Kisalföld logö

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 3°C | 12°C Még több cikk.

Világszerte sokan okosan buszozhatnak

Nagyvilág. A digitális technikát a városok tömegközlekedésében hamarosan nálunk is bevetik. Ennek apropóján külföldi olvasóink írtak az úgynevezett okos buszok rendszereiben szerzett tapasztalataikról. Például, hogy mennyire okos a Hellobus, a Happybus, a Prontobus és a diszkóbusz, hogy Londonban le kell inteni a járatokat, mint a taxikat és a jegyellenőröket kutyás rendőrök kísérik. Hamburgban pedig a járdák felé billennek a buszok és a közbiztonság érdekében térfigyelő kamerák vannak az utastérben.
A Hellobus okos SMS-eket küld
Anikó, Olaszország


A parmai busz-társaság, a TEP épp a napokban 100 éves. Parmaban igazán nem lehet panasz az autóbusz-közlekedésre, a TEP Olaszország egyik legjobb tömegközlekedési részvénytársasága, mind a kínált szolgáltatások színvonalát, mind pedig a gazdálkodását tekintve. Az egyetlen dolog, ami nekem sok év után még mindig furcsa, hogy a 170 ezer lakosú városban az utolsó buszok este 8 óra körül indulnak, ezután már csak két éjszakai járat közlekedik körülbelül 10 óráig. Igaz, reggel sem indulnak túl korán az autóbuszok, 6 óra után, fél 7 körül hagyják el a garázst.


A megállókban digitális kijelzők tájékoztatják az utasokat évek óta: látható, hány perc múlva érkeznek a következő autóbuszok. Az információs oszlopokon jól látható az a mobiltelefonról is elérhető zöld szám, amelyen a menetrenddel kapcsolatos bármilyen információt kérhetnek az utasok. SMS-ben is megtudható, mikorra várhatók az adott megállóba az egyes buszok. Az üzenet szövegébe egyszerűen csak be kell írni a megálló és a busz számát, a válaszból azonnal kiderül, mikor jön a következő. Ha az utast egy későbbi időpont érdekli, odaírja az adott órát és percet is az üzenet végére, így az őt érdeklő járat idejéről kap felvilágosítást a hellobus-nak nevezett SMS-ben.

A buszokon is jó az utastájékoztatás: van olyan busz, ahol digitális kijelzőn jelenik meg a következő megálló neve, a többi járaton pedig olaszul és angolul hallható, melyik a prossima fermata azaz next stop. Az utastérben egy monitort is elhelyeztek, ezen a pontos időn, az időjárás-jelentésen és a napi horoszkópon kívül a városi rendezvényekről is olvashatók információk: például a moziműsort és a különböző rendezvényeket reklámozzák itt. Rendszeresen megjelennek az utazási feltételek is: hogyan lehet például babakocsit vagy kutyát szállítani. Gyakran ismétlődik az a felhívás, miszerint ügyeljen mindenki az értékeire, nehogy zsebtolvajok áldozata legyen. Szinte minden buszon lehet már kerekes székkel is utazni.


Pár évvel ezelőtt álltak forgalomba az éjszakai személyre szabott Prontobus-ok, amelyek rögtön népszerűvé váltak a pármaiak körében. Este 8 és éjjel 1 óra között előre lekötött járattal lehet közlekedni a városban és környékén. Akár 7 nappal korábban is meg lehet rendelni az utazást. A zöld számon vagy a társaság honlapján egyeztetni kell, honnan, hová és hány órakor kíván buszozni valaki. A szolgáltatás bevált: színházi előadások, koncertek után például sokan választják ezt a szinte háztól-házig megoldást. A busz a megadott címhez legközelebb lévő buszmegállóban áll meg. A jegyet a gépkocsivezetőnél lehet megváltani, alig drágább a normál buszjegynél.


