Kisalföld logö

2017. 02. 28. kedd - Elemér 7°C | 15°C Még több cikk.

Alig ezerötszáz utas naponta a buszokon

Mosonmagyaróvár - A mosonmagyaróvári helyi járatokon mindössze ezerötszázan utaznak naponta. Ekkora utasszám mellett támogatás nélkül nem működtethető gazdaságosan a helyi buszközlekedés.

Július elsejétől 6,9 százalékkal nőttek a tarifák a helyi buszjáratokon Mosonmagyaróváron. Így a menetjegy 215, az összvonalas havibérlet 3320, míg a tanuló-, nyugdíjasbérlet 1075 forintba kerül. Erről a képviselő-testület döntött legutóbbi ülésén és egyben határoztak egy munkacsoport felállításáról is, hogy a jelenlegi utazási igényeknek megfelelőbb – szükség esetén járatszám- és útvonal-módosítással – menetrendet dolgozzanak ki.

A Kisalföld Volán Zrt. a tarifaemelést az általános forgalmi adó mértékének emelkedésével indokolta. Ugyanakkor a társaság jelezte, hogy a gazdálkodását negatívan érinti a jövedéki adó változása, illetve az emiatti gázolajár-emelkedés, valamint a normatív támogatás várható csökkenése. A társaság kimutatása szerint a helyi közlekedésben az év első négy hónapjának adatai alapján menetjegyből 11,3, összvonalas bérletből 14,1, tanulóbérletből 7,5, míg a nyugdíjasbérletből 2,4 százalékkal kevesebbet adtak el. Ennek következtében elmaradt a bevétel az eredetileg tervezetthez képest, így várhatóan nagyobb lesz a helyi közlekedés vesztesége is.

Helyi járatok: Nem elég a jegyeladás, támogatás nélkül nem tartható fenn a buszközlekedés.
Helyi járatok: Nem elég a jegyeladás, támogatás nélkül nem tartható fenn a buszközlekedés.

Az utasszámlálások alapján naponta átlagosan alig 1500 utas használja a helyi járatokat Mosonmagyaróváron. Ilyen utasszám mellett nem lehet gazdaságosan, állami és önkormányzati támogatás nélkül működtetni a jelenlegi járatokat – tudtuk meg Pócza Mihálytól. A Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója lapunk érdeklődésére elmondta: a közösségi közlekedés nem csupán hazánkban, de más országokban sem tartható fenn támogatás nélkül. Jelenleg az állami költségvetésben szereplő, a helyi közösségi közlekedés normatív támogatására szánt összeg egyáltalán nem fedezi azokat a költségeket, amelyekre az utasok által fizetett menetdíj és az ehhez kapcsolódó fogyasztóiár-kiegészítés már nem nyújt fedezetet. Tovább nehezíti a helyzetet a gazdasági válság miatti jelentős utasszámcsökkenés.

A helyi közösségi közlekedés menetrendjének felülvizsgálatára létrejött munkacsoport a nyár folyamán készíti el javaslatait és ősszel terjeszti a képviselők elé.
A vezérigazgató szerint az önkormányzatnak – mint megrendelőnek – kell eldöntenie, hogy milyen méretű helyi közlekedésre van igény, illetve tudja-e azt finanszírozni. Érdemes átgondolni a jelenleg meglévő járatok további sorsát. Az utasok száma alapján ugyanis csupán egy 1-es járatnak van létjogosultsága. Sokszor felmerült már a vasútállomás buszkiszolgálásának igénye, az utasszámlálások adatai azonban ennek teljesen ellentmondanak. Csúcsidőszakban például az egy vonathoz érkező nyolc buszjáraton összesen 60 utast számláltak. Ennél sokkal rosszabb a helyzet a kora reggeli vagy az esti vonatoknál, amikor sokszor senki sem száll fel a buszokra.

