Kisalföld logö

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 2°C | 9°C Még több cikk.

Általános iskolák nélküli szakképzőt akarnak

Mosonmagyaróvár - Intézményük ellehetetlenülésétől tartanak a mosonmagyaróvári Hunyadi-iskola tanárai a városi szakképzők összevonását követően. A hunyadisok szerint az önkormányzat a törvény mögé bújva akarja a vendéglátós szakképzést Mosonba vinni.
A szakképzési törvény módosítása miatt szeptembertől csak Térségi Integrált Szakképző Központok (TISZK) jogosultak a szakképzési hozzájárulások felhasználására, minimum 1500-as tanulólétszámmal. Mosonmagyaróvár képviselő-testülete legutóbbi ülésén elvben határozott a városi TISZK létrehozásáról a Hunyadi-, a Haller- és a Bolyai-iskolák összevonásával. A testület egyelőre csak az átszervezés tényéről döntött, annak mikéntje nem ismert még az érintettek körében sem.

Finanszírozás külön forrásból

A Hunyadi-iskola pedagógusai éppen ezért – na meg hozzájuk eljutott, kiszivárgott információk miatt – attól tartanak, az átszervezés áldozatává válik Mosonmagyaróvár legnagyobb múltú szakképző intézménye. Úgy tudják, az TISZK létrehozását követően a vendéglátó-ipari szakmákat a Hallerban, a műszaki szakmákat a Hunyadiban, a közgazdasági és kereskedelmi szakmákat pedig a Bolyaiban oktatják majd. Emellett a tervek szerint a szakképző központ részei maradnának az adott intézmények általános iskolái is. A Hunyadi-iskola tanárai miután úgy vélik, nem vezettek eredményre az önkormányzattal folytatott tárgyalásaik, ezért a Kisalföldhöz fordultak problémáikkal.

– A tervezet több ponton sem állja meg a helyét. Az általános iskolák és a szakképzés finanszírozása külön forrásból történik. A szakképzési pénzek egy részét működésre is lehet fordítani, ám ha egy épületben két típusú képzés folyik, a költségek nehezen különíthetők el – mondja Baranyi Pál, a közalkalmazotti tanács vezetője. – A szakképzésben évek óta húzóágazat a vendéglátás és kereskedelem. A Hunyadi létszámának közel felét ez a két szakmacsoport adja. E képzések elvitele az iskola ellehetetlenítését jelentené, hiszen a műszaki szakmákra még mindig nincs elég jelentkező.

„Tanulókat veszíthetnek"

– Tisztességtelennek tartjuk, hogy a Mosonba áthelyezni kívánt vendéglátó osztály felét a Hunyadival akarják felvetetni. Érződik az önkormányzat szándéka, hogy minden szakmai érv ellenére meg akarják szüntetni a Hunyadi domináns szerepét a szakképzésben és a törvény mögé bújva Mosonba vinni a vendéglátást. Valamilyen egyéni vagy lobbiérdek miatt nem egy tiszta szakképzőt iskolát, hanem egy ködös, homályos pénzügyi útvesztőt akarnak létrehozni. Jelenleg mintegy 1600 tanuló vesz részt a városi szakképzésben.

Amennyiben az önkormányzat nem amellett dönt, hogy a Hunyadi 1100 fős létszámához csatolja a Bolyai és Haller 500 szakképzős tanulóját, hanem szétszedi három telephelyre a szakképzést, könnyen elveszíthet akár 150 tanulót is. Ezzel együtt elveszik a TISZK kialakításának lehetősége is. A kollégiumok esetében az önkormányzat gazdasági megfontolásból logikusan a legnagyobbhoz rendelte a legkisebbeket. Ez a megoldás lenne indokolt ebben az esetben is – hangsúlyozta Baranyi Pál.

Profiltisztítást a városban!

– A jogszabályi alapmodellek között nincs olyan változat, amiben a TISZK általános iskolát is tartalmaz – vette át a szót Régaiszné Vajda Katalin, az iskola pedagógusa, szakképzési szakértő. – Sőt, a jövőre tervezett jogszabályi változások még a 9–10. osztály és a szakközépiskolák leválasztását is javasolják.

Szeretnénk, ha az önkormányzat, élve a törvényi változás adta lehetőséggel, egyszer s mindenkorra végrehajtaná a profiltisztítást a városban, különválasztva az általános iskolákat a szakképzéstől.