Szintén közkedveltek a kisdiákokat szállító Happybus-ok. Ezekre lakásuk előtt szállhatnak fel a gyerekek és egészen az iskoláig szállítják őket. A szülőknek májusban kell megrendelni a következő tanévre a happy buszt. A társaság szakemberei a nyár folyamán kidolgozzák a happy buszok útvonalát, ősztől aztán minden nap ugyanabban az előre egyeztetett időpontban mennek a gyerekekért, illetve szállítják őket egészen hazáig a tanítás végén. Közkívánatra diszkóbuszokat is indítanak a hétvégén a megye és a tartomány más városaiba.

Néhány éve úgynevezett váltó parkolókat építettek a város négy bejáratánál. Aki ott hagyja az autóját és busszal megy a belvárosba, olcsóbban utazhat: a parkolókban elhelyezett automatából vásárolt 1,20 eurós jegy ugyanis egész napra érvényes. A normál buszjegy ára 1 euró és 60 percig érvényes.

A narancssárga pármai buszok egy része egyébként földgáz üzemű, egyes vonalakon pedig villany meghajtású trolik közlekednek. Pár nap múlva új, 18 méteres csuklós autóbuszok állnak forgalomba, ilyenek több mint 35 éve nem közlekedtek a városban. A vállalat honlapján is könnyen eligazodik a látogató, a városi és a megyei menetrend egyszerűen konzultálható. A buszok kiváló reklámhordozók: minden jármű oldalát és/vagy hátulját hirdetések díszítik.


Könyv a fedélzeten címmel a pármai buszokat üzemeltető cég és a helyi könyvtár közös kezdeményezése az olvasást kívánja népszerűsíteni, egyben kellemesebbé téve az utazást. Egy praktikus tárolóban könyveket helyeznek el a buszokon, amit az utasok menet közben olvashatnak. Csak azt kérik, hogy utasok óvják a kötetek állapotát és leszálláskor helyezzék vissza azokat a tartóba. Szívesen fogadják magánszemélyek könyvadományait is. Már 50 városi és távolsági járművön helyeztek el sokzsebes könyvtartót. Ezekben az elképzelések szerint legalább egy verseskötet és pármai szerzők alkotásai is megtalálhatók lesznek rövidesen.











Minden megálló egyformán felszerelt
Stefan Fabian, Svájc


Mintegy 30 évvel ezelőtt a nagyvárosokban magyar Ikarus buszok jártak, emlékszem a berni „csiklós buszokra". Régen a sofőrnél lehetett jegyet váltani, ma csak a minden megállónál felszerelt automatákban. Legtöbb városban az automata visszaadja a maradék pénzt, Lugánóban sajnos a visszajáró pénz az automatában marad. Ezt én jogosított lopásnak nevezem. Jobb, ha az utas fel van készülve fillérekkel. Jegyet lehet például hitelkártyával is venni. Ilyen esetben a vonal ára direkt le lesz véve a kártyáról. Okos megoldás. A kártya a bukszát, a pénztárcát helyettesíti. Így a fizetés mindig pontos és az automata jelzi, mennyi pénz van még a kártyán, illetve az elektromos bukszában.


A megállónál egyszerűen és jól érthetően látható egy térképen az egész városi buszhálózat, a megállók, a csatlakozások. Probléma nélkül meg lehet érteni mennyi megállóra kell jegyet venni. Lehet vonaljegyet venni bizonyos célig, napi bérletet az egész hálózatra. Az árak változnak az út hosszúságától függően is. Havi vagy éves bérletet a megfelelő helyeken lehet venni, ezek takarékosak. A vonatra kiváltott éves bérlet jogosít arra, hogy az egész országban ingyen vagy féláron utazzunk vonaton, legtöbb városban villamoson, buszon, hajón is. Szintén okos dolog. Gyakran van viszont ellenőrzés. Ez erősen lecsökkenti a visszaéléseket, mert a büntetés magas.


