Kisalföld logö

2017. 11. 19. vasárnap - Erzsébet 2°C | 7°C Még több cikk.

Nem vezethetett volna repülőgépet a német másodpilóta

Andreas Lubitz régóta pszichiátriai kezelés alatt állt. Orvosai megtiltották neki a felszállást, ő azonban az erről szóló orvosi papírt összetépte.
A lezuhant Germanwings-gép másodpilótája

régóta pszichiátriai kezelés alatt állt,


és valószínűleg azért tépte össze a betegállományba helyezéséről rendelkező orvosi iratot, mert annak alapján hosszabb ideig nem repülhetett volna - írta a Süddeutsche Zeitung pénteken az online kiadásában.

A német lap szerint a másodpilóta düsseldorfi lakásában lefoglalt iratokból kiderül, hogy Andreas Lubitz több orvos kezelése alatt állt, a betegállományba helyezéséről szóló iratot pedig egy neurológus-pszichiáter szakorvos állította ki.

A düsseldorfi ügyészség pénteken azt közölte, hogy a házkutatás során lefoglalt iratok között betegállományba helyezésről szóló aktuális,

a keddi napra is vonatkozó, összetépett dokumentumok is voltak,


ami az előzetes értékelés szerint alátámasztja azt a feltételezést, hogy a másodpilóta titkolta betegségét.

A Süddeutsche Zeitung értesülése szerint a szóban forgó dokumentum alapján Lubitz huzamosabb ideig nem vezethetett volna repülőgépet, és ez lehetett az oka annak, hogy összetépte az iratot és titkolta betegségét.

A Germanwings szóvivője közölte, hogy a céghez nem jutott el olyan dokumentum, amely a másodpilóta betegállományba helyezéséről szól. A szóvivő kiemelte, hogy a társaságnak nincs módja tudomást szerezni arról, hogy egy orvos betegállományba helyez egy munkavállalót, ha a munkavállaló erről nem tájékoztatja a munkaadót.

A berlini Der Tagesspiegel az online kiadásában arról írt, hogy a 27 éves fiatalembert a düsseldorfi egyetemi klinikán depresszióval kezelték. Az intézmény megerősítette, hogy Andreas Lubitz a páciensük volt. Hozzátették, hogy nem depresszió miatt kezelték.

A klinika tájékoztatása szerint a másodpilóta először az idén februárban,

utoljára pedig március 10-én kereste fel az intézményt


diagnosztikai vizsgálatok céljából. További részleteket az orvosi titoktartási kötelezettségre hivatkozva nem ismertettek.

Ugyanerre hivatkozva a düsseldorfi ügyészség sem közölte, hogy a lefoglalt dokumentumokban milyen adatok szerepelnek a másodpilóta egészségi állapotáról. A házkutatás eredményét ismertető sajtótájékoztatón kiemelték, hogy az orvosi titoktartás az adott személy halála után is kötelez.

A szövetségi légügyi hivatal (LBA) pénteken megerősítette azt a sajtóértesülést, hogy a másodpilóta aktájában szerepelt a SIC (a Specific Regular Medical Examination angol nyelvű kifejezés rövidítésére használt) megjegyzés, ami azt jelenti, hogy különleges és rendszeres orvosi felülvizsgálatra van szükség.

A megjegyzéssel legutóbb 2014 júliusában látták el Andrea Lubitz személyi anyagát. Az adatkezelési előírások miatt nem szerepel a nyilvántartásban, hogy miért van szükség a felülvizsgálatokra, így a hatóság előtt nem ismert, hogy a másodpilóta testi vagy lelki állapota miatt rendelték-e el a felülvizsgálatokat.

A hivatal közölte, hogy kikéri a másodpilóta aktáját a Lutfhansa - a Germanwings anyavállalata - légi egészségügyi központjától, és továbbítja azt a katasztrófát vizsgáló francia hatóságoknak.

Törölték a profilját


Eltávolította a Facebook pénteken Andreas Lubitz német másodpilóta profiloldalát a közösségi oldalról - írja Mirror.

Az oldal már tegnap részlegesen elérhetetlen volt, rákeresni sem lehetett és ismerősnek sem ajánlotta a közösségi oldal. Az oldalra így már senki nem tudott bejelentkezni.

A Mirorr ugyan megpróbált utánajárni, hová tűnt a másodpilóta oldala, a Facebook azonban nem adott rá magyarázatot. Hozzátették, egyéni profiloldalakkal kapcsolatban nem szoktak információkat adni.

Ilyen esetben lehet kérni a profil emlékoldallá alakítását, örökölni is lehet azt, vagy a családtagok kérhetik annak törlését. A Mirror szerint utóbbi történhetett.