A Hunyadi-iskola évek óta a legolcsóbb finanszírozású intézmény. A kilenc éve stabil vezetés képes lenne rá, hogy megszervezze a mintegy 500 csatlakozó szakképzős diák elhelyezését. A tantermek számának bővítésére alkalmas lenne a használaton kívüli kollégium, vagy akár a közeli Bolyai-iskola épülete is. A szakképzésben ne pártpolitikai szempontok, városrészek közötti ellentétek, érdekek alapján szülessenek döntések, hanem azért, hogy minél színvonalasabb és gazdaságosabb legyen a működése – vélekedett Régaiszné Vajda Katalin.

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. óvári polgár 2007. december 26. 11:45
    „Tanítás,oktatás follyon ne a vita és a veszekedés,hogy Mosonmagyaróváron is legyen vendéglátás,mert ami most itt van (tisztelet egy-két kivételnek)az 0,0”
  • 22. Régaiszné 2007. november 27. 18:46
    „Logikátlan az érvelése:"AZT sem zárom ki ......" (egy léppést hátra lép), majd később:" nem, megalapozott módon-nyilatkozni"(újra támad). MOST ELFOGADJA AZ ÉRVEIMET VAGY SEM?
    A Márai könyvet ismerem, nem gondolnám, hogy az Ön "kis maszek szabadságára gondolt!!
    Több fáradságot én sem veszek, hogy válaszoljak Önnek!”
  • 21. Jakutika Szunce 2007. november 27. 09:49
    „Na na.
    Nem szidalmaztam én senkit, csupán kritikát fogalmaztam meg a cikk szerzőivel szemben. Nem az iskolákkal szemben és nem a tanáraikkal szemben. Azt sem zárom ki, hogy Önnek van igaza és a szakmai érvek Önök mellett állnak, de továbbra is állítom, bár kicsit unom, hogy a cikk csúsztatott és leegyszerűsített, hogy az Ön álláspontját igazolja.
    Ami engem illett ez az én kis maszek szabadságom (Márai, Naplók 1985-1989), hogy megtartsam magamat a világnak cimkék nélkül. Ez mellesleg egy fórum, ahol erre van lehetőség.
    Én itt csak puffogtatok a fórumon, amit lehet nem kultúrált vitának nevezni, de ez mégiscsak más, mint megyei lapban - szerintem, nem megalapozott módon - nyilatkozni. Minden bizonnyal egyedül állok a véleményemmel. De az is lehet, hogy sokan a fáradtságot sem veszik, hogy Önnek válaszoljanak.
    Tisztelettel továbbra is: Szunce.”
  • 20. Régaiszné Vajda Katalin0 2007. november 24. 18:23
    „Jó lenne olyan világban élni, ahol minden az, aminek lennie kell:
    - az általános iskola általános iskola lenne,
    - a szakképző szakképző lenne,
    -a szakképzési pénz, amit a vállalkozó fizet, a szakképzésre fordítódna,
    - az újságcikkből is azt olvasná ki a kedves olvasó, amiről szól, és nem szidalmazná a kollegájukat és az iskolájukat védő tanárokat egy sértődött, megkeseredett ember.”
  • 19. Régaiszné Vajda Katalin 2007. november 24. 18:17
    „Levél 3
    Véleményemet nyiltan felvállaltam, értek is ezért támadások iskolán kívülről és belülről is. Érthető ez azok részéről, akiknek az érdekeit sérthetem, vagy éppen nem kedvelnek. Fájni csak akkor fáj, ha olyan emberek hisznek el alattomos pletykákat, akiknek számít a véleménye és még rá se kérdeznek ahír valóság tartalmára.
    EZZEl SZEMBEN ÖN!
    Azt mondja, joga van a névtelenséghez. Szerintem nem csak joga van hozzá, de nyomós okat is van rá! Hiszen ki lehet Ön? - aki:
    - egy kép kapcsán " felindulásból valóban sértően " ír az iskolánkról? ( a kép szakkörön készült!)
    - nem burkoltan, hanem szándékosan sérteget már az első hozzászólásában.
    - szakmai vitára nem áll ki, mivel ez nem tiszte, ellenben elejt egy-két megjegyzést a TISZK-ről, amely a mi álláspontunkkal ellentétes.
    - tudja, hogy a két iskolában dolgozó tanárok viszonya jó, úgyse sikerülne öket összeugrasztani.
    - "konkrétan, igaz álnéven" ír az iskolánkról, de nem korrekten, hiszen az újságcikkben és a levélváltás során soha egyetlen érvet, magyarázatot nem fogad el, bennünket rosszhiszeműséggel vádolva támad, támad és támad!!!
    - a vita: a nézetek kultúrált kicserélése. Én ilyen vitára hívtam Önt, de belátom tévedtem, Ön erre alkalmatlan. Jól érthető mondatoknak tulajdonít olyan tartalmat, amelyek az igazságtól és tőlünk is távol állnak. Remélem, véleményével egyedül marad! Nos, azért nem vállalja a nevét, mert Ön vagy iskolánk volt dolgozója, aki keserűen távozott tőlünk, vagy valamelyik másik iskolához fűzik érdekei, érzelmei! Ha a nevét kiírná, kiderülne mi az igazság!
    "Ne azt nézd, hogy mit mond, hanem hogy ki mondja!" Ez nagyon fontos jelen esetünkben!”
  • 18. Régaiszné Vajda Katalin 2007. november 24. 18:03
    „Levél 2
    Engedje meg, hogy leírjam magamról a következőket:
    1994-ben kerültem ehhez az iskolához. A Fűzfa János igazgató úr által elindított vendéglátó-kereskedő szakmacsoportokban tanuló dikákokat oktattam, akik már II.évesek voltak. A Haller iskolában ekkor még gazdaasszony képzés folyt.
