Kisalföld logö

2017. 08. 22. kedd - Menyhért, Mirjam 12°C | 22°C Még több cikk.

Utánképzés: padban a jogosítványért

Régió - Régiónkban évente nagyjából félezer autóvezető vesz részt utánképzésen azért, hogy visszakapja bevont jogosítványát. Tavaly tíz olyan sofőr akadt, aki büntetőpontjai csökkentésének reményében önként ült újra a padba.
Utánképzés 1992 óta létezik Magyarországon, a büntetőpontrendszert 2000-ben vezették be, most májustól pedig szigorították. Azokat a járművezetőket is, akiket nem szabálysértési, illetve bírói ítélettel tiltottak el a közúti járművek vezetésétől 6 hónapot meghaladó időtartamra, hanem elérik a 18 pontot, kötelezik utánképzés elvégzésére, melyre a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) kell jelentkezni. Csak így kaphatják vissza a jogosítványukat, legkorábban fél év múlva, de újra 0 ponttal, vagyis tiszta lappal indulhatnak. Tóth Zoltán, az NKH regionális igazgatóságának főosztályvezetője szerint a pontrendszernek csak most, a szigorítással van igazán visszatartó ereje. Hiszen a vétkes pontjai akár 9-esével is ugrálhatnak, amennyiben például elmulasztja a segítségnyújtást vagy ittasan vezet. Tavaly több mint félezer autós ült újra padba, hogy visszaszerezze a jogosítványt. (Akadt köztük olyan, aki erre csupa 1 pontos vétséggel szerzett jogosultságot.) Mellettük csupán tízen voltak azok, akik önként tették ezt. Az ő esetükben 13 és 17 pont között 6-ot, 12 pontig pedig 9-et húztak ki a lajstromból. Fontos tudni: nem kell megvárni az eltiltás végét, hanem a jogerős eltiltást köve-
tően lehet jelentkezni utánképzésre.

Az utánképzésre jelentkezéstől számított legfeljebb hatvan nap áll rendelkezésre a hatóság részére a képzés elvégzésére. Költsége egyrészt a feltárás – benne számítógépes KRESZ-felmérés, pszichológusi szakvélemény és gyakorlati vezetés – 17.900 forintos díja, amely választ ad arra, hogy a hét program közül kinek melyiket – akár többet is – kell elvégeznie, illetve a programok maguk, amelyek egyenként 35–139 ezer forintba kerülnek kategóriától és programtól függően.

A programok között akad olyan, amelyik a KRESZ-ismeretekre és a vezetési gyakorlatra erősít rá, s van olyan is, amelyik pszichológus és közlekedéspedagógus segítségével a magatartásformálást célozza. A súlyosan ittas, illetve visszaesők programja a hetes, amelyet csak bentlakásos formában lehet elvégezni. Ezt Budapesten szervezik meg igény szerint akár minden hónapban(!).
A jogosítványok elvesztésének oka az esetek többségében ittas vezetésre vezethető vissza minden kategóriában.

Az utánképzés rendszere a remények szerint átalakul, összhangba hozzák például a pontrendszerrel. Persze nemcsak ebben kellene változtatni. Kívánatos lenne egy olyan felmérés is, amely fényt derít arra, hogyan lehet az, hogy utánképzésre – akár a büntetőpontok, akár más vétség okán – kötelezetteknek csak töredéke jelentkezik...

Olvasóink írták

  • 2. mtt 2008. június 16. 16:17
    „Én azon az állásponton vagyok, hogy aki iszik az nem vezet. Rengeteg baleset elkerülhető lenne, ha ez így lenne. De ott a "ha". Amennyiben egyszer elvették, én tuti nem adnám vissza. Ez nem a ló szindróma, akinek 4 lába van mégis megbotlik. Igenis szigorítsák meg és szankcionálják ezt a dolgot, talán abból tanulnak az emberek. Egyes számú hozzászólónak: teljesen igazad van.”
  • 1. egy vélemény 2008. június 16. 08:19
    „Arra leszek kiváncsi, mikor jön rá valaki (illetékes), hogy megnézze az írni-olvasni nem tudó állampolgárok ugyan hol szerezték ( vették) a jogosítványukat. Nem is lenne nehéz kiszűrni őket. Sjat kezűleg írt 3 mondat esetén kiderülhetne, hogy legfeljebb a nevüket tudják leírni ( azt is legtöbbször nagy nehézséggel) A szigorítások mindig csak a törvénytisztelő állampolgárokat sujtják. Az ittas vezetők nagyon szigorú kiszűrésével természetesen egyetértek!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Klímák: jól befűthetünk magunknak

Régió - „Targoncaszám" viszik az áruházakból az akciós klímaberendezéseket, de meglepetés… Tovább olvasom