Bild: Depressziós volt a másodpilóta

Hat évvel ezelőtt súlyos depresszióban szenvedett, azóta rendszeres orvosi ellenőrzés alatt állt a Germanwings Airbus A320-as másodpilótája - tárta fel pénteken a Bild német bulvárlap, amely betekintést kapott hivatalos dokumentumokba.

Andreas Lubitz "súlyos depresszióban" szenvedett 2009-ben és pszichiátriai kezelésben részesült - állította az újság, miután tanulmányozhatta a német szövetségi légiközlekedési hivatal dokumentumait. A férfi azóta is "különleges és rendszeres kezelésben" részesült - írta a lap, hozzátéve, hogy ezekről információkról tájékoztatta a légiközlekedési hivatalt a Lufthansa német légitársaság.

Carsten Spohr, a Lufthansa elnöke csütörtökön elmondta, hogy Lubitz 2008-ban megszakította egy rövid időre a pilótaképzését. A kijelentéshez ugyanakkor nem fűzött magyarázatot.

Lubitz ezután folytatta tanulmányait és rendben befejezte, mielőtt 2003-ban az Airbus A320-as repülőgéptípussal kezdett repülni.

A Bild szerint a másodpilóta, amikor megszakadt a képzése, depresszióban és szorongásban szenvedett.


A keddi franciaországi repülőgép-szerencsétlenséget vizsgáló hatóságok megállapítása szerint a másodpilóta bezárkózott a pilótakabinba, és valószínűleg szándékosan vezette a gépet a hegyoldalnak.

A Bild cikkéből a szerencsétlenség további részletei is kiderültek. Így az is, hogy a gép kapitánya, aki nem tudott visszatérni a pilótakabinba, megpróbálta baltával betörni az ajtót, és megakadályozni a katasztrófát.

A Germanwings légitársaság tájékoztatás szerint ez az eszköz része a fedélzeti mentőfelszereléseknek.

Nincs rá garancia, hogy nem fordul elő újra


Pilóták és pszichológusok szerint nincs biztos módszer annak garantálására, hogy a Germanwings társaság A320-as járatához hasonló incidens, a pilóta öngyilkossága ne forduljon elő újra.

Lelki betegségre utaló információkat tártak fel a lezuhant Germanwings-járat másodpilótája, Andreas Lubitz düsseldorfi lakásában tartott házkutatáson. A Bild című német hírlap arról számolt be, hogy Lubitz 2009-ben "súlyos depresszióban" szenvedett, pszichiátriai kezelést kapott, és azóta is "különleges és rendszeres kezelésben" részesült. Ennek hatására felmerült a pilóták mentális állapotának és stressz-szintjének szigorúbb ellenőrzése a jövőben.

A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) azt javasolta, hogy aki depresszióban szenved, ne vezethessen repülőgépet. Ugyanakkor a szervezet repülőorvosi útmutatójában az szerepel, hogy a pilóták pszichológiai tesztjei "ritkán érnek bármit is" és "nem megbízhatóak" a zavart elmeállapot megállapításában.

Több ázsiai légitársaság szigorú orvosi vizsgálatoknak veti alá pilótajelöltjeit, amelyek része a pszichológiai felmérés. Továbbá a pilótáknak évente meg kell ismételniük az orvosi vizsgálatokat, amelyek során mindig ellenőrzik elmeállapotukat. A légitársaságok megjegyezték, hogy amennyiben szükséges, a repülőgépek vezetői tanácsadást is kérhetnek.

A probléma az, hogy nem mindenki akar beszélni a lelkét nyomó dolgokról, méghozzá két okból: nem akarják, hogy feletteseik bevonják repülési engedélyüket, hiszen így elveszítenék munkájukat; nem akarnak olyan környezetben dolgozni, ahol a kollégák jelentéseket tesznek egymásról, ha valamelyiküket lelki problémák gyötrik. A légitársaságok ugyanis arra biztatják alkalmazottaikat, hogy jelentsék, ha valami gyanúsat tapasztalnak kollégáiknál.

David Powell, a repülőorvosi tudomány szakértője szerint az elmúlt húsz évben tíz olyan baleset volt, amely egészségügyi problémákhoz köthető. Szerinte nem lehet biztosan megállapítani, mikor fogja valaki a gépet szándékosan katasztrófához vezetni.

Több légitársaság változtatott szabályzatán, és kötelezővé tette, hogy mindig a személyzet két tagja tartózkodjon a pilótafülkében.

A Germanwings Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő gépének fedélzetén 150 ember tartózkodott, amikor a repülőgépet kedd délelőtt a pilóta feltételezések szerint szándékosan a hegyoldalnak vezette a francia Alpokban.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Iszlamista fegyveresek rohantak le egy szállodát Szomáliában

A szálloda közelében egy autóba rejtett pokolgépet is működésbe hoztak, a robbanásban legalább egy… Tovább olvasom