    Ekkortól vettem részt aktívan a vendéglátó szakmacsoport tárgyi feltételeinek fejlesztésében. Deák Izabella igazgatónővel tanszállodai szobákat és élelmiszerlaboratóriumot alakítottunk ki. 1997-ben vele együtt küzdöttünk azért, hogy ez a képzés ne kerüljön Mosonba. Akkor még jelenlegi polgármesterünk is ezt az álláspontot képviselte a párhuzamos képzés megszüntetetése kapcsán. Az akkori önkormányzat végül nem döntött, azt mondta, majd az idő megoldja!
    Hát az idő megoldotta! Született egy törvény a TISZK-ről, melyet lehet félreértelmezni, lehet kiskapukat keresni, ez akkor is a mi iskolánk mellett áll, amely szerint az 1100 főhöz kell vinni az 500-at. A szomorú csak az, hogy ezt nekünk kell bizonygatni.
    Mint a közalkalmazotti tanács tagja, Gede Zoltán igazgató úrral folyamatosan kerestük a lehetőséget különböző fórumokon az elmúlt egy évben, hogy elmondhassuk szakmai érveinket iskolánk mellett, ami a vendéglátó szakmacsoport elhelyezését illeti. Az újsághoz azután fordultunk, miután október 20-án az alpolgármester úrral folytatott megbeszélés során sem kaptunk megnyugtató választ kérdéseinkre. Azt gondolom,kiálltam az eddig ellvégzett munkámért, sőt a TISZK-kel kapcsolatban képviselek egy olcsó, logikus megoldást, amely a város érdekeit szolgálja.
    Folytatás a Levél 3-ban”
  • 17. Régaiszné Vajda Katalin 2007. november 24. 11:29
    „Levél 1
    Tiszelt Jakutika Szunce!
    Érdeklődéssel olvastam válaszát. Az újsácikkre kapott reagálások eddig kétfélék voltak:
    - vagy buzdítottak, hogy továbbra is álljunk ki iskolánk mellett,
    - vagy jogosnak tartották a párhuzamos képzés megszüntetését a vendéglátás esetleges áthelyezését a Haller iskolába.
    Az Önéhez hasonló vélemény, mely szerint ennyire sértenének bárkit a mi mondataink, még nem volt.
    Nézzük sorban az Ön által kifogásoltakat:
    1. TISZK
    Mivel Ön nem szakértő - a saját bevallása szerint -, ezért röviden a következő:
    - a Térségi Integrált Szakképző Központot azért kell létrehozni, mert a párhuzamos képzést nem csak városon belül, hanem a régión belül is meg akarják szüntetni. Visszaállna a régi rend, melynek példája Csemajor.
    - működését és fejlesztését a szakképzési és az uniós pályázati pénzekből finanszírozná az állam.
    - az általam már említett jogszabályban, de még a TISZK-hez kapcsolódó további 10 jogszabályban sincs szó általános iskoláról. És itt a joghézag!A törvényalkotók nem gondoltak arra, hogy belefoglalják, ez nem általános iskoláról és gimnáziumról szól.
    Győrben és Sopronban helyesen értelmezik a törvényt, a TISZK-ek kialakításakor sem általános iskolát, sem gimnáziumot nem vonnak be. Városunk döntéshozói ezzel szemben az Oktatási Minisztérium állásfoglallását várják, s addig is a joghézag mögé bújnak. Bízva, hogy megmarad a "kiskapu", továbbra is lehet általános iskolákat finanszírozni szakképzési pénzekből.
    2. Nem hiszem, hogy a mi újságcikkünk miatt, akár egy gyerek is áll a vasútállomáson reggelente. Ellenben egy rossz szakmai döntésen alapuló átszervezés miatt 150 tanuló is elmehet tanulmányait Győrbe folytatni. Példa erre, a Haller iskola alsó és felső tagozatának szétválasztása, amely miatt 50 gyereket vittek el a szülők a Piarista iskolába.
    3. "ködös pénzügyi útvesztő ..." - mondat semmi mást nem jelent, mint ami a cikkben is magyarázatul szolgál, mely szerint ha egy épületen belül működik az általános iskola és a szakképző, elég nehéz - szinte lehetetlen - megmondani, hogy kit milyen mértékben terhelnek a felmerülő üzemeltetési költségek, pl. ki hány termet, hány alkalommal használt, kinél hányszor égett a villany, stb. ???
    Számomra ezek logikus kérdések, ezt Ön sértésnek veszi?
    4. "Tisztességtelennek tartjuk ..." A szülőnek joga van tudni, mikor beíratja a gyerekét egy intézménybe, hogy az adott intézmény hol és hogyan fog működni szeptember 1-én . A Hunyadi iskolába beiratott szakács tanulóval már most kellene közölni, hogy a Haller iskolába fog járni!
    5. " Az önkormányzat a törvény mögé bújva ..." A lényeg nem azon van hogy HOVA, hanem hogy HOGYAN? Nem vállalják fel a sokat hangoztatott politikai döntést: "Mosonnak középiskola kell!"
    Összegezve: A Hunyadi iskolában van 1100 fős szakképzős tanuló. A képzés színvonala évek óta a régióban elismert. Területileg központi helyen van, akár a pályaudvarokat, akár a városrészeket nézem. Jó alap egy TISZK kialakításához. Vonzó lehet más településekről ideérkező tanulók számára.
    Folytatás a Levél 2-ben”
  • 16. Jakutika Szunce 2007. november 22. 16:14
    „Tisztelt vitapartnerek, jómagam sem bonyolítanám. Tisztelettel továbbra is : Jakutika Szunce”
  • 15. Rongits 2007. november 21. 16:19
    „Nem kívánom tovább bonyolítani a dolgot, hisz én sem vagyok a vendéglátás-oktatásában szakember.
    - A tények azonban makacs dolgok, még akkor is, ha nem esnek jól. És a tények azt mondják: Hunyadiban növekszik a tanulói létszám, s a Hunyadiban kb. fele-harmada a képzési költség egy tanulóra számítva.