Olvasóink írták

54 hozzászólás
  • 54. hunter111 2009. augusztus 09. 00:18
    „A vasuton szerettem volna felszálni a 4-es járatra.A soför a helyén ülve olvasott valamit.Gondoltam egy dohánytermék elfogyasztása után felkéredzkedek a buszra hogy megvegyem a jegyemet,mivelhogy elég viharos szél fujt.Mikor végeztem a dohányáruval bekopogtam.A soför kinyitotta az ajtót és miután közöltem hogy egy jegyet kérnék ö közölte hogy még nem lehet felszállni.Közoltem vele hogy csak egy jegyet kérnék hogy leülhessek.Erre a soför közölte hogy különbenis ö most olvas. Ezután az utasbarát megjegyzése után inkább taxival mentem uticélom felé.Na azóta én is leszoktam a buszozásról.”
  • 53. akela4 2009. július 24. 13:25
    „Annak idején még mikor a vasutnál volt a Volán végállomása, de Stipkovics Úr már ezerrel agitált még a környező falvakban is az épülő Tescó mellé áthelyezni a buszpálaudvart, már akkor láttam a csúfos jövőt.
    Sajnos bejött az amit mindenki tudott, csak az illetékesek mást akartak.
    A menetrend egyáltalán nem utasbarát. Aki csak teheti taxival megy mindenhová, mert az legalább úgy jár, ahogy nekünk tetszik.
    Az utastájékoztatás meg egyenesen katasztrófális. Hiába várja az ember ajáratot, talán csak a sofőr tudja pontosan az útvonalat. Annak meg éppen elég a vezetés mellett még a jegykiadás.
    Minden normális városvezetés azon lett volna, mont más városokban is, hogy közel legyen egymáshoz a vasuti és közuti személyszállítási központ.
    Hát kellett ez nekünk!
    Azt meg végképp nem értem ivel magyarázzák az illetékesek a Csornai uton a felűjáró átépítés csigalassúságnak sem nevezhető befejezését, mert már közel egy éve irritálják a közlekedő embereket a 40-es táblák.
    Az pedig talán Európában egyedülálló, hogy a teherautóknak fizetős szakaszon nemcsak aratási szezonban, de egész évben kullog a kocsisor és sok baleseveszélyes helyzetet teremt a jelenlegi kaotikus állapot.
    Más Eus országban ez még átmenetileg sem megengedhető!”
  • 52. Goldmund 2009. július 22. 23:00
    „41. Domestic 2009.07.20. 13:42
    "Van nekünk Győrben egyetemünk is!
    ha a közlekedés szervezéssel gond van, azt ne izomból , vagy politikai oldalról nézzük át!
    Mi lenne, ha a szakemberekre bíznánk?"

