Kisalföld logö

2018. 02. 18. vasárnap - Bernadett -1°C | 6°C Még több cikk.

VEKE: többre is futhatta volna...

Győr - A múlt hét végén tartották a felújított győri vasútállomás hivatalos átadóünnepségét. A munkálatok több mint 10 milliárd forintba kerültek. Lehetett volna többet is „kihozni" ennyi pénzből?
A munkák ugyan decemberben befejeződtek, hivatalosan most adták át – mint tudósítottunk róla – a felújított győri vasútállomást. A VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) górcső alá vette, mi is készült a csaknem 11 milliárd forintból, s mi nem készült, aminek pedig kellett volna.

Az egyesület azt nem vitatja, hogy például Ausztriában jobbak a pénzforrások, azonban úgy gondolják, hogy a vasúti infrastruktúrán történő felújítások egyes tételei konkrétan összehasonlíthatóak.

Győrött összesen 4 fedett peron található, ez 7 vágányt jelent, azonban a 6–7. vágányok melletti peronokhoz a felújítás során nem nyúltak hozzá. Ide kell még számolni a gyárvárosi felújított három peront. Mozgólépcső vagy lift sehol sem készült, így az akadálymentesítés nem, vagy csak a vágányokon át megoldott. A peronok magassága a sínkoronától számítva 35 cm, ami nem nyújt akadálymentes beszállási lehetőséget még az alacsony padlós járművekbe sem.

A felvételen jól látszik, hogy a felújított győri peron nem akadálymentes.
A felvételen jól látszik, hogy a felújított győri peron nem akadálymentes.

Összehasonlításul a hozzánk közeli Wiener Neustadtot említi a VEKE. Ott a felújítás 1997-ben kezdődött el, a kész főpályaudvart 2005 decemberében adták át. A beruházás 44 millió euró volt, megközelítőleg 250 forintos árfolyamon ez 11 milliárd forint. Ebből a pénzből viszont ott 10 vágányhoz készült 55 cm magas fedett középperon. Az esélyegyenlőséget segíti a peronokat és a parkolóházat összekötő új gyalogos-felüljáró, valamint az aluljáró, ahol perononként 1–1 lift és mozgólépcső is készült.

Az elvégzett munkálatok: az állomás teljes átépítése (vágány, felsővezeték-hálózat, biztosítóberendezés, állomásépület bontása, új építése), új peronok kialakítása, gyalogos alul- és felüljáró, az épületen belül különféle kereskedelmi egységek és ÖBB utazási centrum kialakítása, állomás előtti tér átalakítása a város közreműködésével, részben fedett autóbusz-végállomás kialakítása.

Az összehasonlítás kedvéért: a 60,96 négyzetkilométeren elterülő Wiener Neustadtnak jelenleg 39.652 lakosa van. Győrött a lakosság száma meghaladja a 128 ezer főt, a város területe pedig 174,61 négyzetkilométer. A VEKE szerint ez az összehasonlítás azért is elgondolkodtató, mert a győri hosszú távú tervek egy teljesen megújított, intermodális csomópont képét vetítették előre fedett pályaudvarral, mozgólépcsős kapcsolattal a Baross híd és a peronok között...

Olvasóink írták

  • 10. sutam 2009. május 26. 20:46
    „A 11 milliárd sokszorosa annak, amibe néhány rongyos peron térkövezése kerül. A veke nem értem, hogy miért a peronokat emeli ki, holott ahhoz jóformán hozzá sem nyúltak. A peronok csupán a térkő négyzetméterárának az összege, ami max pár millió ft.
    Továbbá nem tudom, hogy miért felejti ki a veke, hogy biztosítóberendezés (ETCS 1), illetve új vágánykapcsolat létesítése történt? Na az már komolyabb tétel, nem is kicsit. Az ETCS tény és való, hogy eléggé gagyi rendszer, nem épp megbízható, a jelfeladás is eléggé szutyok maradt, illetve a tolatási idők sem gyorsultak meg, mert a váltóállítás - vágányútfeloldás most is lassú. Tehát én nem a mávot szeretném védeni, csak azt állítani, hogy a veke nagyon inkorrektül (bocsánat, megkockáztatom: néphülyítés?) tette meg az összehasonlítást, mivel nem említi, hogy Wiener Neustadton milyen szinten nyúltak bele a vágánykapcsolatokba, mert ez határozza meg főként egy beruházás árát, nem az állomásépület bontása - építése. Az bakfitty ahhoz képest (max 100 - 200 millás összeg, 11 milliárdhoz képest? az állomásépület 1 km vasúti pálya lefektetésénél is olcsóbb, vagy 10 - 15 váltó telepítésénél is olcsóbb (Győrben hány váltó (szakmaiul: kitérő) van?) a vágáynkapcsolatokba, vagy biztosítóberendezésekbe. Mert ezek aztána a nagy pénzek.
    Lehet hogy az osztrákok ebből az összegből több vágánykapcsolatot meg tudtak reformálni, nem tudom. csak azt nagyon nem értem, hogy a veke miféle blődségeket írt itt (nem kicsit befolyásolva az olvasóközönséget).