    Innentől kezdve a többi: politika. És innentől kezdve már más nem számít. Sem a szakmailag kifogásolható fotó, sem az ügyes és találó álnév, sem pedig a demokráciába vetett hit.

    De... nyújtsunk kezet. S ahol a politka vette át a területet, ott a szakemberek fogjanak valahogy össze, kedves Jakutika Szunce (egyébként kedves név).”
  • 14. Jakutika Szunce 2007. november 21. 15:20
    „Ismét, mint Szunce.
    A véleményalkotás jogosságával nincs is baj, de annak mikéntjével igen. az enyémmel is, merthogy álnéven írok, ezt tudom, jeleztem is. Az egy dolog, amiért nyugodtan lehet sértegetni, mellesleg ez az, amit az utcán nem akarok, meg sehol. Kérem olvassa el a szövegeimet. Nem én akarom összeugrasztani a két iskolát. Úgysem sikerülne, hiszen tudom, hogy a gasztronómia iránt elkötelezett szakemberek viszonya jó. Tényleg. Nem is velük van a bajom. De talán ha megfontoltabban járnak el, akkor az a kép sem úgy kerül be a cikkbe. És akkor talán a nyilatkozók is jobban átgondolják a mondandójukat és nincs ez az egész. Örülök, hogy a tárgyi és személyi feltételek Önöknél is adottak, de ez nem igazolja az összevonást oly módon, ahogy azt fejtegetik. A legtöbb TISZK nem azt jelenti, hogy egy épületbe összevonják az összes szakmacsoportot. Ezt is vitatja?
    Kioktatásból én is kaptam, köszönöm szépen, Ön a harmadik, aki élt ezzel a lehetőséggel. Köszönöm a meghívást is, de mint jeleztem nem vagyok szakember. Ha majd nem kérdőjelezi meg az anonimitásomra hivatkozva személyiségem pozitív voltát valóban lehetünk barátok. Kérem lépjenek túl azon, hogy nem adom meg a nevem. Nem szakmai vita folyik közöttünk, hanem a szövegben elbújtatott, burkolt célzásokra kívántam rámutatni. Amit a fotóról írtam részben visszavonom. Azt mondanám szerencsétlen eset. Kérje számon azokat, akik ilyen helyzetbe hozták, mert aki nem fórumozik, annak meg marad a kérdés a képpel kapcsolatban.”
  • 13. Fülöp György 2007. november 21. 13:04
    „Kedves "Ismerős", Ismeretlen!
    Az újságcikkben közölt Hunyadis tanárok véleményalakítása jogos.
    Ezzel kapcsolatos fénykép bemutatását én sem tartom szerencsésnek, megegyezik álláspontom az Ön véleményével. (A városi nyílt napi fényképtablóból viszont bátran lehetett volna választani.)
    A felvétel, a fényképezés nem gyakorlati órán, nem pincér ismeretek oktatáson történt.
    Ún. általános műveltség és etikett szakkörön, (tanításon kívül) bejelentés nélkül készült a váratlan, gyors fényképezés, amelynek megjelenéséről nem kaptunk tájékoztatást!
    Az Ön sorait tartom szánalmasnak, kioktatását visszautasítom, nem kell viszályt kelteni a két iskola oktatói között, mivel korábban és talán a jövőben is jó kapcsolatot ápolunk. Meglátásom szerint valamennyien elkötelezettek vagyunk a gasztronómia ügye mellett.
    Megjegyezni kívánom, hogy a Hunyadi iskolában nagy szakmai múlttal rendelkező, több diplomás tanárok oktatják a gasztronómia tudományát, továbbá a viselkedés lélektanát. Ehhez megfelelő helyiségek, berendezések, felszerelések állnak rendelkezésre. A tanulók higiénikusan, csinosan, munkaruhában jelennek meg.
    Mivel az Ön neve anonim maradt, soraival olyan bizonyítványt állított ki saját magáról, amely megkérdőjelezi pozitív egyéniségét.
    Felajánlom, hogy tekintse meg elméleti és gyakorlati óráinkat, kérjen tanácsot, képezze tovább magát.
    Üdvözlettel, Legyen Ön is a barátunk!
    Fülöp György szaktanár, éttermi mester”
  • 12. Jakutika Szunce 2007. november 21. 08:49
    „Na jó, ezt most gyenge volt. Érdemben semmire sem kaptam választ. Ja most Rongi vagy rongits vagy Rongits. Ez csupán helyesírás, félreütés. Ugyan már. A demokráciáról később.”
  • 11. Rongits 2007. november 20. 16:56
    „Most zavarban vagyok, mert nem tudom: jakutika Szunce, vagy Jakutika Szunce...