A buszokon a sofőr felett világító tábla, digitális kijelző van, ahol menet közben látni lehet a következő megállót. Ehhez hangos informálás is kapcsolódik. A sofőr mindig kapcsolatban van a központtal, így tudja szükség esetén az utazókat informálni. Mobiltelefonon, ha modern, minden információt meg lehet kapni: vonat, busz, villamos, hajó, stb. Minden megálló egyformán van felszerelve. Lugánóban a buszjáratot privát cég kezeli.

Jegyellenőrzés kutyás rendőrökkel
Ildikó, London

Londonban természetesen okos buszok járnak. A buszmegállók belső-felső részén egy digitális számláló jelzi, hogy melyik busz hány perc múlva fog érkezni, és hogy az adott busznak mi a végállomása. A buszok elején a busz számán kívül annak végállomása és nagyobb csomópontjai is digitálisan jelennek meg.

A buszra csak úgy lehet felszállni, hogy az utas vagy a napijegyét mutatja fel, vagy jegyet vesz a sofőrtől, vagy pedig becsippantja az oyster kártyáját. Az oyster a legnépszerűbb és legelterjedtebb utazási kártya, mert ezáltal a közlekedés is olcsóbb – ha nem is sokkal. Az oyster egy bankkártya méretű plasztiklap, belsejében egy kis chippel, ami mindenféle információt tárol. Lehet vele úgy utazni, hogy csak feltöltjük pénzzel, ilyenkor ebből vonódik le egy bizonyos összeg utazásonként, vagy pedig bérletet is lehet tölteni rá. Attól függően, ki milyen bérletet szeretne, az oyster használható vagy csak buszra vagy pedig kombináltan, buszra, metróra és magasvasútra is. A chip tárolja nem csak azt, hogy mennyi pénz vagy milyen bérlet van az oysteren, hanem a megtett utakat is, így az is ellenőrizhető, hogy ki, mikor, merre járt.

A buszokon belül több digitális táblát is elhelyeztek, ezeken látható, hogy mi a busz végállomása és hogy éppen melyik megálló következik. Ezeket egy automata be is mondja hangosbeszélőn. A kijelzőn ezen kívül a sofőr üzenetei is megjelennek. Például: „Kérem, a busz végeit is foglalják el", „A busz most módosított útvonalon megy.", „Tilos a busz emeleti részén és az emeletre vezető lépcsőn állni!", „A következő megállóhoz jelzett valaki.".

Egy útra szóló buszjegyet trafikokban, kisboltokban nem lehet venni, csak olyat, ami egy egész napra szóló napibérlet. Egyutas jegyet csak a sofőrtől lehet kérni.

A londoni közlekedési vállalat honlapján folyamatosan frissítve figyelhető, hogy mi történik éppen a város területén a közlekedés szempontjából. A bliccelést nagyon komolyan veszik, ha razzia van, akkor a busz megáll a megállóban, az összes ajtót kutyás rendőrök állják el és csak ezután jönnek az ellenőrök a kis digitális leolvasójukkal, ami természetesen jelzi, hogy egy oyster érvényes-e vagy sem.

A busz csak akkor áll meg egy megállóban, ha vagy bentről valaki jelezte a leszállási szándékát és/vagy valaki leinti a buszmegállóból. Egy buszmegállóban több busz utasai is várakozhatnak, ha leszállást senki nem jelzett bentről, akkor a busz nem áll meg, csak ha leintik, mint egy taxit.


Elektronikus jegykiadó, tanácstalan utas
Galgóczi Róbert, Hamburg


Hamburgnak napjainkban 1,3 millió a lakosa. Bejárókkal és látogatókkal együtt naponta mintegy 2 millió ember tartózkodik a városban. Ennyi ember sokfelé indul, kíván a legrövidebb idő alatt célba érni. Ehhez surlódásmentesen működö tömegközlekedésre van szükség. A város környékéről érkezett bejárók 8.616 négyzetkilométer területről jönnek, ahol összesen 3,37 millió ember él. Ennek körülbelül 25 százaléka tömegközlekedési járművet vesz igénybe, ha Hamburgba kíván jönni. Óriási feladat, amit a tömegközlekedést bonyolító vállalatoknak minden nap kifogás nélkül meg kell oldani.