    Mint győri lakos mondom: attól mentsen meg Titeket a jó Isten, hogy a győri "szakemberekre" bízzátok a közlekedést. Itt már sokmindent sikerült elcseszni az utóbbi néhány évben...”
  • 51. pancser 2009. július 22. 20:22
    „50-hez! Van pár jeges nap meg pár esős, ez nem indok a potya járatokra. Ami az autókat illeti egyre több lesz belőlük, busszal busz nélkül mindegy! A dugó nem jellemző a kertvárosokra, csak a zsúfolt nagyvárosokra. Mosonmagyaróvár nem nagyvárosi kategória. Ami az egészséget illeti, a buszon lehet a legtöbb fertőzést összeszedni, izzadni meg hajaj, még csak ott lehet!”
  • 50. Freehill 2009. július 22. 17:44
    „Vegyük pl. az 5-ös vonalat, amelynek elég jelentős önálló szakasza van. Ha azt megszünteted, mondván, hogy kevés az utas, ezzel a maradék utastól, és a jövő potenciális utasaitól a lehetőséget is elveszed, hogy busszal járjon. Marad a kerékpár és az autó. Előbbi nyilván nem alternatíva minden esetben, hiszen fagyban, hóesésben csak a legelszántabbak ülnek biciklire. Nyáron sem, hiszen aki dolgozni jár, az pl. nem szeretné szétizzadni magát, amire beér a munkahelyére. Tehát még több embert fogsz autóba kényszeríteni (aki pedig még egy olcsó, használt kocsit sem tud venni, vagy egyszerűen túl idős/fiatal, az dögöljön meg, ugye, de az más kérdés). Ennek következtében néhány év múlva annyi autó lesz, amivel az úthálózat nem tud lépést tartani, állandó torlódások lesznek, és Te is kétszer annyi idő alatt fogsz hazaérni, mint most. Az elpazarolt idő, üzemanyag, a szennyezés növekedése miatti több beteg ellátása nagyon gazdaságos lesz!”
  • 49. pancser 2009. július 22. 17:31
    „Mégis a megszüntetések hogyan bosszúlnák meg magukat hosszabb távon? Kiváncsi lennék rá!”
  • 48. Freehill 2009. július 22. 17:21
    „juhi #36: a vonalak száma önmagában nem sokat mond az Általad is említett járatsűrűség nélkül (vagy pl. mekkora eltérésig tekintünk két útvonalat egy vonalnak: M.óvár esetében elég laza a vonal fogalma :)). Sok függ a város szerkezetétől, a hagyományoktól is. Azzal egyetértek, hogy a jelenlegi mosonmagyaróvári menetrend nem vonzó. Viszont ha belenyomna a város még 2-szer ennyi teljesítményt, és lenne egy egészen vonzó szolgáltatás, a költségek közel 3-szorosra nőnének, de a bevételek valószínűleg még másfélszeresre sem, mert aki már átült az autóba, azt nagyon nehéz visszacsábítani :(. Nagyobb népességű városokban (mondjuk talán a Sopron méretűektől kezdődően) már van esély viszonylag vonzó ÉS finanszírozható rendszer kialakítására, ezért könnyebb ott. M.óvár esetén sajnos nem lesz könnyű jó megoldást találni a jelenlegi helyzetben.”
  • 47. Freehill 2009. július 22. 17:19
    „mlac #34: nem sértésnek szántam, hogy M.óvár "kisváros", bár ha az egész hozzászólást elolvastad, és nem csak az első 3 szót, akkor valószínűleg érthető volt, hogy mire gondoltam. Relatíve, *a finanszírozható és versenyképes közösségi közlekedés fenntartásához* kicsi a város. Bár lehet, hogy tényleg nem is a mérettel van a baj, hanem az alacsony laksűrűséggel, hiszen ha ennyi lakos sokkal kisebb helyen élne, sokkal könnyebb lenne gazdaságosan és színvonalasan kiszolgálni őket.

    "Az biztos, hogy nem kell ennyi járat, de akkor és ott, amikor szükség van rá legyen! Végre feláll egy munkacsoport ezen kérdés megoldására, előbb kellett volna!"

