Kisalföld logö

2018. 07. 19. csütörtök - Emília 18°C | 28°C Még több cikk.

Autótervezőként a Fiatnál - a Forma 1 sem elérhetetlen

Győrújbarát-Torino - Egy évet tölthet a Fiat-konszernnél az autótervezőnek tanuló győrújbaráti Hutyán Péter. Miközben egy angliai egyetem hallhatójaként gyakorlati helyet keresett magának, az is kiderült: a Forma 1 világa sem elérhetetlen számára.

Az évi több mint háromezer fontos tandíjat, a diákhitelt is vállalta és nem csak nyáron, tanév közben is dolgozik, hogy a Coventry Egyetemen autótervezőnek tanulhasson. Hutyán Péternek szórakozásra nincs ideje, de úgy érzi, még így is megéri jövőjéért mindezt megtennie. Sőt, szerencsésnek tartja magát, hogy talált olyan szakirányú kurzust – igaz csak Angliában –, amire vágyott. Két évet már elvégzett, s a briteknél tapasztalatai szerint az oktatási módszerek az alkotó jellegű munkát várják el a hallgatóktól, adat- és információhalmazok betanulását nem; a fontosabbakat a gyakorlat során úgyis megjegyzik.

Kattintson a képre a galéria megnyitásához!

Abban is eltér a megszokottól a Coventry, hogy harmadévesei egy egész évet gyakorlaton töltenek. Ezt öt éve vezették be, mert az egyetem vezetése a végzőseit fogadó ipar visszajelzései alapján rájött, az elhelyezkedésnél nagyon fontos, hogy már munkatapasztalattal rendelkezzen az álláskereső. Így alkalmazójának kevesebb időt és pénzt kell arra költenie, hogy beilleszkedjen.

A győrújbaráti fiú huszonöt céghez elküldte jelentkezését és öt helyre fel is vették. A legismertebb ezek közül a Forma 1-es McLaren-Mercedes csapat, ahol a sebességváltó tervezésében vehetett volna részt, a csapat angliai központjában, Wokingban. Azaz amin dolgozott volna, azt Lewis Hamilton a világbajnoki pontversenyt jelenleg vezető pilóta használta volna. Az autózás sebességhatárait feszegető, az ágazat csúcstechnológiáját képviselő Formula 1 világa ezért is nagy vonzerőt jelentett számára, mégsem ezt a lehetőséget választotta, bár reméli előbb-utóbb élete úgy alakul, hogy e téren is hasznosíthatja tudását. Márcsak azért is, mert a futamok hangulatát már megízlelte. Csatlakozott egyeteme Formula Student csapatához, sőt hamar évfolyama versenyautó-építési projektjének csapatfőnökévé választották. S amit a hallgatók maguk terveztek, a silverstoni Forma 1-es pályán versenyeztették. Ugyanazok a műszaki-biztonsági ellenőrök vették át az autókat, mint akik egy héttel korábban esetleg Kimi Räikkönen, Fernando Alonso autóját tesztelték.

A Ferrari autógyár maranellói próbapályáján is száguldhatott már Péterék „diákjárgánya", ami kevesebb mint négy másodperc alatt gyorsul nulláról százra. Ez a helyszín pedig már közelebb is van ahhoz, amit a magyar fiatal gyakorlati képzésének választott. A torinoi székhelyű Fiat-csoportnál – amelyhez a piros istálló is tartozik – tölthet ősztől tizenkét hónapot Észak-Olaszországban. Oktatói javasolták, hogy így döntsön, mert míg a futamokon csak az számít, hogy ezredmásodperccel gyorsabb legyen az autó, a Fiatnál többrétűbb tapasztalatokat szerezhet és később azt írhatja életrajzába: egy világcégnél gyakornokoskodott.

Így olaszul is megtanulhat, s számára az sem utolsó szempont, hogy az uniós Erasmus-program révén ösztöndíjat kaphat erre az időszakra, a konszerntől pedig fizetést. Ez azért fontos, mert a gyakorlat mellett nem tud mellékállást vállalni, viszont a tandíjat erre az időszakra is fizetnie kell. Számára az, hogy több cég is gyakorlati helyet ajánlott neki, azt mutatja, ha végzett, biztosan el tud helyezkedni. (Képgaléria, előzmények, külföldön tanuló diákok beszámolói: www.kulfoldrol.kisalfold.hu.)

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Petra Pekingben: benne volt a kínai tévében

Győr-Peking - Miközben Pekingre az olimpia miatt figyelt a világ, a sportjátékok előtt pár nappal… Tovább olvasom