Hogyan lehet naponta 1,2 millió utast mozgatni, szállítani A-tól B-ig, hogy a legrövidebb idő alatt célba jusson? Hamburgban nem csak busz bonyolítja a tömegforgalmat! A Hamburgi Tömegközlekedési Szövetség, németül Hamburger Verkersverbund, röviden HVV, 3 önálló vállalatból áll. Az általuk működtetett tömegközlekedés 4 oszlopon nyugszik. Van 3 földalatti vonal. Van 2 hév vonal. Továbbá: van az Elbán átkelő több kompvonal s végül van, mint 4. oszlop, 110 buszvonal.


A HVV 726 járművet működtet. Ebből 204 busz csuklós kivitelű és 26 meg kétszercsuklós. Persze mind a járműtechnika mai csúcspontján állnak. Például a hidraulikus rugózat a szerelvény billentését is lehetővé teszi. Az utasnak így nem kell magasat lépni, hogyha az utca szintjéről a busz első lépcsőfokát kívánja elérni. Továbbá: minden busz az utca szintjére hajtható rámpával rendelkezik, hogy babakocsi, tolókocsi vagy rolátorral járó utas be és ki tudjon szállni. Minden üléssor folyosó melletti székén piros gomb van, amivel az utas jelentheti, hogy a következő állomáson ki akar szállni. Rosszullét vagy egyéb veszély, zavar esetében jól elérhető helyeken piros, fél teniszlabda nagyságú veszélyjelzők vannak. A buszok berendezése messzemenően az utas kényelmét szolgálja. Ha az utas beszáll, első benyomása az öblös beltér. Nem nyomasztó a hatás. A talált tisztaság is benyomást kelt benne. Néhány busz olyan ablaküveggel rendelkezik, amely napos időben elsötétedik! Az utas szemét nem bántja a nap. Jelenleg a HVV által nyújtott kényelem netovábbja!


A buszokat évente 204 millió utas veszi igénybe. Tehát naponta mintegy 0,5 millió utas. A 110 buszvonal mentén 1.303 megállónál szállhatnak fel és le az emberek. A buszok átlagos haladási sebessége 20 kilométer/óra. Helyenként, főleg a belvárosban, külön a buszoknak foglalt nyomsávokon mehetnek. Így az örökös belvárosi dugótól függetlenül járhatnak.

Okos buszok? Igen! Az utas igényének igyekeznek eleget tenni. Az ülőtér homlokzatán digitális kijelző közli a szükséges értesítéseket. Például, hogy mennyi a pontos idő, hogy melyik járaton ülünk és hova megy a busz. Továbbá: hangosbemondó németül és angolul közli a következő állomást és értesítés ad, hogy melyik buszra lehet ott átszállni. Fedélzeti kamera folyton ellenőrzi, folyton rögzíti, hogy mi történik, mi zajlik az utasok körében. Ezt látja a vezető és veszély esetén segítséget kérhet a központtól, az illetékes rendőrségtől. Ha valaki rosszul lesz, értesítik a mentőket.

Manapság ritkaság. Szinte alig hihető, hogy az elektronikus korszakban buszjegyet lehet venni a vezetőtől. Hamburgi buszon létezik még hagyományos jegyvétel! Gócpontoknál, például Altona, található úgynevezett service iroda is, ahol még van jegykiadás. Az itteni buszokon az utas még mondhatja: Kérek egy vonaljegyet, vagy átszállót ide és ide! Nos, ez esetben a vezetőnek kell tudni, hogy a készülékén lévő sok gombok közül vajon melyiket kell lenyomni. Néha ő sem tudja! Táblázatba kell néznie. A jegyvétel egyetlen kikötése: 10 eurónál nagyobb bankjeggyel nem lehet fizetni. A vezető nem köteles elfogadni.