    Bibó szerint: demokrácia annyi, mint nem félni...
    Én tiszteletben tartom az Ön félelmét. Ez fakadhat abból is, hogy Ön nem hiszi a mi demokráciánkat. Ezt egyébként én sem tartom annak
    .
    A másik ok: ha azt érzi, valahol támadható.

    Magam részéről nem támadtam Önt, csak a tényt állapítottam meg. Ügyesen, vagy sem - érdektelen.
    A szakmai részekről is lehetne vitatkozni - de nem érdemes. Mivel -mint mondtam - csak látszat-demokrácia van.”
  • 10. Szabó Tímea 2007. november 20. 09:46
    „Sziasztok! nagyon jo az oldal! az önkormányzatnak igaza van miért tanitanak 3 iskolában vendéglátást ? Szerintem jól teszik! Sziasztok további jó munkát”
  • 9. jakutika Szunce 2007. november 20. 08:47
    „Tisztelt Rongits Úr!
    Sok mindenben egyetértek Önnel, bár nem hiszek a kormányként megtestesült gonoszban. Tisztában vagyok azzal, hogy nehezen védhető az álláspontom, miszerint nem lépek ki az ismeretlenségből. Megvannak az indokaim és jogom is van hozzá. A legfontosabb indokom, hogy ezen a fórumon kívül nem kívánok erről a kérdésről vitába szállni senkivel és sehol. Engedje meg, hogy éljek ezzel a lehetőséggel. Nem tudom Bibó István miképp vélekedne az Internetről, a fórumokról és az inkognitóról, ha ma élne. Ön tudja?? Tőlem nem szenved a bibói demokrácia például nem írom a véleményem alá, hogy osztja velem az iskolám tanári kara, netán maga a Nép. Felindulásból valóban sértően írtam a Hunyadi iskola szakképzéséről egy fotó kapcsán. Konkrétan, igaz álnéven. Utcai ruhában ,,szakmai órán"? Lehet rá válaszolni, mert eddig nem történt meg. Más kérdésemre sem, csupán megtámadott és Bibóra hivatkozva a demokrácia játékszabályait felrúgó, önmagát leplező és talán ezért vitapartnerként sem számító egyénként állított be. Ügyesen.

