Kisalföld logö

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -2°C | 4°C Még több cikk.

Akit megcsapott a Zsigulik füstje

Egyedülálló gyűjtemény – A Lada-kultusznak köszönhetően újra aranykorát éli a típus.

Hazánk egyik legnagyobb Zsiguli-gyűjteményét tudhatja magáénak Meleg Norbert. A tíz Ladából álló kollekcióban több különlegesség is van. Sőt, mindegyikhez külön történet tartozik.

Volt idő, amikor az egész ország vágyott rájuk, később szinte senkinek sem kellettek, ma viszont újra divatba jöttek az egykori keleti blokk legmenőbb autói, a Zsigulik (Ladák). Ez az autó volt a kis szocialista luxus, ami szinte már majdnem olyan volt, mintha nyugati lenne. Ma viszont az egyre népesebb táború gyűjtők körében népszerű ez a típus, és adnak akár kisebb vagyonokat is egy- egy ritkaságszámba menő darabért. A „Lada-kultusz" legelszántabb követői közé tartozik Meleg Norbert, a mosonmagyaróvári Nolato Hungary vezetője is. Az elmúlt évek gyűjtőmunkájának köszönhetően mára ő rendelkezik az egyik legnagyobb hazai Lada-kollekcióval. Tíz ilyen jármű- vet szerzett már be, ezek mindegyikéhez külön történet fűződik. Meleg Norbert a márkát szerető barátaival közösen klubot is létrehozott, a Veterán Zsiguli Egyesületet (www.veteranzsiguli.hu). Ez már több mint hatvan tagot és száznyolcvan Ladát számlál.

Első és utolsó

1970 áprilisában szerelték össze az első Zsigulit, az elmúlt év szeptemberében gördült le a szalagról az utolsó darab 2107-es. A negyvenkét év alatt összesen 17,5 millió hátsó meghajtású Zsigulit gyártottak, ezzel – a Volkswagen Bogár után – ez a világon a második legnagyobb példányban gyártott típus.
Ha már az autó elnevezésénél tartunk, Meleg Norbert rögtön megcáfolja a Lada és a Zsiguli közti különbség mítoszát. A két név ugyanazt az autót takarja, csupán a belső piacra és 1976-ig keleti exportra gyártott darabokon volt Zsiguli felirat, míg az egyéb exportra szánt járműveket a könnyebben kiejthető Lada névvel szállították. Az elmúlt évek alatt egyébként számos más, a Ladákkal kapcsolatos mítoszt tisztáztak a klub tagjai. Így például hamis az a legenda is, miszerint az első Zsigulikat Torinóban készült motorokkal gyártották. Valójában a szovjetek csupán a motor licencét vásárolták meg az olaszoktól, amit eredetileg egy soha nem gyártott Fiat terepjáróba terveztek.

Meleg Norbert eredeti, korabeli rendőrségi alkatrészekből állította össze a ˝kocka˝ Lada rendőrautót. Fotó: H. B. E.
Meleg Norbert eredeti, korabeli rendőrségi alkatrészekből állította össze a ˝kocka˝ Lada rendőrautót. Fotó: H. B. E.


Na de térjünk vissza Meleg Norbert egyedülálló gyűjteményéhez. Mint mondja, gyermekkorában a családnak Skodája volt, ám ő mindig is szeretett volna egy – akkor „csúcskategóriának" számító – Zsigulit. Elhatározta, hogy egyszer lesz egy ilyen autója, és több évtized elteltével megvalósította ezt az álmot. Sőt, annyira a márka megszállottjává vált, hogy sorra szerzi be az újabb és újabb darabokat. Gyűjteményében több, mára egyedülálló darab is megtalálható. Így például ő büszkélkedhet hazánkban a legrégebbi, forgalomban lévő „ezerötös" Zsigulival. A kollekció egyik legértékesebb darabja egy Litvániában vásárolt, ezerhatszáz köbcentis 2106-os. Az autó legnagyobb különlegessége a 0000315-ös alvázszám, ami azt jelenti, hogy a típus gyártásának első napján készült. A gyűjtemény része továbbá egy korabeli rendőrségi „kocka" Lada is. Ez egyébként replika, mivel a Lada rendőrautókból egyetlen darab sem maradt fenn. Ám a rendőrautóvá alakítást eredeti, korabeli rendőrségi alkatrészekkel végezték el.

Meleg Norbert elmondta: az egyre nagyobb kereslet miatt az elmúlt években igencsak felment a Zsigulik ára. Sok kereskedő kifejezetten ezekre „vadászik", majd többszörös áron adja tovább. Lehet találni jó állapotú Zsigulikat százezer forint körül is, de akad olyan, amitől több mil-
lióért sem válna meg a gazdája. Egyre nagyobb a Zsiguli-kultusz Oroszországban is, ezért ott már nagyon felmentek az árak. Litvániában viszont egyáltalán nincs becsülete ennek a márkának, azonban szovjet utódállamról lévén szó, számos régi és egyedi darabot találni itt viszonylag olcsón.

Az autó gyártása hatalmas KGST-projekt volt, közel ezer beszállítóval a „béketábor országaiból". Így a magyarok is szállítottak többek között ablaktörlő berendezést, műszeregységet, külső és belső kilincseket, gyújtáselosztót, izzókat, gyújtáskapcsolót, kürtöt vagy autórádiót. Érdekes, hogy míg magyar veterános körökben mindenki az „eredeti" CCCP feliratú alkatrészeket keresi, ezért kidobálja a Ruhla, Wesem, PAL lámpákat, Bakony ablaktörlőket és gyújtáselosztókat, Neumann gyújtáskapcsolókat, mert azok úgymond utángyártottak. Oroszországban éppen ezeket keresik, ott ugyanis tudják, hogy az exportra vitt autókba inkább ezeket építették be a jobb minőségük miatt.



Olvasóink írták

  • 3. misi-75 2013. június 20. 16:41
    „Nagy vagy Norbi !”
  • 2. marton.varga89 2013. június 20. 15:48
    „Gratulálok Norbert! Egy kis elírás történt a cikkben: az utolsó (2012. szeptember 17.) "klasszikus" Lada egy kombi, 2104-es volt, a 2107-esek gyártását már áprilisban abbahagyták. Egyébként a Norbert által elmondottakat alátámasztja az is, hogy hazájában az utolsó elkészített darabot is Zsiguliként hívják, ahogy ezt a videóban is hallani lehet. http://www.5-tv.ru/news/59963/”
  • 1. rozsautcai 2013. június 20. 14:07
    „Le a kalappal elötte.Ha belegondolok a hülye új rendszerbe,hogy le kell adni a bontóba a kocsit...Lassan nem marad régi autó,pedig szebbnél szebbek...A haverom egy gyönyörü Ladát adott le nem rég,hogy ne kelljen feleslegesen fizetni érte.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hármas határ menti biciklitúra

A Mosonmagyaróvári Kulturális Egyesület tizenhét éve szervezi meg a hármas határ menti… Tovább olvasom