Kisalföld logö

2016. 10. 01. szombat - Malvin 13°C | 23°C

Folyóparti fejlesztések Rajkától Vénekig

Mosoni-Duna - Aláírták az összesen közel 11 milliárdos Mosoni-Duna- és Szigetköz-rehabilitációs projekt támogatási szerződését. Ebből a Mosoni-Dunára (és a Lajtára) 4,8 milliárd, a Szigetközre 6 milliárd forint jut: az átjárhatóságok biztosítása mellett partrendezés és a mellékágak rehabilitálása kap kiemelt szerepet.
A Rajkától Vénekig valamennyi települést érintő uniós projekt összesen 10,8 milliárd forintot tesz ki. A Mosoni-Duna- és a Lajta-térségi vízgazdálkodás rehabilitációjára 4,8 milliárd forint, míg a szigetközi mentett oldali és hullámtéri vízpótló rendszer ökológiai célú továbbfejlesztésére 6 milliárd forint jut, miután erről a napokban kötöttek támogatási szerződést.

A Mosoni-Duna vízkészletét főként a dunacsúnyi zsilipen átadott vízhozam határozza meg: emellett befolyásoló még a szlovák oldali szivárgócsatorna, a szigetközi mentett oldali és hullámtéri vízpótló rendszer, valamint a betorkolló vízfolyások és csatornák vízhozama.

A folyó mellékágainak és holtágainak általános folyógazdálkodási és rehabilitációs tervét – melynek megvalósítására most juthat forrás – még a Hullámvonal és az Observator Kft. dolgozta ki évekkel ezelőtt: ez az alapja a mostani projektnek. A tervekben többek közt ökológiai folyosók biztosítása szerepel: élő kapcsolat és átjárhatóság alakulhatna ki a mellékvízfolyásokkal és a belvízcsatornákkal.

 A kékfolyosó megteremtése érdekében biztosítani kell a meglévő és szakaszoló műtárgyaknál hallépcsők kialakítását.
A kékfolyosó megteremtése érdekében biztosítani kell a meglévő és szakaszoló műtárgyaknál hallépcsők kialakítását.


Rehabilitálnák a lefűződött mellékágakat, a folyó menti laposokat, kubikgödröket, nedves élőhelyeket és ívóhelyeket.
A hossz- és keresztirányú átjárhatóság, a Duna és a Mosoni-Duna közti élő kapcsolat, a „kékfolyosó" megteremtése érdekében biztosítani kell a meglévő és szakaszoló műtárgyaknál hallépcsők kialakítását, a folyó torkolati szakaszának vízszintemelését. A mellékág rendbetételénél a legnagyobb gond a bedőlt fákkal, elburjánzott vízi növényzettel akad, mely akadályozza a lefolyást: tisztítása, kaszálása, esetleg kotrása is szükséges. A tervezők az érintett önkormányzatok igényeit is összegyűjtötték. Menet közben azonban kiderült, hogy csak a közvetlenül a lakossági szolgáltatást biztosító, mederrel kapcsolatos állami feladatok valósíthatóak meg az önrészt nem igénylő Környezet és Energia Operatív Programban (KEOP). Ilyen Mosonmagyaróváron a duzzasztó átjárhatóságának biztosítása, valamint a partszakaszok, strandok rendbetétele. A falvak rehabilitációs elképzeléseikre – például úszó stégekre – csak a Regionális Operatív Programban (ROP) pályázhatnának.

„A Máriakálnok számára is fontos rehabilitációs tervek bekerültek a programba" – mondta Széles Sándor településvezető. Ennek következtében KEOP-forrásból a falu melletti folyószakasz partrendezésére is sor kerülhet. Lényeges eleme a beruházásnak a mosonmagyaróvári duzzasztó átjárhatóságának biztosítása: ezzel együtt megkerülőcsatorna építése, hallépcső, csónakleeresztő kialakítása. „Ez a tervezett aranyosszigeti nagyberuházásra is jó hatással lehet" – mondta a polgármester. Mosonmagyaróváron az Itató feletti strand bal partjának mederszűkítése a kedvezőbb áramlási viszonyokat teremtené meg. Partrendezés valósulhat meg a Rév utca mögötti részen, míg az áramlási viszonyokat javítanák az Englernél.
Héderváron a Vámkeréki-mellékág rehabilitációja valósulhat meg: ebben kotrás, partrendezés, csónakleeresztő kialakítása szerepel. Dunaszegen mederszűkítésre, csónakleeresztő és parti sétány kialakítására lesz lehetőség.

A hatmilliárdos szigetközi rehabilitációs projektben is nagyszabású tervek megvalósítása szerepel. Így többek közt az Árvai-torok lezárása, a Bagaméri- és a Parlagnyilasi-vízpótlás, vízkivételi mű építése a hullámtérbe, valamint a dunaszegi morotvató vízpótlása.

A Zátonyi-Dunán szűk keresztmetszetű műtárgy átépítésére is lesz pénz Sérfenyőszigetnél, valamint a Szentkuti összekötő csatorna megvalósítására.

 Átjárhatóság
Ökológiai folyosót a Szávai-zsilipnél, a győri Iparcsatornán, a bácsai, győrzámolyi és dunaszegi csatornáknál, a dunaremete–zsejkei vízpótló és belvízcsatornán tervezett a Hullámvonal Kft. Emellett a mosonmagyaróvári duzzasztóműnél, a Lajta duzzasztóművénél, a rajkai belvízcsatornánál és a Jónási-ágnál biztosítanák hasonló módon az átjárhatóságot.

 

Olvasóink írták

  • 2. EGY NOVÁKPUSZTAI LAKOS! 2008. július 16. 08:14
    „Úlyra nem látom a tervekben a KIMLE, NOVÁKPUSZTA, MÁRIAMAJOR-i dunaszakasz rehabilitácioját, mintha ez a rész nem is a duna része lenne.Ha a lakosok nem huzkdták volna ki a Novákpusztai sziget mellöl az ágakat, már nem lenne sziget.De a maradék fákat emberi erővel már nem lehet eltávolítani,erre csak álandó igéret van.
    EGY NOVÁKPUSZTAI LAKOS.”
  • 1. matriné 2008. július 15. 12:16
    „Hova is fog kerülni ez a rengeteg pénz? Ki fogja ellenőrizni a kiadásokat és kik fogják a pályázatokat elbírni? Vannak kérdések amikre sosem kapnánk választ,még ha kérdenék is az olvasók.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Már a télre készülnek a csempészek

Rajka - A Vám- és Pénzügyőrség munkatársai a rajkai közúti határátkelőnél, egy cseh rendszámú… Tovább olvasom