    Tisztelt Régaiszné Vajda Katalin és a Baranyi Pál!
    Tudatában vagyok annak, hogy sértően írtam a Hunyadi iskoláról, de Önök nincsenek tudatában annak, hogy sértően nyilatkoztak a Haller iskoláról. A cikk igenis már a címében is vádol, de nem egyenesen, hanem sejtetve. És ez nem paranoia. Mit szól Ön ehhez? ,,Az önkormányzat a törvény mögé bújva akarja a vendéglátó szakképzést Mosonba vinni." Mosonba vinni a szakképzés ezek szerint valami bűn? Netán valami összeesküvés a Hunyadi iskola ellen? Sompolygás, sötét játszmák? Nem lehet, hogy szakmai érvek szólnak mellette?
    Önöknek mi a véleménye a tisztázatlan forrásokból származó információkról, hírekről? Lehet ezekre alapozva, ismétlem alapozva nyilatkozni? Továbbmegyek, hangulatot kelteni? Ez kinek jó? A gyerekeknek? A szülőknek? A tanároknak? A város lakóinak? Intézzenek nyílt levelet az önkormányzathoz, hogy valljon színt és ne azt bizonygassák, hogy egyedül az Önök verziója az üdvös megoldás.
    ,,Tisztességtelennek tartjuk, hogy a Mosonba áthelyezni kívánt vendéglátó osztály felét a Hunyadival akarják felvetetni." Ki itt a tisztességtelen? Az önkormányzat, esetleg a Haller iskola? Mi lesz az olvasó benyomása és végkövetkeztetése? Ez sem burkolt sértés? Ugyan már. Felnőtt írástudó emberek vagyunk.
    ,,...Minden szakmai érv ellenére..." Csak Önöknek vannak szakmai érvei? Itt folyik az a vita, amire kihív engem is? Kezdetnek a kiindulópont pedig az, hogy minden szakmai érv Önök mellett szól. A következő mondatban azt írja: ,, ...ködös, homályos pénzügyi útvesztőt akarnak létrehozni." Kik és miért? Ön mire gondol? Netán el akarják lopni a pénzt egyének vagy lobbi csoportok? Nem mondja ki, de mire gondoljak? Ez nem sértő? Bízzuk a gazdasági osztályokra, a vezetésre, hogy elkülönítsék a különböző forrásokból származó pénzeket. Talán nem képesek erre?
    Közlöm Önökkel, hogy a burkolt sértés is sértés. Tisztelt Régaiszné idéztem a cikkből, amelyek szerintem sértőek.
    Honnan veszi, hogy 150 gyerekkel kevesebb fog beiratkozni? És miért?
    Ha valaki reggelente lemegy a vasútállomásra láthatja, hogy mennyi mosonmagyaróvári gyerek utazik a győri iskolákba. Vajon ha a város iskolái és tanárai nem viaskodnának egymással, nem egyszer rossz benyomást keltve a másikról, mennyivel lennének kevesebben ezek a gyerekek? Ez nem csak a politikusok műve, igenis felelősek érte a tanárok is.
    ,,A jogszabályi alapmodellek között nincs olyan változat, amiben a TISZK általános iskolát is tartalmaz. ,, Majd hivatkozik egy tervezetre. Én nem vagyok szakértő, de tudomásom szerint számos létező TISZK tartalmaz általános iskolát. DPM-TISZK, Tatabány körül is érdemes körülnézni, Kecskemét környékén KETISZK, az Egri TISZK. Nyílt szakmai vitára nem áll módomban kiállni, mivel ez nem tisztem.
    Szinte semmit nem tudok a TISZK-ről, nem állnak rendelkezésemre statisztikai adatok, az iskolák gazdasági működéséről pedig végképp nincs fogalmam. A baj az, hogy mintha Önöknek sem lenne. Ezért nem nyilatkozom én újságban. Előző hozzászólásom pedig a cikk és a hozzácsatolt kép számomra mulatságos voltából eredt. Tisztelettel továbbra is: Jakutika Szunce.”
  • 8. rongits 2007. november 17. 08:02
    „Igen, ez jellemző. Az egyik fél vállalja nevét, címét - mert nincs takargatnivalója.
    A másik fél fellengzős álnév ködébe burkolózik.