    Hát, ha ez ilyen egyszerű lenne... Az a baj, hogy szinte mindenkinek máskor kellene az az egy szem járat. Ilyen menetrendet a legjobb szakember sem fog tudni csinálni sem a Volánnál, sem az egyetemen, sem máshol.”
  • 46. Freehill 2009. július 22. 17:19
    „13.István #33: itt nem csak a (rövid távú) gazdaságosságról van szó, hanem a fenntartható közlekedésről (20 év múlva is lehessen még levegőt venni + megmozdulni a városban). Hosszú távon is kellene gondolkodni! Mert rövid távon le lehet építeni mindent, ami nem gazdaságos, de ez hosszú távon nagyon meg fogja bosszulni magát (ezt üzenem pancsernek is)!”
  • 45. pancser 2009. július 21. 20:15
    „44-nek! Nem, még csak politikus sem vagyok, ezért nem köt semmi.”
  • 44. juhi 2009. július 21. 15:09
    „Pancser, nem vagy te taxis véletlenül?”
  • 43. pancser 2009. július 20. 20:49
    „42-hoz! Büszke vagyok a megjegyzésedre, mert Te is látod jelentősen különböznek a nézeteink. Én vagyok a korszerű, a hatékonyságpárti. Velem szemben mások, de nem mindenki. Közben a nénik, bácsik aki a város messzebb részeiből utazhatnának ingyen, mégsem teszik. A buszmegállók huzatosak, koszosak, a várakozás, az időben kiállás külön stressz. Az embereknek van kerékpárjuk, sőt idős emberek körében nagy népszerűségnek örvend az elektromos kerékpár. A függetlenség élménye megéri nekik a 100 ezres kiadást. Nincsen stressz, akkor megyek oda és akkor amikor akarok, nem kapom el a többi utastól az influenzát stb. Nehezen növünk fel oda, hogy belássuk, hogy az idők változnak és ezért változtatni kell. Az emberek szavaznak, nem kell nekik a busz. A rendszer megreformálhatatlan, mint a szocializmus volt, akkor is voltak akik az ellenkezőjét állították. A megszüntetés nem veszteség, hanem nyereség. Vagy nincsen jobb helye a pénznek mint üres buszokat támogatni anyagilag? Dehogy nincs, mindjárt egy tucatot tudnék felsorolni! Gondolom Te is kedves "juhi"! A Termált meg hagyjuk, majd egy másik fórumon mindenki elmondja a magáét!”
  • 42. juhi 2009. július 20. 14:33
    „Pancser te olyan szűk látókörű vagy, hogy az már látópont.
    Az igaz, hogy most pár ember használata esetén a taxi olcsóbb, mint a busz, de ki garantálja, hogy a helyi közlekedés szétverése után hova emelik az áraikat ? (Azt hiszem, a taxisoknak tenne jót igazán egy ilyen?)
    Az utasszámlálásra a legjobb idő a nyár, ugyanis ilyenkor nincsenek diákok, sok ember szabadságon van, s még olyanok is biciklire ülnek, akik egyébként az idő elromlásával a buszt használják. A siker garantált.
    Aki pedig azt mondja, hogy az óvári termál nem az ország egyik legszebb és vízét tekintve az egyik leghatásosabb fürdője, az évek óta nem járhatott ott!”
  • 41. Domestic 2009. július 20. 13:42
    „Van nekünk Győrben egyetemünk is!
    ha a közlekedés szervezéssel gond van, azt ne izomból , vagy politikai oldalról nézzük át!
    Mi lenne, ha a szakemberekre bíznánk?
    De viszont másrészről:
    1. Ha a vasútállomás nem ott lenne ahol van, még ennyi ember sem utazna vele!
    2. Ha nincs munkája a népnek, akkor hova utazna?
    3. Ha nincs pénze a népnek, akkor marad a bringa!
    Legalábbis szerintem (de én csak egy tudatlan, iskolázatlan hülye vagyok)!”
  • 40. pepele 2009. július 20. 12:21
    „Az a helyzet, hogy pl. egy négytagú család ha menni akar valahova, inkább hív egy taxit, ami városon belül mindenhová 600 Ft-ért fuvaroz. Háztól-házig, oda vissza 1200 Ft. Ki lehet matekozni hogy a buszjegyárakkal mennyibe kerülne ugyanez, buszmegállóba ácsorgással, plusz hazáig sétával, na meg ha csomag is van akkor cipekedéssel.... Talán ezért nem válasszák sokan a buszozást, ezen kéne elgondolkodni.