A gazdagnak mondható HVV sem teszi lehetővé, hogy 1.303 megállóban lenne mindenütt digitális tábla, ami jelezné, mikor ér oda a következő járat. Csak a belváros megállói rendelkeznek ezzel a komforttal. Mikor Dél-Afrikában például a labdarugó világbajnokság zajlott, a német csapat elért eredményét is kijelezték.

A HVV vállalatnak van egy nagy, gyakorlati előnye. Bármelyik vállalatnál veszi az utas a menetjegyet, az minden tömegközlekedési járműre érvényes. A jeggyel mehetek buszon, földalattin, héven és kompon. Nem számit, hogy mire szállok fel vagy át. A város egyik széléről a másikra egy jeggyel mehetek.

Hol lehet menetjegyet venni? A földalatti és a hév megállónál elektronikus jegykiadók állnak. A HVV-ban csoportosult vállalatok 36 féle menetjegyet kínálnak. Nem akarom őket felsorolni. Ha valaki gépesített jegykiadónál kíván jegyet venni, bizony akkor nem könnyű a dolga. Tanácstalan utasok vakarják fejüket, hogy a célállomásig szóló jegyért melyik kiírást kell megérinteni. Bizony nehéz a sok lehetőségből a helyeset kiválasztani. Állítólag kezd zavartalanul működni. Az utasok tanulékonyak. Így van az ember akkor is, ha szeretné az illetékes menetrendet kinyomtatni. Mert az is lehetséges. A HVV élvonalban lévő vállalat. Újabban mobillal is lehet menetjegyet váltani.

A munkába járók is autót használnak
Bandi Kaliforniából

A buszokkal kapcsolatosan itt nem sok tapasztalatom van. Az biztos, hogy nem annyira szervezett a szolgálat, mint Európában. Már negyven éve, hogy nem volt szükségem egy busz szolgálatára se. Dél-Kalifornia az autók használatára épült, nagyok a távolságok, így a munkahelyekre járók nehezen találnának rendszeres buszkapcsolatokat. Itt nálunk a hegyen csak a helyi járat van, ami körbejárja a településeket. Tőlünk lejárni a nagyvárosokba nincs buszközlekedés. 

Olvasóink írták

  • 3. elemér 2010. október 31. 15:16
    „Ez most a menö nagy városokban. Okos buszon bemenni és okos bicikli bérlés egész nap a városban olcsón. Györ következik.;))

    http://www.youtube.com/watch?v=eWj7N5Gai3w”
  • 2. elemér 2010. október 31. 14:10
    „Tipikus okos busz Amerikában. Azért okos, mert 1 dollárért viszi az utasokat a városban. Igy kevesebben autoznak, nem fizetnek parkolásért és mikor meghuzza a drótot az utas, akkor leszállhat közel ahova megy. Járatok ott vannak a net-n a városokban.

    http://www.youtube.com/watch?v=KDZqZ3FYepQ”
  • 1. elemér 2010. október 31. 02:37
    „Kattintunk a városra és ott megtalálható a közlekedés. Mindent elmagyaráz, és igy angolul az ember otthol van a nagyvilágban. Mobil az csak kutyafüle, mert ügye a net-n ez mind ott van. Ki az a marha aki fizeti havonta az okostelefont ? Ipod és Wifi melléje egy helybeli mobil, pay as you go. Ezt teszi az okos ember. Bicikli bérlés most a menö városokban. Vannak bicikli állomások és igy azt nemkell visszavinni csak otthagyja az ember közelben ahova megy. Aztán ügye a busz is szállitja a biciklit.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gombaszedőbérlet – ártalmasabb a lavinánál

Olaszország. Olaszországban több áldozata van a gombaszedésnek, mint a lavinának, minden évben sok a… Tovább olvasom