    És a bibói demokrácia közben szenved...”
  • 7. Régaiszné 2007. november 17. 07:48
    „Ismeretlenül is Tisztelt Jakutika Szunce!
    Szeretnék Veled egy nyilt szakmai vitát folytatni városunkszakképzéséről, iskolaszerkezetéről, kizárólag szakmai alapon, politika mentesen és a másik iskolák szidalmazása nélkül!!
    Kérlek,idézd a cikkből azokat a mondatokat, amelyek szerinted sértőek a másik két iskola tanáraira nézve!Én nem találtam!
    Ellenben a Te hozzászólásodban annál többet a mi iskolánkról!
    Jelzem a Haller iskolában többször megfordultam, mint vizsgaelnök.
    Tisztában vagyok a tárgyi feltételekkel.
    Szerintem a cikk szerzője is örömmel áll rendelkezésedre, ha vannak szakmai, pedagógia érveid.
    Remélem kilépsz az ismeretlenségből és véleményeinket kicseréljük egy komoly szakmai vita keretében!!!
    Tisztelettel: Régaiszné”
  • 6. Jakutika Szunce 2007. november 16. 13:20
    „A Hunyadi iskola két tanárának nyilatkozata több sebből vérzik, megsérti a másik két intézményben dolgozó tanárokat és szakoktatókat, valamint az ott működő iskolavezetést. Az újságíróknak pedig meg kellene kérdeznie a másik felet is egy olyan nyilatkozat esetén, ami ezekre a felekre nézve sértő. És meg kellene kérdeznie a döntéshozókat is. Pletykák és rémhírek terjengenek a városban a szakmaiság szikrája nélkül. A Haller iskolában magas színvonalon felszerelt szaktantermek vannak, ezek áthelyezése minden bizonnyal "olcsón" megoldható, annál is inkább, mert ezek a helyiségek ezekre a célokra lettek kialakítva. Vicces maga a fotó is, ami az újságban megjelent. A tanulók utcai ruhában állnak egy asztal előtt. Milyen óra ez? Pincérismeret? Felszolgálási ismeret? Szaktanteremben vagyunk, ahová a tanulók beléphetnek utcai ruhában? Mert ilyen a Haller iskolában nem fordulhat elő, ahol ugye alacsony színvonalú a szakiskolai képzés. Sem a szakácsok, sem a cukrászok, sem a pincérek nem tartózkodhatnak munkaruha nélkül a szaktanteremben. Hm? Nem kell szakembernek lenni, elég étterembe megfordulni néha, hogy megsejtsük milyen magas színvonalú képzés folyik ott, ahol ilyen fotó készült. Igen ez sértő a Hunyadi iskolában folyó vendéglátó szakmacsoportos képzésre nézve, ennek a tudatában vagyok, de vajon a Haller iskolát és a Bolyai iskolát ki kérdezte meg mielőtt politikai szándékra hivatkozva pocskondiázták és a létjogosultságukat vonták kétségbe, mikor méltatlan és csúsztatásoktól hemzsegő nyilatkozatokat tesznek. Ja és kié az asztalon látható teríték? Hm? Fársztó és szánalmas az egész ügy. Évek óta olyan emberek támadják a Haller iskolát, akik soha meg sem fordultak ott, hogy szemrevételezzék a szakképzés körülményeit. stb.”
  • 5. Rongi 2007. november 16. 10:28
    „Mindenki szenved ettől.
    - Szenved ettől a helyi döntéshozó, mert egy kötelezően kirótt feladatot kell tűzön-vízen keresztül vinnie, hisz egyébként nem kap pénzt;
    - szenved ettől az egyes intézmény vezetője, mert a helyi ,,piszkos" munkát ő kell hogy elvégezze;
    - szenved ettől az a beosztott, aki talán nem rendelkezik annyi információval, mint kellene, és játszadozásnak érzi mindazt, ami körülötte és ővele zajlik;
    - szenved ettől a diák, mert ugyan látszólag nem érti a dolgokat, de finom idegszálaival érzékeli a feszültséget;
    - szenved ettől a szülő, mert bizonytalannak érzi gyermekének sorsát, kellő ismeret hiányában csak idegesen reagálva dönthet a további iskolákról;
    - és szenved ettől mindenki, mert úgy érzi, érezheti, nincs meg az az összefogás, mely kirántaná társadalmunkat a bajból.

    Gonosz ,,játékok" ezek. És e ,,játék" közben feszülnek az idegek, röpködnek a meggondolatlan szavak, és az eddig még meglévő tanári nimbusz szép lassan lesüllyed a politikusi - azaz szinte nulla - szintre.

