Kisalföld logö

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 11°C | 19°C Még több cikk.

Törölnek két utat a város szerkezeti tervéből

Győr - Két, évekkel ezelőtt betervezett utat is törölnek Győr szerkezeti tervéből, s helyettük más nyomvonalat keresnek – erre bólintott rá a legutóbbi közgyűlés. A négysávos utak egy-egy városrészt vágtak volna ketté.
Évekkel ezelőtt, a győri rendezési terv 2004–2005-ös készítésekor került be a dokumentumokba az a két egyenként kétszer kétsávos út, amelyek „eltörléséről" döntöttek most a képviselők. A döntésnek hosszú előélete van, azt már ugyanis a tervezett sziget–újvárosi rehabilitáció és az IVS (integrált városfejlesztési stratégia) tervezésének kezdetén látni lehetett, hogy újra kell gondolni a város – korábban gondosan megtervezett – közlekedését.

A legvitásabb pont az az út, amely a volt olajgyár területén vezetne, pontosabban vezetett volna keresztül észak–déli irányban. Eredetileg azzal a céllal tervezték, hogy tehermentesítsék a Belvárost s az autóval körbejárható legyen a Simor János püspök tere–volt olajgyár–Petőfi híd útvonal közbeiktatásával. Révi Zsolt városi főépítész hivatalba lépése, azaz 2006 tele óta szorgalmazza az út törlését a tervekből. A múlt heti közgyűlési előterjesztés alapjául szolgáló közlekedési tanulmány szakmailag megerősítette az elképzelést.


A Belváros körüljárhatóságára szükség van

– Bár hallani ilyen hangokat, nem azért van szükség más nyomvonalra, mert az eredeti zavarná a tervezett olajgyári beruházás üzleti érdekeit, hanem mert a húsz méter széles út gyakorlatilag kettévágná Sziget–Újvárost. Többek között a Kossuth, a Rába, a Bálint Mihály utcát, azaz azt a területet, amely a közeljövőben alakul át pezsgő kulturális és fesztiválnegyeddé. Egy élő, működő városszövetet pedig nem szabad kettévágni – indokolta a döntést Révi Zsolt.

Az továbbra sem kérdés, hogy a Belváros körüljárhatóságára szükség van, az újvárosi rehabilitációval azonban maga a Belváros is új jelentést kap, azaz jelentősen kibővül. Technikai akadályai is vannak az eredeti tervnek, többek között az az „apróság", hogy a négysávos út forgalmát eredetileg a kétsávos Petőfi hídon vezették volna keresztül, ráadásul a városrész szerkezete sem alkalmas arra, hogy nagy kapacitású utakat vágjanak bele. Jelenleg ugyanis csak ott vannak széles utak – például a Radnóti utcában –, ahol a lakótelepi jellegű beépítéskor megbontották az eredeti útszerkezetet.

A jelenlegi cél tehát, hogy a Sziget–Újvárossal kibővített Belváros védett legyen, azaz sehol ne zúduljon át rajta jelentős forgalom.
A terveket jelentősen befolyásolja a Sziget és Révfalu között épülő híd, amelyet eleve „továbbterveznek" a szakemberek, azaz a meghosszabbításában épülő út tervét is elkészítik, egyik irányban az egyetemi terület keleti széléig, a másikban egészen a Gardénia-csomópontig. Az út az újvárosi rehabilitációval párhuzamosan épülne, s már csak a városrészen belüli „levezető utak" közlekedését kell megoldani, többek között a Híd utca és a Kossuth utca „gyalogosbarátabbá" tételével.

Meg kell oldani a városrészen belüli közlekedést, többek között a Híd utca és a Kossuth utca `gyalogosbarátabbá` tételével. Fotó: Kisalföld-archívum
Meg kell oldani a városrészen belüli közlekedést, többek között a Híd utca és a Kossuth utca `gyalogosbarátabbá` tételével. Fotó: Kisalföld-archívum

Keleti elkerülő útvonal

A szerkezeti terv módosításához a másik jelentős, most elfogadott javaslat a keleti elkerülő útvonal kijelölése, amely az Ipar utcát és a Fehérvári utat hivatott tehermentesíteni, nagyrészt a jelentős teherforgalom alól. Utóbbin naponta 10 ezer jármű halad át, de a becslések szerint 2013-ra ez akár meg is duplázódhat. A baj nem a Széchenyi híddal van – annak a kapacitása megfelelő lenne –, hanem az útvonalon megjelenő csomópontokkal (például az Árkád előttivel), amelyek áteresztőképességét nem nagyon lehet növelni. Felmerült egy keleti elkerülőút, az M81-es megépítésének lehetősége, ez azonban – országos főút lévén – jelentős kormányzati források nélkül nem lehetséges. Azt viszont még nem tudni, hogy az út bekerül-e a 2010–2013-as fejlesztési tervekbe, azaz más megoldást kellett kidolgozni a dél és részben Budapest felől érkező forgalom elterelésére. Ez egy Mosoni-Duna-híd építését jelenti, amelyre három lehetséges helyszín kínálkozott: a Reptéri út, az Ipar utca meghosszabbításában vagy az Audi-út folytatásaként.


Két reális lehetőség

A legújabb szakértői vélemény szerint a meglévő útcsatlakozások miatt az utóbbi két lehetőség reális. Az ügyben a forgalombecslési adatok dönthetnek majd – a nemrég megépült Audi-út mellett. Ha ugyanis azt meghosszabbítva épül meg a híd, a Széchenyi híd jelenlegi forgalma várhatóan 25 ezerről 17.300-ra csökkenne, míg ha a forgalmat a Belvárostól távolabb, keletebbre vezetik el, mindössze 23 ezerre. Problémát az okozhat, hogy az Audi-út – bár szabad a közlekedés rajta – jelenleg jogilag magánút, az üzem területén is keresztülvezet, azaz ad absurdum az Audi elvileg bármikor lezárhatja. Jelenleg folynak a tárgyalások a város és a vállalat között a megoldásról.

Révi Zsolt szerint ezzel a nyomvonallal Gyárváros, Kiskút nyer, amely eddig szintén „veszélyben volt".

– Ha az Iparcsatorna mentén épülne meg a kétszer kétsávos, nagy forgalmú gyűjtőút, az a kiskúti sport- és szabadidős fejlesztési területet vágná ketté. Egy hatvanméteres sáv az állatkert mellett teljesen aláásná a terület pihenőpark jellegét – mondta a főépítész.

A két tervezett hidat illetően egyébként az építészszakma képviselői között is vita folyt arról, melyik a fontosabb, a főépítész szerint azonban a kettő között nem „vagy-vagy", hanem „is-is" kapcsolat van. Annál is inkább, hogy az egyik önkormányzati, a másik állami út, azaz beruházás.

Olvasóink írták

  • 3. Cain 2008. április 29. 16:29
    „Miért ne. A Kossuth utcában van már pezsgés, folklór most is, beszélgetés, anekdotázás fotelekből a járda közepén.”
  • 2. itapa 2008. április 29. 13:58
    „Na ne!!!!! Pezsgő kulturális és fesztiválnegyed a Kossuth utcán? Ez valami vicc, ugye? :)”
  • 1. győri_man 2008. április 29. 06:58
    „a keleti elkerülő már nagyon kellene, mert vámosszabadi felé a sok kamion nem dübörögne végig a városon!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Le akarták váltani, végül megerősödött

Nyúl - Nehéz helyzetet teremtett a hétvégi, időközi választás a nyúli testület körében. A vasárnap… Tovább olvasom