Kisalföld logö

2017. 11. 25. szombat - Katalin 4°C | 14°C Még több cikk.

Júdás nézete szerint - könyvkritika

Könyvkritika - (...) Megismerünk egy másik nézőpontot: kenyérszaporításról, gyógyításról, beszédekről, Lázár feltámadásról, Jézus családjáról, testvéreiről, az utolsó vacsoráról, az apostolokról, a keresztre feszítésről. (...)
Könyvkritika. C. K. Stead könyve szerint Júdás nem akasztotta fel magát, hanem Jézus megfeszítése után Görögországba ment, ahol új életet kezdett (görögül beszélt, görög feleséget választott). Nem szökött, nem menekült, öngyilkosságáról pedig, ha jól tudom, csak Máté evangéliuma (a négy közül) tesz említést. Az apostol hetvenéves, amikor elmeséli azt a harminc évet, amelyet Jézussal töltött. Amikor együtt játszottak, tanultak, nagy ismeretanyagot sajátítottak el, majd használták mindezt; elválaszthatatlan volt a két fiú, két jó barát.

Júdás (vagy inkább: C. K. Stead) elbeszéléséből azonban nem a Bibliából ismert Jézussal találkozunk, s nem a Bibliában olvasott csodák sorakoznak az olvasó előtt. Júdás másképp látta.

C.K. Stead: Júdás volt a nevem
C.K. Stead: Júdás volt a nevem
Ringier, 2007. 
A szerző a harminc év történetét a tanítvánnyal mondatja el, azzal, akit árulónak bélyegez a Szentírás, mert a zsidó főpapok kezére adta a Messiást – a férfi (Júdás) szájából ezt az eseménysort is másképp ismerjük meg. Júdás azonban nem védőbeszédet mond, nincs is szüksége rá. Megismerünk egy másik nézőpontot: kenyérszaporításról, gyógyításról, beszédekről, Lázár feltámadásról, Jézus családjáról, testvéreiről, az utolsó vacsoráról, az apostolokról, a keresztre feszítésről.
C. K. Stead jól ismeri a Bibliát, az evangéliumokat – ez derül ki könyvéből. Látszik viszont – ahogy a Bibliában Jézus esetében is –, hogy a szerző azokat a történeteket válogatta össze Júdásnak, amelyekre könnyen adhat magyarázatot. Az elbeszélés fő gondolata azonban még sem az, amikor megismerünk két másik embert és cselekedeteiket, hanem amikor Júdás szembesül azzal, amikor évtizedekkel később találkozik Bertalannal, aki ugyanannál az asztalnál ült, ugyanannak az eseménynek volt szemtanúja negyven évvel korábban; mégis, teszi fel a kérdést Júdás: „átalakultak volna emlékei, hogy jobban illeszkedjenek ahhoz a valláshoz, amelynek hirdetésére feltette életét?"

Ha abból indulunk ki, hogy most már szinte kötelezően készül egy-egy film (Passió, A Da Vinci-kód) évente, amelyet a Vatikán hangosan elítél, akkor nem kell sokat várni, s a Júdás volt a nevem is vászonra kerül. A könyvben elmondott történetek pedig bizonyára kivívják, ahogy eddig is, néhány egyház, felekezet és Jézus követőinek haragját.

C. K. Stead könyvétől nem kérdőjeleződik meg a Biblia tanítása, de ledönthet tabukat.

Könyvkritika rovatunk támogatója:


Olvasóink írták

  • 1. kéfás 2008. augusztus 19. 18:09
    „A Passiót a Vatikán nem ítélte el, olyannyira nem hogy amikor II. János Pálnak levetítették csak annyit mondott:-Így történt.
    C. K. Stead könyvát nem olvastam de az ön elemzéséből úgy tűnik hogy a könyv besorolkható a bestseller Da Vinci-kód mellé ami az emberi fantáziát ugyan húen jellemzi de a valóságot aligha.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Pro Cultura Hungarica díj Kozma Máriának

Pro Cultura Hungarica díjjal jutalmazta a Csíkszeredában élő Kozma Mária írói és könyvszerkesztői… Tovább olvasom