    Városunk sem tudta magát kivonni ez alól. Többször nekirugaszkodott már a képzési rendszerének megtisztításához, de törvényi sürgetés nem lévén, bebetonozott egy olyan rendszert, amely gazdaságossága valóban vitatható volt. Ezért csak kisebb módosításokat hajtott végre - nem a legtökéletesebben - de ez még a nagyobb botrány határát nem érte el.
    Most azonban belépett a nagypolitika, egy olyan gonosz rendelkezéssel, ami elől már nem lehetett kitérni. Az idő sürget, tehát lépni kellett.
    A baj - továbbra is vallom- az volt, hogy helyi szinten nem volt elképzelés, mit kellene tenni. Az erre szakosodott osztály nem foglalkozott eddig a témával, hisz nem volt rá felkérés. Az új képviselőtestület is - mivel ez esetben elsősorban politikusként gondolkodott - azt a megoldást kereste, mely a legolcsóbb, és a legkisebb politikai érdeksérelemmel jár.
    A hamar munka sohasem jó.
    A hamar munka eredménye csakis érdeksérelem, vita, sértegetés lehet.
    ,,Demokrácia annyi, mint nem félni..." mondja a sokat idézett bibói mondás.
    A leginkább érintett iskola tanárai ezt komolyan vették. Nyilvánossághoz fordultak, hisz a nyilvánosság is jelentheti ezt a nemfélést.
    Csakhogy a politika nem mindig szereti a fényt. Nem mindig szereti a nyílt lapokat, mert időhúzásnak tartja. Egyébként is: ha valamit nem mondok el, akkor információ-fölényben vagyok - vallja a politika, ezért szereti, ha szűkebb körben vitatja meg a döntéseket. S ha a politikából kizárt ezt számonkéri, akkor dörgedelmesen kiosztja - de nem a politikából kizártat, hanem akin mindezt számon kérheti, vagyis a beosztottját. A módszer igaz, visszataszító - de a rosszul értelmezett politikusi módszer ilyen.

    Csúnya játékok ezek. A küzdelemben már lassan nem számít az igazság, az észérv, a jóindulat, a becsület - a küzdelem a végén már magáért a küzdelemért szól. Közben sérülnek a vezetők, sérülnek a beosztottak, sérülnek a politikusok is - ők ezt már talán fel sem veszik, hisz bíznak a köznép rövid emlékezetében - és leginkább sérülnek azok, akik mindebből csak azt érzékelik: ideges tanárok, veszekedő iskolák.

    Béke kellene - de ma még ez messze van. Árkok kiásva, üzengetések és csendes, aljas lépések, hazugságok, összekacsintások, kiátkozások időszaka van most. Látszólag a tanulókért folyik a küzdelem, de ez csak a látszat. A valóság: képviselői presztízs, politikai nimbusz, városrészi sovinizmus, gazdasági nyereség, ,,megmutatom, hogy különb vagyok" hajtóereje - és közben fent, csendben összedörzsölik a kezüket a Nagy Machinátorok:

    SIKERÜLT. ÖSSZEUGROTTAK.


    Rongits László”
  • 4. Rongits 2007. november 16. 10:26
    „SIKERÜLT...

    Kormányunk kerek 1 %-os gazdasági fejlődés mellett egy másik területen 100 %-ot ért el:
    sikerült összeugrasztania az embereket. Az élet minden területén. Akár ipar, akár gazdaság, oktatás, egészségügy, önkormányzatok területén, de a baráti kapcsolatok, s talán még a házasságok eddigi rendszerében is kialakultak az árkok. A nagy összeugrasztások után - melyek alatt óhatatlanul sérülések is létrejönnek - nagyon nehéz már újra létrehozni az összefogást, azt a hajtóerőt, mely a közösségeket ki tudná húzni a bajból.
    Kétes dicsőség ez.
    Az egyik legfájóbb pont a nevelési-oktatási terület.
    Ezen a területen, az ott dolgozó embereknek példát kellene mutatni a rábízott tanuló-ifjúságnak. Ugyan a nevelés ma már mintha háttérbe szorulna, a kikényszerített mamut-intézményekben és magas osztálylétszámok mellett ellehetetlenül a nevelés, ennek ellenére nagyon fontos lenne a nyugodt légkör, a meghitt ,,kuckó" gyerekeink számára. Ma még - minden lejárató kampány dacára - előkelő helyen állunk mi, tanárok a társadalmi megítélési listán. Fizetésünk ugyan töredékrésze a versenyszférának mondott ágazatiékhoz képest, és egyre lejjebb csúszunk a minimálbéresek felé, de még mindig bizalommal fordul felénk a társadalom.
    Eddig.
    Most azonban az a kormány-politikusi csoport, kinek megítélése az utolsó helyen kullog, mindent megtesz a lejáratásra. Ha másképp nem, hát összeugraszt minket. Meg tudja tenni, csak olyan rendelkezéseket kell hoznia, melyek nyomán leépítések, összevonások, mamut-intézmények jönnek majd létre. Ezek létrehozása pedig - bármennyire körültekintő szeretne lenni egy-egy önkormányzat, komoly érdekvesztéseket okozhat. S a már amúgy is gazdaságilag egyre lejjebb csúszó pedagógus-réteg félelmében egymás ellen fordul.
    De ki ellen harcoljon? Ki védi meg érdekeit? Kihez forduljon, ha mindenhol a politika a mérvadó?”
23 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az optimista családorvos

Mosonszentmiklós - Boldog Batthyány-Strattman László születésének 137. évfordulója évfordulója… Tovább olvasom