozatot és kiszabtak 100 000.-Ft-100 000.-Ft bírságot, nekem és az oktatónak. Gondolom, hogy van Miniszteri felhatalmazásuk arra, hogy ezt megtegyék. Ha érdekli adjon egy E-mail címet és elküdöm a dokumentumot Önnek.
    Azért írtam a cikkhez az alábbiakat, mert sajnálom, hogy nem sikerült egy lehetőséget teremtenem a repülés iránt érdeklődő fiataloknak. Az Ön fiatalkorában volt lehetőség arra, hogy repülhessen az Állam finanszírozta. Önnek ezért sokat kellett dolgozni a reptéren, de higgye el hogy én többet dolgoztam azért, hogy repülhessek, igaz,hogy én Kőműves Mester vagyok és betonoztam, falaztam házakat építettem de ugye az is munka, nem csak a gépek rakodása és karbantartása. A lényeg az, hogy jó lett volna létrehozni egy olyan Egyesületet mely egyedülálló módon lehetőséget tudott volna nyújtani a fiataloknak. Lehet, hogy pont az Ön unokája tanulhatott volna repülni nagyon kedvező áron vagy ösztöndíjjal. Sajnos ez a lehetőség a kemény retorziók miatt nem fog összejönni. Egyébként az oktatást természetesen az MRSZ. keretein belül végeztük, olyan berepülő pilóta felügyelete mellett aki az MHSZ egyik vezetője volt és kb. 9-10 ezer repült órával rendelkezik UL.gépeken. Az elméleti oktatást is tőle kaptuk. Nagyon nagy élmény volt Őt hallgatni, tanulni Tőle. Sajnos hibáztunk, de sajnos a repülés is veszélyes sport, régen az MHSZ -es időkben is történtek balesetek, de azt nem olvastam, hogy a balesetek után az MHSZ oktatókat bíróság elé citálták és elitélték. A világ megváltozott, ma ha hibázik valaki és életben marad az árát keményen forintban is meg kell fizetni. Még egyszer nagyon örülök, hogy szerencsésen végződött ez a baleset, számomra ez a legfontosabb. Üdvözlettel: Pakucs György”
  • 2. Rbar 2012. január 20. 16:54
    „Kedves 1-es.
    Ezt a szép írást kinek címezte? A laikusoknak, akik megeszik ezt? KBSZ, mint vizsgáló "hatóság"? Akkor a teljes tájékoztatás érdekében írjuk már le azt is, hogy mit is csinál a KBSZ, milyen céllal, milyen jogkörökkel és milyen aspektusból...
    Várom a kérdésemre(!) a választ.”
  • 1. Szigetk 2012. január 20. 13:43
    „A legfontosabb, hogy nem sérültek meg a pilóták. A sport veszélyes is tud lenni, például egy Észak-Magyarországi település Polgármestere az új terepbicikli pálya avatása során halálos balesetet szenvedett, mely miatt részvétünket fejezzük ki családja számára és nagyon sajnáljuk, hogy bekövetkezett ez a sportbaleset. Nem nyomozott a rendőrség, nem állítottak senkit bíróság elé és azóta is bicikliznek az emberek.
    A halászi pályának volt és ma is van használati engedélye, amelyet a Légügyi Hatóság adott ki. A repülőgép a világ talán legjobb ultrakönnyű repülőgépe, ráadásul új volt, a lehető legbiztonságosabb oktatógép. Az Európai Unióban, Amerikában és sok más országban elfogadott, sőt ajánlott oktatógép. Az egész bírósági eljárás arról szólt,hogy a 1,5 év alatt felhalmozott bűnügyi költségeket és a feleslegesen a szakértőnek kifizetett díjakat megfizettessék a sportolóval. Mondom ezt azért is, mert a KBSZ. a repülési baleseteket vizsgáló Légi Hatóság már rég lezárta ezt az ügyet, de a vizsgálatukban azt,hogy a pálya vagy a gép alkalmatlan lett volna, meg sem említették!
    Bennünket az a szándék vezérelt, amikor belekezdtünk a repülésbe, hogy elérhetővé tegyük bárki számára ezt a sportot és a repülési élményt. Közhasznú munkánk keretein belül ingyen vittem a géppel a rászoruló gyerekeket, vagy épp egy a hetvenedik születésnapját ünneplő öreg pilótát. Sok embernek nem tetszett ez. A szerencsés kimetelű baleset után történt eljárás elgondolkodtatott azonban, hogy ezt a kockázatot bárki öröméért felvállaljam-e. Ezt úgy hívják megfélemlítés, melyet a Magyar rendőrség és bíróság tett ebben az ügyben, de nem csak ebben.
    Tanulságképpen mi magyarok ne repüljünk, ne akarjunk eredményesen autóversenyezni, lovagolni stb.? Ez a nyugati országok és néhány magyar kiváltsága legyen? Nem tudom mit gondoljak ezután.? Talán ha másképp ítélik meg ezt a sajnálatos balesetet, folytattam volna, és még sok gyereknek okozhattam volna élményt, az örömet, hogy repülhetek, én gyermekkoromban nem élhettem át.
    Üdvözlettel: Pakucs György ( Szigetközi Sportrepülő Egyesület )”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lakhatatlan lett az otthonuk

Még január 3-án robbant fel a vegyes tüzelésű kazán Vörös Gábornéék mosonszolnoki otthonában. Tovább olvasom