Kisalföld logö

2017. 01. 18. szerda - Piroska -7°C | 0°C

Új öntészeti képzés Győrben

A járműipari fémalkatrész-gyártó szakma bekerült az Országos Képzési Jegyzékbe, s a Lukács-iskola az országban elsőként most szeptemberben elkezdte e szakma iskolarendszerű oktatását.

Még 2009-ben a Nemak Győr Kft., valamint a szintén győri Lukács Sándor Mechatronikai és Gépészeti Szakképző Iskola és Kollégium kezdeményezte egy új melegüzemi szakma bevezetését az Országos Képzési Jegyzékbe (OKJ) a Magyar Öntészeti Szövetség és a Miskolci Egyetem Metallurgiai Öntészeti Tanszékének szakmai támogatásával.

Az elmúlt években az OKJ-ban véghezvitt módosítások következtében megszűnt hazánkban a melegüzemi szakmák iskolarendszerben történő oktatása, holott az öntészettel foglalkozó iparágnak megfelelő számú és szakmai tudással rendelkező szakemberre lenne szüksége.

A Magyar Öntészeti Szövetség által készített 2010-es átfogó felmérés szerint a hazai öntödék száma 125; mintegy 10 százalékuk tekinthető nagyvállalatnak, a többi kis és közepes vállalkozás.

Ezek a cégek döntően külföldi vevőknek gyártanak öntvényeket, beszállítói az autóiparnak és az alkatrészgyártóknak. A tonnában kifejezett hazai öntvénytermelés nőtt: a 2009-es 132.300 tonnáról 2012-ben várhatóan 180.000 tonnára.

Az ágazat nettó árbevétele a 2009-es 88 milliárd forintról 2012-ben 115 milliárd forintra növekszik, amely azt bizonyítja, hogy egy nagy fontosságú és gyorsan fejlődő szakterület a hazai öntészet.

A járműipari fémalkatrész-gyártó szakma a megfelelő szakmai egyeztetések és az államigazgatási eljárás után bekerült az OKJ-be, megjelent a szakmai és vizsgakövetelménye, amelynek alapján a Lukács-iskola az országban elsőként 2012 szeptemberétől megindítja ennek a korszerű ismereteken alapuló, öntészeti tárgykörű szakmának az iskolarendszerű oktatását.

A képzés indítása megoldás lehet a régóta meglévő öntészeti szakemberhiány csökkentésére.

Ma sajtótájékoztató keretében a Lukács igazgatója, Rákóczi Tibor többek közt arról beszélt, hogy húsz diák kezdte meg náluk pár napja e szakma tanulását.

A járműipari fémalkatrész-gyártó tanuló az iskolarendszerű hároméves képzés keretében elsajátítja az alapvető geometriai méréseket, ismereteket szerez a fontosabb anyagvizsgálati eljárásokban, gyakorlatot szerez az alapvető fogácsoló tevékenységekben, elsajátítja a magkészítést, az öntészeti technológiák alapjait, megismeri a modern öntészeti folyamatokat, gyakorlatot szerez az öntödei gépek, berendezések kezelésében, megismeri a fémekben hő hatására lejátszódó alapvető folyamatokat, a legfontosabb hőkezelési technológiákat.

A felsorolt munkaterületek jól lefedik az elvárt igényeket, és az új elnevezés várhatóan felkelti az érdeklődést is. A képzési program alapján megállapítható, hogy a járműipari fémalkatrész-gyártó szakember a melegüzemi gyártás valamennyi területén rendelkezik majd megfelelő szakmai alapképzettséggel.

A szakmai képzés kezdeményezői és annak indítását támogató győri önkormányzat olyan szakképzett emberek megjelenését várják ebben az iparágban is, akik tisztában vannak az általuk végzett tevékenység fontosságával, értékével, ismerik a munkafolyamatokat, felelősséget éreznek a cég teljesítményéért, anyagilag és erkölcsileg kellően motiváltak, tisztában vannak a minőség fontosságával, készek az innovációra és a folyamatos szakmai továbbképzésre.

A Nemak Győr Kft., amely támogatta a kezdeményezést, egy világcég. A Nemak konszernhez tartozik, a melyet 1979-ben a mexikói Monterrey-ben alapítottak. Üzemei vannak világszerte, 2010-es árbevétele 2,9 milliárd US $ volt. Autóipari öntvényeket állít elő, elsősorban hengerfejeket, motorblokkokat 42 motor- illetve autógyár számára.

A Nemak Győr Kft-t 1993-ban alapították, jogelődjei a VAW Alumíniumtechnika Kft. és a Hydro Alumínium Győr Kft. 2007 óta van a Nemak konszern tulajdonában. Alumínium ötvözetekből állít elő hengerfejeket benzines és dízel motorokhoz a 3 hengerestől a 10 hengeresig – 1,0 literestől az 5,2 literesig, jelenleg évi 2,5 millió darabot. Jelenlegi létszáma 794. Főbb vevői: Audi, BMW, GM (Opel), Renault. 2011-es árbevétele 49 milliárd forint. A vállalat nagy hangsúlyt helyez a szakmailag képzett utánpótlás biztosítására, ezért szorosan együttműködik és támogatja a szakmaközeli középiskolákat és egyetemeket. Braun Zsolt műszaki igazgató a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a győri gyár Európában a legnagyobb hengerfejeket készítő üzemnek számít, bővíti gyártókapacitását és ahhoz, hogy a legjobb maradjon, felkészített szakemberekre van szükségük.

A sajtótájékoztatón részt vett Somogyi Tivadar győri alpolgármester, aki elmondta: az önkormányzat arra ösztönzi a fiatalokat, hogy olyan szakmát tanuljanak, amivel el tudnak helyezkedni. Kalmár Ákos, Gyárváros önkormányzati képviselője közgazdászként arról beszélt, hogy gazdasági növekedés a feldolgozóiparra koncentrálva érhető el.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Közterületi zöldmetszés Győrben

Győri közterületeken történt zöldmetszés a napokban a GYŐR-SZOL Zrt. városüzemeltetési üzletágának… Tovább olvasom