    Ami a lakos - területösszehasonlítást illeti, kevésbé függ egy állomás kiépítettsége attól, hogy mekkora város mellett van, jóval inkább függ a hálózaton lévő helyzetétől, illetve a járatsűrűségtől. Ausztriában elég komoly a járatsűrűség, és gyanítom, hogy WN a hűálózaton is elég központi (mint nálunk Szolnok, esetleg Székesfehérvár) herlyet foglal el, egyfajta Bécs - kapuja. Ezzel ellentétben Győr 1 nemzetközi vonallal rendelkezik, meg még van két kis fővonalacskája.”
  • 9. Szilágyi_Zsolt 2009. március 17. 20:43
    „Csak a magad nevében beszélj, Pista barátom.”
  • 8. MotorosPista 2009. március 17. 19:54
    „De mi a rosszabbik kör ből valók vagyunk veled együtt, tehát marad Wiener Neustadt”
  • 7. Szilágyi_Zsolt 2009. március 17. 19:26
    „Wiener Neustadtot Bécsújhelynek hívják jobb körökben.”
  • 6. akinemfél 2009. március 17. 19:13
    „Nem baj ! Nekem tetszik. Egyébként is aránytalanul sok a tolokocsis jelzésu parkolo Gyorben. De minek ? Magyarországon kevés tolokocsis mer utrakelni mert pénzuk sincs rá. Ausztria az más. Mi így szeretjuk Magyarországot,Gyort,március 15-ét,a hátrányos helyzetueket,a szemetes utcáinkat,a budos WC-t az állomáson.”
  • 5. pemozsu 2009. március 17. 19:09
    „Hétvégente szembesülök a győri vasútállomás "korszerűségével" a lejáratnál terjengő wc szaggal, a böröndöket lehet cipelni le s föl, mozgólépcsőre nem futotta, mert valakinek nagy volt a zsebe. A negyedik vágány tényleg "korszerű" lett mert van néhány irdatlan kék pad, ami fémből van talán egy ideig még meglesz, szemetes viszont annál kevesebb, hogy a szemetet továbbra is a zsebedben vidd magaddal. A kijelző tényleg látható és működik, de a vonatok koszosak és zsúfoltak, talán nem azt a szerelvényt kellett volna idefotózni a kontraszt kedvéért, ami a délibe jár, hanem azt az ezerévest amelyik vasárnap esténként a 19.33kor induló budapesti express.
    Hajrá MÁV, kívánok egy kis átvilágítást, hogy abból a hatalmas összegből mennyi, mire jutott.
    Jó egészséget és erőnlétet a további böröndcipeléshez!”
  • 4. incanto 2009. március 17. 18:50
    „Majd megmagyarázzák ezt is. Vagy nem.
    De következmények azok nem lesznek.
    Többek özött ezért van ekkora deficit a költségvetésben, és jelentős többlet magánzsebekben a Kajmán szigeteken.”
  • 3. t04cdb 2009. március 17. 18:28
    „Hát igen. Ausztriában nem a zsebekbe megy el a kapott pénz...”
  • 2. htamasss 2009. március 17. 17:52
    „Sajnos a szamok mindent megmondanak.!!!”
  • 1. miracle 2009. március 17. 17:24
    „Hát ez nem meglepő. Gondolom a fele pénz elment szagtanácsadókra, powerpoint készítésre, bürokráciára (anyja neve 100 példányban), meg hát ugye....”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hobót egy napra befogadják

Győr-Likócs - Egy napra kinyitják a likócsi hajléktalanszálló kapuit május 22-én, ezen a napon… Tovább olvasom