    Ha az én gyerekem megy valahová, én is inkább taxiravalót adok neki mint buszjegyrevalót.
    Régebben ennyi autó sem volt a háztartásokban.”
  • 39. 01010 2009. július 20. 09:57
    „36. juhi
    Sajnos igaza van .”
  • 38. zopika02 2009. július 20. 06:59
    „A Tesco miért nem indít ingyenes buszjáratot mint más városokban ? Az ország egyik legnagyobb forgalmú Tesco áruháza a mosonmagyaróvári.
    36 - nak.
    A Termálfürdőre nem lehetünk büszkék, csak ki kell menni megnézni milyen színvonalú. Utánna meg el kell menni Lipótra és megtenni az összehasonlítást. Ha ez a fürdő is több ezer embert vonzana naponta ismét virágzó város lenne mosonmagyaróvár. De ezt is mint oly sok mindent átjátszott a .... " úr" a nagykopasznak. Persze minden törvényes. Remélem az új Sparba hamarosan belebukik nem mintha számítana neki. Bruhahaha...”
  • 37. pancser 2009. július 19. 22:36
    „35-höz! Nem szoktam bánkódni ha szidnak, elég szilárd véleményem szokott lenni, amit az atombomba sem tud megingatni! A 36. hozzászóló által felhozott adatok inkább rossz példák. A bicikli jó, nagyon jó, divatos is, kerékpárutak kellenének, oda is pénz kéne, de végül is a járatok támogatásból megmaradt pénzt erre is lehetne átcsoportosítani. Az iskolabusz júeszéjben bevált módszer, biztonságos és olcsó, hiszen itt mindig van kellő számú utas. A vidéki buszok megállhatnának több helyen is, az ennek következtében keletkező költségnövekedés jelentéktelen. Változatlanul az a véleményem, hogy csak az 1-es járatnak van létjogosultsága, megtartva az előbbi gondolatokat is.”
  • 36. juhi 2009. július 19. 22:16
    „Mosonmagyaróvár a 298 magyarországi város sorában lélekszám alapján a 37., több mint 30.000 lakossal, egyetemmel, 5 középiskolával, 7 általános iskolával, zeneiskolával, Európa hírű gyógyfürdővel. Ezek alapján országos viszonylatban kis városnak nem lehet nevezni.
    Összehasonlításul néhány lélekszámban szinte megegyező várossal
    város helyi autóbusz vonalak száma
    Ajka 12
    Pápa 23
    Orosháza 10
    A nálunk kisebbek közül
    Esztergom 9
    Jászberény 10
    Tata 13
    Tehát nem a 7 vonal sok nálunk, hanem a járatsűrűség (már ha lehet annak nevezni azt, ha egy vonalon napi 2 járat közlekedik) minimális, így eleve, lehet hogy tudatosan leszoktatják az utasokat a helyi tömegközlekedésről. Ez is egy megoldás.Kérdés, hogy jó-e?”
  • 35. RickCartman 2009. július 19. 20:15
    „Talán radikálisabban kellene lépni, nem pedig toldozgatni-foldozgatni(ismét csak horribilis pénzekért felkért sógor-koma "szakértő" uracsok által megírt "szakvélemények alapján).
    Pl. a kisbuszos javaslat nem rossz, hasonló nagyságú külföldi városkákban működik.Az iskolába járást pedig reggelente alkalmilag beállított, fix időpontban induló, több városrészt érintő buszokkal(összesen elég lenne két darab)meg lehetne oldani(e.g. schoolbus, pedig a nagy Júeszéjben többeknek is van autója, ha jól emlékszem:)))
    pancser kerékpáros elkötelezettsége is tetszik, biztos örül most, hogy ebben a fórumban nem komcsizzák le, amihez gratulálok..Ellene is sok dolog szól, ónos esőtől kezdve a motoros-kerékpáros zebrai gázoláson, nagyarcú leszorító autósokon, ittasságon, betegségen át, hiába a csírázó kerékpárutak, azért nem mindig a legbiztonságosabb dolog.
    A harmadik:megszüntetni.Kész.A vidéki buszok(amelyik arra jár)érintsék a vasútállomást, és minden megállót, közig.határon belül helyi járatként, erre is van példa.”
54 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A városüzemeltető hárította el a hibát

Mosonmagyaróvár - A csatornázás kivitelezője nem vállalta a Paál László utca csatornázását követő… Tovább olvasom